GastroTrend

GastroTrend - odborný portál pro gastronomii
Dnes je 18.10.2018, svátek má Lukáš
GastroTrend

banner

 

RUBRIKY/ČLÁNKY » HOTEL/WELLNESS/SPA

Opojte hosty správnou vůní

 


Aby své hosty pozitivně naladili, nasazují hoteliéři cíleně kromě hudby a osvětlení také vůně. Některé řetězce dokonce vyvíjejí své vlastní. Vůně však plní marketingový účel jen za určitých okolností.

 

 

ilustracni foto

 

 

Již po vstupu do foyer luxusního mnichovského hotelu Sofitel Munich Bayerpost přivítá návštěvníka příjemný závan "Cédre Bleu", o nenucené osvětlení se starají velké svíce a ze zákulisí se line decentní hudba. Čilé klapání bot po podlaze pohltí koberce. Již těch několik kroků od vstupních dveří k recepci hostovi stačí, aby ruch mnichovského nádraží nechal daleko za sebou. Ovšem to, co hosté intuitivně označí za příjemnou atmosféru, spočívá na důmyslném systému. Uvítací scénář Sofitelu má odpovídat lidským smyslům, či alespoň třem z nich - zraku, sluchu a čichu.


VŮNÍ NAPROGRAMOVANÉ POCITY


Čichovému vnímání je letos ve všech 120 pobočkách francouzského luxusního řetězce přiřazována priorita. Společně s francouzskou manufakturou LArtisan Parfumeur vytvořil Sofitel vlastní řadu dvanácti vůní, aby si každý z hotelů nalezl ke svému stylu a lokalitě také příslušnou vůni. Výsledné produkty mají podtrhnout charakter hotelů a nesou zvučné názvy jako Mořská mimóza, Čaj a kořeněný chléb, Interiér fíkovník, Větrná lípa, Jantar, Růže Indu či Orientální lesík. Voní po tak libých věcech, jako jsou růže, cedry, čaj a perník, případně po lesních ostružinách - mure sauvage - jako berlínský Sofitel. "Velmi decentní a městská vůně, která se k našemu hotelu v centru dobře hodí, přestože v jeho okolí žádné ostružiny nerostou," vysvětluje generální ředitel Rodolf Weytingh. Toto řešení zavedli v Berlíně teprve před několika měsíci, ohlasy od hostů jsou veskrze pozitivní. "Mnozí se ptají, co to při vstupu tak voní, dámy dokonce rozeznávají lesní plody."


Vůni vypouštějí do oběhu difuzéry, jejichž účinnost je nastavitelná, přičemž příliš mnoho blahodárných esencí se vypouštět nedoporučuje. "Některým hostům by přehnaná vůně mohla být nepříjemná a na naše zaměstnance by mohla působit jako bolehlav," doplňuje ředitel.


Nejen Sofitel, také řetězec Shangri-La má vlastní vůni, i když postrádá vícero variant pro jednotlivé hotely. Hosté jsou u vstupu uvítáni esencí Shangri-La, která má při vdechu zprostředkovat "klid a uvolněnost". Vůně se zakládá na asijských příchutích a její skladbu tvoří vanilka, santalové dřevo a mošus, to celé je zesílené bergamotem, čajem a zázvorem.


Fabrice Penot a Eddie Roschi z francouzského parfumerského domu Le Labo vyvinuli pro řetězec Le Méridien vůni LM01, v níž mají být zastoupeny hodnoty Méridienu jako "chic, kultura a objevování". "Původní myšlenkou byla vůně knihy - starodávné a do kůže svázané knihy," vysvětluje Roschi. "V hotelu se chcete cítit jako doma, ale zároveň chcete mít pocit, že jste daleko od domova." Obojí má zprostředkovat vůně LM01. Blahý pocit tedy prochází nosem. Stejně jako v Sofitelu je také v hotelech Méridien vůně součástí smyslového prožívání, k němuž dále patří hudba přizpůsobená ročnímu období i denní době a samozřejmě osvětlení.


