GastroTrend

GastroTrend - odborný portál pro gastronomii
Dnes je 19.12.2018, svátek má Ester
GastroTrend

banner

 

RUBRIKY/ČLÁNKY » HOTEL/WELLNESS/SPA

Dobrá volba usnadňuje úklid

 

 

Veřejný prostor v hotelu vyžaduje z pohledu hygieny značnou péči. Než pracovník úklidu sáhne po té které lahvičce, vůni, mopu nebo prachovce, měl by vědět, co přesně bere do ruky.

 

 

ilustracni foto

 

 

Kvalitní úklid hotelu a také prostoru před ním vyžaduje správnou organizaci. Provádí-li úklid specializovaná firma, bývá pro váš hotel vyčleněn provozní vedoucí, který spolupracuje s vedoucím housekeepingu. Ve výčtu detailních úkonů - za předpokladu, že se budou uklízet všechny prostory - jsme došli ke zhruba 50 položkám (včetně stewardingu pak 70 položkám), které je třeba ošetřovat. Bereme v potaz úklid pokojů po odjezdu hostů, v průběhu jejich pobytu i v době, kdy jsou prázdné, a úklid dalších míst veřejných prostorů. Při takovém rozsahu činnosti a počtu lidí, včetně různorodosti povrchů, které se uklízejí, je zřejmé, že prim hraje organizace.


UJASNĚTE SI, CO OČEKÁVÁTE


Při stanovování rozsahu práce a detailního rozložení všech činností si může housekeeper rozfázovat celý proces do několika postupných a dlouhodobě sledovaných kroků.


V zásadě se jedná o průzkum, kdy analyzuje současný stav a hledá slabiny. Ve druhé fázi se přistupuje k testování a hodnocení výsledku, včetně detailního rozpisu postupu. Dalším krokem je samotná realizace, kdy dochází k proškolování pracovníků včetně stanovení nákladů. Závěrečnou kapitolou je následná podpora celého systému, který je nastaven. Zde je místo pro kontrolu a ověření skutečných nákladů.


Dalším aspektem, jenž spolurozhoduje o kvalitě úklidu a nákladech na něj, je jeho četnost. Rozlišujeme, zda se jedná o úklid každodenní, údržbový nebo mimořádný. A samozřejmě jde o typ povrchu. Pokud vynecháme koberce, jejichž čištění představuje samostatnou kapitolu, je nutné znát různé technologie. Člověk aby byl tak trochu chemikem. A nezapomeňte, že ve hře jsou i vůně.


MRAMOR V RECEPCI


Ve veřejných prostorách se setkáváme s mnoha typy povrchů, zejména z kamene, dřeva, skla a plastu. Je nutné umět rozlišovat jak mezi nimi, tak mezi speciálními prostředky, kterými se tyto povrchy čistí. Přestože existuje řada univerzálních prostředků, je důležité použít takový, který je na daný povrch přímo určený.


V místech, jako jsou vstupní prostory, haly, může být na podlahách špína z ulice spojená s minerálními oleji. Lepšího výsledku mytí dosáhnete s přípravky, které jsou speciálně vyvinuté k odstraňování takového znečištění, než s běžným saponátem. Samozřejmě že velkým pomocníkem jsou mycí stroje, různé zametače, vysokotlaké čističe a průmyslové vysavače, které nabízí například společnost Fispoclean. Škála je široká, pojďme si však říct několik detailů.


Při čištění citlivých povrchů, například mramoru, doporučují odborníci ze společnosti Angločeská, která se zabývá úklidem od potravinářských a zdravotnických provozů až po školy a hotely, vyzkoušet předem jejich odolnost na nenápadném místě. V žádném případě se nesmí používat kyselé prostředky. V prostorách, jako je lobby pětihvězdičkového hotelu, není horší a nákladnější katastrofy než zničená mramorová podlaha. Správně zvolená úklidová technika i materiál dokáží zvýšit efektivitu úklidu, snížit námahu při práci i spotřebu čisticích přípravků. K mytí podlah jsou vhodné mopy z mikrovlákna a na silně znečištěné podlahy abrazivní mopy z mikrovlákna, které podlahy myjí, drhnou a leští zároveň. Trendem je používání mopu s aplikační lahví s čisticím roztokem, který se nastříká přímo na podlahu jediným stisknutím tlačítka na rukojeti. Jedním z takových systémů je Taski Versa Plus, který doporučuje specializovaná firma Diversey.


Recepční pult je výkladní skříní hotelu nebo spa provozu. Jeho rozmanité povrchy vyžadují individuální přístup. Dřevo se čistí politurou na nábytek, skleněné povrchy prostředkem nejlépe s alkoholovou složkou. Na umělé a lesklé povrchy jsou vhodné speciální prostředky, které daný povrch neporuší a neobarví. Některé designové recepční pulty bývají různě klenuté a zaoblené, z hlediska vlastností materiálu proto designéři často používají syntetické hmoty, pryskyřice, polykarbonáty... Stačí jednou omylem použít přípravek s abrazivní složkou a povrch elegantního solitéru navždy ponese stopy, kudy pracovník housekeepingu táhl ruku s hadrem. V systému RoomCare nabízí Diversey lahve s přípravky (často i s rozprašovačem) označené nezaměnitelným alfanumerickým kódem a barvou na etiketě, takže pracovník si lépe zapamatuje, co je vhodné na plast, co na mramor, co na sklo...


