GastroTrend

GastroTrend - odborný portál pro gastronomii
Dnes je 19.04.2024, svátek má Rostislav
GastroTrend

banner

 

RUBRIKY/ČLÁNKY » HOTEL/WELLNESS/SPA

 

Funkce čisticích zón v hotelu

 

 

Funkce cisticich zon v hoteluHned na začátku je nutné si uvědomit, že čisticí zóna není rohožka. Čisticí zóna řeší celý určitý prostor, například okolí hlavního vstupu do hotelu, prostor kolem recepce či ve výtahu. Investice do vhodně zvolené a umístěné čisticí zóny se vám z dlouhodobého hlediska vrátí v podobě nižších nákladů za celkový úklid objektu.


V zahraničí je běžnou praxí, že při stavbě nové budovy, například obchodního centra, ale v našem případě hotelu, počítá architekt v projektu s prostorem pro umístění čisticí zóny u vstupního prostoru hotelu tím, že připraví tzv. rámeček, do kterého se rohož zapustí. Vhodně zvolenou čisticí zónu umístěnou nejen u vstupního prostoru hotelu by host neměl ani postřehnout. Správná čisticí zóna funguje tak, že si klient před vstupem a během pohybu po hotelu vyčistí boty, aniž o tom ví.


DŮLEŽITÉ JE UMÍSTĚNÍ I MATERIÁL


Čisticí zóny, chcete-li rohože, se dnes vyrábí z nepřeberného množství materiálů, které splňují i vysoké požadavky na design a barevnost. Při vybírání čisticí zóny zohledněte koncepci, lokalizaci a rozlohu prostoru, do kterého bude rohož umístěna, dále pohyb a množství klientů a v neposlední řadě také požární nařízení, neboť vstupy slouží v mnoha případech rovněž jako únikové zóny. Jiný typ rohože si bude vybírat majitel rodinného penzionu a jiný provozovatel řetězcového hotelu s konferenčními prostory. Boty se nejlépe očistí na tzv. zónovém přístupu, který klasifikuje vstupní prostory do tří zón. Primární zóna, tedy i první rohož patří před vstup do budovy nebo do dveřního prostoru. Stojí v první linii obrany proti vneseným nečistotám. Jejím úkolem je odstranit nejhrubší nečistoty z podrážek bot, ještě před překročením prahu budovy. "Především se musí jednat o kvalitní a odolné rohože i pro venkovní použití. Z námi nabízených produktů tyto předpoklady mají rohože značky Nuway nebo Coral Grip," vysvětluje Hana Pešlová ze společnosti Forbo. Sekundární zóna odstraňuje hlavně vlhkost a drobnější částečky nečistot z obuvi. "Ideálním řešením pro tuto druhou zónu jsou textilní rohože značky Coral," propaguje Pešlová.


Abyste si byli jisti, že se ani poslední stopy vlhkosti a suchých nečistot nedostanou do budovy, je vhodné rozšířit vstupní čisticí systém ještě o třetí zónu, tzv. průchozí. Jedná se o plochy u recepcí, chodby nebo schody vedoucí dále do budovy. Musí odolat vysokému provozu a intenzivnímu, pravidelnému úklidu. "Z kolekce Coral pro třetí zóny doporučujeme řady Classic, Brush activ nebo Coral Luxe. Teprve správným použitím a kombinací jednotlivých čisticích rohoží lze účinně snížit množství vnášených nečistot a vlhkosti," uzavírá Pešlová.