NIKOLI V RESTAURACI!


Tak jak může být vdechnutí vůně již při příchodu do hotelu blahodárné, v dalších oblastech hoteliérství by šíření vůní mohlo působit nevhodně. Při rozmísťování difuzérů dbají v Sofitelu na jasná pravidla, která přibližuje Rodolf Weytingh: "V žádném případě je nedávat do restaurace a vyhnout se i pokojům."


Ve stravovacích prostorách by měl být vzduch neutrální, aby se vůně jídel a vína mohly nerušeně rozprostírat a příchuť pokrmů nezískala pachuť. Na pokoji má být zase "čerstvo a vyvětráno", což je nejlepší voňavou esencí pro zdravý spánek. "Kdyby se někomu Mure Sauvage zalíbila natolik, že by si ji přál zanést i do své suity, máme pro něj vonné svíce," vysvětluje generální ředitel Sofitelu. Co se týče jednacího salonku, tato opticky spíše funkční místnost je vybavena malým aroma difuzérem, který jí na požádání může "přidat na atmosféře".


Kterou ze svých dvanácti vůní vítají hosty v lázních a fitness, se v Sofitelu rovněž netají. Vzduch je tu cítit docela čerstvě - oddělení "So Spas" je prodchnuto vůní Jatamansi, zakládající se na esencích stejnojmenné rostliny pocházející z himálajských údolí. V oddělení "So Fit" vládne parfém vonných listů, jehož předlohou jsou kytice z letních zahrad.


PERFEKTNÍ VŮNĚ


Vůně hraje stále důležitější roli i při výrobě hotelové kosmetiky. Její producenti sázejí poslední dobou na specialisty, k nimž patří třeba firma Robertet Flavors. Podle jejich čelního "parfuméra" Richarda Ibaneze byla vůně těchto produktů ještě nedávno podceňována.


"Vůně působí nevědomě," říká. "Obrací se na limbické centrum lidského mozku, který je odpovědný za emoce. Pomerančová vůně například náladu rozjasňuje, levandule zase utišuje, santalové dřevo stimuluje naši smyslnost a vůně jasmínu zlepšuje schopnost koncentrace."


To, jestli se nám některé vůně líbí, či nikoli, záleží hlavně na genové výbavě, i když roli hraje také povaha. Kdo jako dítě vyrostl na vanilce, bude mít tuto vůni rád i v dospělosti. Asi 30 milionů čichových buněk se stará o to, abychom rozeznali až 350 různých typů vůní a dokázali je zařadit. Vzpomínky na některé vůně si dokážeme vyvolat ještě po letech. Také klimatické podmínky hrají roli. Ovlivňují způsob pocení a to, jak se vůně na kůži rozprostírají.


"V teplých krajinách vyprchávají čerstvé vůně celkem rychle, takže třeba lidé na Blízkém východě upřednostňují těžké vůně - extrémně vanilkové, plné ambry a pižma. Takovéto složení vydrží celé hodiny. V protikladu k nim stojí Asiaté, kteří našli zálibu v decentních a elegantních vůních s ovocnými či bylinnými příchutěmi."


A jak si stojí Evropané? Podle Ibaneze dosti různorodě. Lidé z jihu kontinentu preferují intenzivní vůni levandule nebo rozmarýnu. Voní jim také citrusy. Má to co dělat s již vzpomínaným temperamentem a výchovou. "Francouzi jako by vyrůstali s Chanelem, Španělé s Rochas a Italové s Armanim u nosu. Ovšem zmíněné země mají obrovský vliv na kulturu a módu celého kontinentu."


Střední Evropa není tak orientovaná na prestiž a značky, nechá se spíše ovlivnit životním stylem. Třeba v Německu hraje prim "kolínská", která tu byla dodávána na císařský dvůr již počátkem 20. století. A co si s těmito informacemi mají počít hotely?


