GastroTrend

GastroTrend - odborný portál pro gastronomii
Dnes je 23.07.2018, svátek má Libor
GastroTrend

banner

 

RUBRIKY/ČLÁNKY » HOTEL/WELLNESS/SPA

Valí se na spa další vlna krize?

 

 

Svět spa a wellness je relativně nový průmysl, proto je ve všech ekonomicky napjatých situacích velmi zranitelný. Z nedávného globálního ekonomického propadu se spa byznys sotva vzpamatoval, proto si dnes nikdo nechce připustit, že by se situace mohla opakovat.

 

 

ilustracni foto

 

 

Nicméně se mnozí provozovatelé na možnou neblahou realitu již nyní připravují. V žádném případě totiž detailní pohled na obvyklé praktiky ve spa neuškodí ani tam, kde se v současné době daří. Poučeni nedávnou minulostí již dnes mnozí připravují strategii, jak se v krizi správně zachovat a možným problémům umět čelit. Podívejme se v krátkosti na možnosti, které pomohou spa byznys lépe analyzovat, kontrolovat a oživit. Společným jmenovatelem je snaha o snížení provozních nákladů bez ohrožení kvality služeb. Zákazník v žádném případě nesmí poznat, že se na něm šetří - naopak musí získat dojem, že za své peníze dostane víc než kdykoliv předtím.


PĚT TIPŮ PRO LEPŠÍ PROVOZ SPA


Mimo nestabilní ekonomické prostředí však došlo v oblasti spa i k podstatnému vývoji v myšlení zákazníka a jeho přístupu k wellness službám. Většina klientů již nehledá pouze zábavu či nový zážitek, ale službu, která má kladný dopad na celkové zdraví, duševní pohodu a která viditelně a měřitelně zlepší vzhled a dobrý pocit. Tento fakt začíná být zřejmý většině majitelů, manažerů a terapeutů ve wellness centrech a hlavně ho opakovaně potvrzují průzkumy a studie, které se efektivním provozováním spa zabývají (Global Spa Summit, 2011). Jak tedy přehodnotit management a marketing centra s výhledem na úsporu provozních nákladů bez rizika, že zákazník získá pocit, že se na něm šetří? Zde je několik osvědčených návrhů:


1. Sledujte pravidelně měřitelné ukazatele a důkladně je analyzujte. Z mnohých, které se používají, jsou nejčastěji sledovány tyto - celkové využití (počet poskytnutých služeb/kapacita), detailní rozpis a kontrola nákladů na službu (spotřeba přípravků, energie, vody), využití pracovníků (počet poskytnutých služeb/kapacita), hrubý zisk, využívání jednotlivých služeb, příjem na metr čtvereční (náklady na nájem).


2. Podle charakteru provozu lze sledovat i další parametry, například průměrný příjem na jednu proceduru, příjem na jednoho zaměstnance, prodej přípravků pro domácí ošetření. Všechny získané údaje je nutné pravidelně vyhodnotit, analyzovat a pružně upravit nabídku podle potřeb zákazníků.


3. Přidaná hodnota k zavedené službě (add on value) či zhodnocení služby je prokazatelně nejúspěšnější obchodní aktivitou, která do spa a wellness centra vrací již zavedené klienty a cíleně láká nové. Vzhledem k tomu, že provozní náklady na kvalitní službu a kvalifikované terapeuty jsou značné, očekávaný zisk se pohybuje mezi 10-15 %, nedoporučuje se ceny služeb snižovat. Přidaná hodnota však náklady příliš nezvyšuje - může se projevit v podobě malých vzorků přípravků, krátkých ošetření rukou či nohou, mini ošetření obličeje a podobně. Mimo to, že má klient pocit, že dostal něco navíc, nové, byť krátké ošetření může probudit zájem o dosud nevyužitou službu.


4. Vytvořte plán na doprodej služeb v méně využívaných časech. S využitím technologie a sociálních médií lze připravit strategický plán, jak a jaké služby v těchto hodinách nabízet. Příkladem jsou krátké vzorky oblíbených služeb za příslušně sníženou cenu, tam, kde to vyhovuje provozním hodinám, lze v časech oběda či večeře nabídnout malé spa občerstvení. Nápadům se meze nekladou, je však třeba vše dobře připravit a propočítat.


5. Vytvořte plán na prodej přípravků pro domácí ošetření. Mnohá centra si stěžují, že se jim prodej přípravků nedaří. Málokdo si však připustí, že tuto možnost zvýšení čistého zisku (o 10 až 30 %) podceňuje či k ní přistupuje s nechutí a ležérně, bez dobře propracovaného plánu. Náhodný, více méně nepromyšlený systém prodeje nefunguje nikde. Součástí plánu musí být představení přípravku s odborným výkladem terapeuta během poskytované služby, detailní inventarizace zboží a jeho pravidelná obměna, správné vystavení zboží s možností přípravky znovu vyzkoušet, tištěné materiály, které nejen zopakují nejdůležitější informace, ale obsahují i podrobný návod k pravidelnému domácímu programu. Klíčovou součástí plánu je určení pracovníka zodpovědného za celý komplexní plán prodeje a dobře promyšlený systém na finančním zainteresování jednotlivých pracovníků - terapeutů, recepčních a dalších.


VŠECHNO JE O KVALITĚ


Základem všeho však zůstává kvalitní odborná i zákaznická služba v dokonalém a čistém prostředí. Kombinace všech těchto faktorů nejen připraví spa/wellness centrum na eventuální ekonomický propad v budoucnosti, ale v každém případě pomůže oživit celý provoz centra a ozdravit finanční hospodaření a zisky.

 

Další vlna krize?
I když se dalšímu ekonomickému propadu snaží zabránit téměř všechny vlády světa, spa odborníci doporučují se na něj preventivně připravit.

 

Zdroj: www.ihned.cz

 

 

 
zpětzpět  tisktisk  poslat e-mailem

Autor: Ludmila Vacková
24.10.2011 - 08:42:37

REKLAMA

banner

Nejčtenější články

14.06.2010 - Léto svádí k mámení

I když to venku na léto moc nevypadá, podle kalendáře ...

21.01.2010 - Speciální a neobvyklá piva české provenience

Přes určitý pokles v posledním roce stále platí, že Česká republika ...

08.04.2010 - Stát zakázal prodej lihovin ve více než šestilitrovém balení

Vlastní kolek musejí mít nyní také malé "placatice", které dosud ...

05.03.2010 - Se šéfkuchařem u řezníka

Jak vybrat co nejlepší maso, který kus hovězího se bude ...

všechny nejčtenější články

REKLAMA

GastroTrend na e-mail

Přejete si zdarma zasílat novinky, články či zpravodajství GastroTrendu na Váš e-mail? Vyplňte, prosím, následující údaje.

(zasílání lze kdykoliv odhlásit)


Jméno:
Příjmení:
E-mail:
 
Copyright © 2008 - 2018 LEONN promotion s.r.o. | Publikování obsahu bez písemného souhlasu vydavatele je zakázáno.