Rohože se liší podle typu materiálu, ze kterého jsou vyrobené. Druhů je velké množství, otázkou pak zůstává, co se do daného prostoru hodí. "Například ke konstrukčním typům rohoží, jež jsou vyrobené z hliníku nebo mosazi patří i kovové rošty a škrabáky, které už zasahují do zámečnické nikoli do podlahářské výroby, a konkrétně tyto typy se nehodí umístit před hlavní vstup do hotelu, ale spíše před jeho technický vchod. Dalším materiálem jsou vinylové vlnovce a extrudované plasty čili tvrdé plasty, které jsou pružné, ale neobsahují žádné kovové prvky. Důležitou funkci mají i kobercové čisticí zóny s tzv. PVC zády, které nepropouštějí a mají zapuštěný vlas v netkané textilii, aby vydržely extrémní čištění," popisuje Petr Novák ze společnosti Propo Floors.


Rohože se mohou dále členit podle vhodnosti použití pro konkrétní vybranou čisticí zónu a také podle možnosti vstřebávat vlhkost a nečistoty. Pokud jde o vlhkost, pak tu nejlépe vstřebávají materiály tvořené více kapilárními vlákny. Další materiály a konstrukce zas lépe pohlcují pevné nečistoty. Funkční čisticí systém tvoří kombinace různých typů rohoží.


VYSÁVÁNÍ PRODLOUŽÍ ŽIVOT


cistici zonaZákladní úlohu každé čisticí zóny popisují čtyři hlavní body, v anglickém jazyce se jedná o tzv. 4 Rs. První funkcí je odstranění (remove) nečistot a vlhkosti, další je udržení (retain) zachycené nečistoty v potřebném objemu a rozsahu, třetí funkcí je uvolnění (release) nahromaděné nečistoty a poslední je obnovení (recover) vzhledu rohože. Čisticí zóny mohou svoji funkci plnit pouze tehdy, pokud mají schopnost a místo pojmout nečistoty, proto je nutné jednotlivé čisticí zóny pravidelně udržovat. Odborný úklid konkrétního hotelu by měl umět posoudit četnost, ať už podle počasí, pohybu hostů nebo lokalizace - čisticí zóna u hlavního vchodu bude potřebovat častější frekvenci čištění než ta, která je umístěna u bočního vchodu do hotelu. Čisticí zóny jsou obvykle konstruované tak, že mají v textilii zapracovaná netkaná vlákna, takže rohože vydrží i to nejtěžší čištění na každodenní bázi. Problém čištění není v tom, zda to materiál vydrží, ale zda probíhá pravidelně a pořádně. Správná každodenní údržba je vysavačem s rotačním kartáčem (klepací hlavicí). "Také záleží na typu konstrukce rohože, ideální je tzv. otevřená konstrukce se střiženým vlasem, pokud jsou tam tzv. smyčky, pak je odsávání nečistot komplikovanější. Smyčka se sice méně sešlapává, ale samotné čištění je náročnější. U venkovních zón je ideální, když nečistota nezapadává dovnitř, ale zůstává na povrchu. Nečistoty se nevíří a nedostávají se do klimatizace. Takovou rohož lze velmi jednoduše na denní bázi čistit právě kartáčem nebo vysavačem. V případě většího znečištění může odborný úklid použít celulózový prášek, jenž na sebe naváže nečistotu a zónu osvěží," dodává Petr Novák.


Se současným podzimním a nadcházejícím zimním počasím vyvstává otázka, zda existuje speciální rohož, která se používá pouze v zimním období. "Rohože se většinou navrhují pro všechna roční období, ovšem před příchodem podzimu, který lze považovat za sezonu čisticích zón, je třeba zkontrolovat funkčnost a stav čisticích rohoží a případně zajistit renovaci, či výměnu," vysvětluje Hana Pešlová.