MECHOVÝ VÁNEK


Firma ADA Cosmetics se pokusila podrobně analyzovat osobnosti zákazníků různých hotelů. Snažila se přitom přijít na to, jaké přednosti toho či onoho výrobku zákazník ocení. Teplé, dřevnaté či pudrovité elementy podporují pocit extravagance. Zelené zabarvení s teplou modří oživuje a vyjasňuje ducha. "Ideálem je vytvořit vůni, která se bude líbit lidem všech národností a obou pohlaví, a zároveň si zachová individualitu," sní Ibanez svůj marketingový sen.


Jenže nevznikne z toho kompromis, který nakonec nebude vyhovovat nikomu? Ibanez soudí, že tomu lze předejít vůní, která bude nezaměnitelná. "Když bude hotel plný různých národností, nesmíme sázet na žádnou konkrétní substanci. Musíme nalézt obecně akceptovatelnou vůni. Zároveň musí být nezaměnitelná, takže ubytovatel se odliší od ostatních. Známky jedinečnosti jsou nesmírně důležité. Host by si měl na dobrý vzduch v koupelně vzpomenout i po opuštění hotelu."


Parfuméři dodávají firmám už hotové vonné oleje. Mnohem více si ale cení přírodních esencí. Chemii se stále nepodařilo napodobit všechny složky éterických olejů. Syntetické produkty naproti tomu dokáží působit ve srovnání s přírodninami až explozivně. "Některé mají také nezaměnitelnou vůni, jako například ISO-E-Super čili bicyklický methyl keton," říká Ibanez. "Kdo ho použije, ten nachází srovnání s čerstvým větrem vanoucím skrze zelené lesy porostlé mechem. Lehce dřevnaté a zemité aroma, které již nelze vylepšit. A přitom je to docela syntetická vůně. Laik by ten rozdíl poznal jen s velkými obtížemi."


Přírodní kosmetika má podle parfuméra přísné požadavky, jimž musí vyjít vstříc. Současné mladé dámy prý vyžadují hlavně čerstvé vůně s příchutěmi ovoce, květin či vanilky, jež jim zprostředkovávají pocit elegance. "Sestavit takovou kombinaci z čistě přírodních látek je značně nákladné, takže nádech přichází nejčastěji jako pouhá komponenta," upozorňuje Ibanez.


Na trhu je v současné době k dostání asi 1100 vůní, každý rok jich přibude asi 100 až 200, ovšem 97 procent z nich se po několika měsících z trhu zase vytratí. "Takové množství nelze pokrýt jen z přírodních zdrojů. Co chybí ve zdrojích, musí být nahrazeno prací," dodává diplomaticky parfumér.

 

 

Zdroj: www.ihned.cz

 
zpětzpět  tisktisk  poslat e-mailem

Autor: Luboš Hégr
28.12.2011 - 11:02:28

REKLAMA

banner

Nejčtenější články

14.06.2010 - Léto svádí k mámení

I když to venku na léto moc nevypadá, podle kalendáře ...

21.06.2010 - Brambory známé i neznámé

Mezi oblíbené přílohy nejenom v našem kraji určitě patří brambory. ...

14.09.2011 - Calvados - pálenka s historií

Calvados je typickým francouzským destilátem. Vyrábí se destilací zkvašeného jablečného ...

21.01.2010 - Speciální a neobvyklá piva české provenience

Přes určitý pokles v posledním roce stále platí, že Česká republika ...

05.03.2010 - Se šéfkuchařem u řezníka

Jak vybrat co nejlepší maso, který kus hovězího se bude ...

všechny nejčtenější články

REKLAMA

GastroTrend na e-mail

Přejete si zdarma zasílat novinky, články či zpravodajství GastroTrendu na Váš e-mail? Vyplňte, prosím, následující údaje.

(zasílání lze kdykoliv odhlásit)


Jméno:
Příjmení:
E-mail:
 
Copyright © 2008 - 2018 LEONN promotion s.r.o. | Publikování obsahu bez písemného souhlasu vydavatele je zakázáno.