I ROHOŽ REPREZENTUJE


Životnost čisticích zón se odvíjí od cenové kategorie, pokud k pořízení rohože přistoupíte jako k dlouhodobé investici, budete mít o starost méně. V opačném případě hrozí, že budete šetřit na nepravém místě. Ceny konstrukčních rohoží se pohybují od pěti či sedmi tisíc až do pětadvaceti tisíc za metr čtvereční. V některých pětihvězdičkových hotelech, navzdory velkému objemu klientů vydrží venkovní rohože i několik let. "Značka Nuway nabízí oboustranné venkovní rohože, jejichž jednotlivé moduly se v závislosti na provozu dají přeskládat. Část rohože, která je víc sešlapaná, se jednoduše vymění nebo otočí za ten méně zatížený modul - toto je unikátní myšlenka a životnost je tím pádem prodloužena. Princip je stejný jako s přeházením koleček u in-line bruslí. Konkrétně firma Nuway se výrobou rohoží zabývá přes 80 let a vymýšlí jednotlivé detaily, konstrukce. Záruky na čisticí zóny pak poskytuje od pěti let výše," popisuje Petr Novák.


Praktické a estetické hledisko v případě čisticích rohoží kráčí ruku v ruce, neboť současná nabídka druhů materiálů a barevná variabilita se dá přizpůsobit jakémukoliv interiéru. Čisticí zóna, která je umístěna před hlavní vchod, je vizitkou hotelu. Není výjimkou, že provozovatelé hotelů nechávají do rohože zapracovat logo. "Existují dvě varianty, tištěná a vyřezávaná. Při tištěné variantě je na bílou rohož speciální tiskárnou natištěn požadovaný motiv, např. logo. Tato varianta nabízí nepřeberné možnosti kombinací a vytvoření detailních obrazů. U druhé - vyřezávané - varianty se jedná o řezání loga do již hotových materiálů a pak následnou kompletaci v jeden. Pro výrobu rohože s logem je třeba počítat s delšími dodacími lhůtami. V případě tištěné varianty je to 5 týdnů po schválení finálního návrhu. Pro variantu vyřezávanou se jedná o dodací lhůtu cca tři týdny po schválení návrhu," upozorňuje Hana Pešlová.

 

01 PRAKTICKÉ A ESTETICKÉ ZÁROVEŇ


Praktické a estetické hledisko v případě čisticích rohoží kráčí ruku v ruce, neboť současná nabídka druhů materiálů a barevná variabilita se dá přizpůsobit jakémukoliv interiéru.


02 OBUV SI ČISTÍTE AUTOMATICKY


Správná čisticí zóna funguje tak, že si klient před vstupem a během pohybu po budově vyčistí boty, aniž o tom ví.


03 MYŠLENKA Z PRAXE


Výrobci rohoží berou na vědomí i dámy, které nosí vysoké podpatky, a tak jsou čisticí zóny koncipovány, aby ženě podpatek do rohože tzv. nezapadl.

 

 

Zdroj: www.ihned.cz

 
zpětzpět  tisktisk  poslat e-mailem

Autor: Markéta Lidinská
29.11.2011 - 07:09:58

REKLAMA

banner

Nejčtenější články

22.01.2009 - Hotels.com: Pokles cen v hotelech o 3 procenta

Po celém světě během tohoto léta klesly průměrné ceny za ...

12.03.2009 - Dynybyl Hot Cup 2009

V honosném hotelu Art Deco Imperiál, z jehož zdí dýchá ...

05.03.2010 - Se šéfkuchařem u řezníka

Jak vybrat co nejlepší maso, který kus hovězího se bude ...

26.12.2009 - Víno - otázky a odpovědi

Při jaké teplotě skladovat víno?   Co je to fortifikované víno?   ...

05.06.2009 - Nově diskutované předpisy pro solária

V listopadu 2008 se otevřely brány veletržního areálu v Kolíně ...

všechny nejčtenější články

REKLAMA

GastroTrend na e-mail

Přejete si zdarma zasílat novinky, články či zpravodajství GastroTrendu na Váš e-mail? Vyplňte, prosím, následující údaje.

(zasílání lze kdykoliv odhlásit)


Jméno:
Příjmení:
E-mail:
 
Copyright © 2008 - 2024 LEONN promotion s.r.o. | Publikování obsahu bez písemného souhlasu vydavatele je zakázáno.