VŮNĚ JE GRUNT


V prostorech, kde se pohybuje host, nesmí být cítit nepříjemný zápach čisticích prostředků. Jistě se každému vybaví chlorový odér, protože na této bázi se vyrábějí nejběžněji užívané dezinfekce. S ohledem na komfort hosta by čisticí prostředek měl mít neutrální nebo příjemně parfémovanou vůni. Na základě výzkumů v oblasti hotelnictví považuje Diversey za nejoblíbenější vůní Fresh Linen neboli vůni čerstvě vypraného prádla. Společnost Angločeská zas přichází s aktuální nabídkou interiérového parfému s vůní čerstvé kávy.


Nepříjemný zápach se může linout i z vysavače. Jedna z technologií, která tomu zamezuje, se nazývá Odour Neutralizing Technology. Pro vysavače se používá osvěžovač vzduchu ve formě parfémovaných tyčinek, které se vkládají do pytle na prach, popřípadě do vnitřního prostoru vysavače. Nicméně ani parfémovaná tyčinka zcela nezajistí, aby vzduch, jenž uniká z vysavače ven, nezapáchal, pokud obsluha nevěnuje dostatečnou péči čistotě přístroje a výměně filtrů. A nezapomeňte, že tam, kde se podává jídlo, není žádoucí žádný parfém.


KUŘÁCI V POKOJI


Hotely většinou řeší problém s kouřením na pokojích tak, že některé vyhradí zásadně kuřákům a naopak. V současné době kuřáckých pokojů ubývá, celosvětový trend je zřejmý. Jestliže ve filmech s Oldřichem Novým by dáma bez cigaretové špičky byla považována za nedostatečně společensky vyspělou, dnes je tomu jinak. Velké hotely vyhrazují například už jen jedno patro kuřáckým pokojům.


Na odstranění nepříjemného zápachu existují pohlcovače pachu, které zápach nepřebíjejí, ale jak už vyplývá z názvu, účinně jej pohlcují. V každém případě je vhodné mít po ruce přípravek s označením anti-tabac. Společnost Angločeská dodává speciální francouzské interiérové parfémy, které se skládají z několika vonných látek. A kdo by neznal francouzské nosy...?


Pokud načichnou i látkové potahy, koberce, závěsy a matrace, je dobré obezřetně použít pohlcovač pachu vhodný na textilie.


Jedno ale platí vždy, ať již použijete přípravek, jaký chcete. Bez větrání čerstvý vzduch nevznikne. Větrejte proto často, intenzivně a hned.


KOUPELNY JSOU VIZITKOU


Na koupelny je z hlediska čistoty a estetického vzhledu v rámci celého hotelu kladen nejvyšší důraz. Koupelna dává hostu obrázek o celkovém přístupu managementu k hygieně a péči o klienty, ale také o přístupu k životnímu prostředí a principům udržitelnosti. Koupelny a toalety se ošetřují speciální řadou produktů, které povrchy čistí a dezinfikují, zároveň nelze pustit ze zřetele také hledisko ekologické, přípravky by měly být šetrné k životnímu prostředí. Toho se dá mimo jiné dosáhnout používáním koncentrovaných prostředků, a nikoliv v jednorázových plastových obalech.


Pokud lze hovořit o konkrétních přípravcích, nabízí se řada RoomCare a systém Divermite, které se postarají úklid celé koupelny. Protože se jedná o koncentrát, stačí jedna plastová lahev na delší dobu, samozřejmě se dodává v lahvích s popisem dávkování.


Některé přípravky k odstraňování vodního kamene by mohly při delším styku s chromem a nerezem zanechat na povrchu skvrny. Stačí, když umyté povrchy vždy oplachujeme vodou.


Kromě vodního kamene čistíme v koupelně hlavně mastnotu. Na sklo a leštění povrchů je vhodné používat speciální utěrky, které nepouštějí vlákna, tedy především utěrky z mikrovlákna. Některé utěrky z mikrovlákna vydrží až 500 cyklů praní. Jejich pořizovací cena se pak při vědomí jejich trvanlivosti nezdá už tak vysoká.


ÚKLIDOVÝ VOZÍK


Je nejdůležitějším pomocníkem každé pokojské. Dle typu a velikosti hotelu musí obsahovat různé vybavení, nejčastěji však tyto základní věci: místo na čisté prádlo a ručníky, koš na špinavé prádlo, koš na odpadky, toaletní papír, koš s úklidovými prostředky a utěrkami, mop systém, koupelnovou kosmetiku, místo na vysavač a ostatní vybavení jako tužky, otvíráky, potraviny, také nápoje z minibaru a podobné drobnosti. S vyššími nároky na kvalitu poskytovaných služeb roste rozsah činností pokojských, a tudíž je kladen vyšší důraz na ergonomii, snadné ovládání a bezpečnost při práci. Nejlepším řešením jsou vozíky, které jsou z lehkých materiálů a vedoucí housekeepingu si je může sám navrhnout nebo sestavit dle potřeb hotelu. Jedno takové řešení nabízí například vozíky Taski od Diversey. Jiné vám nabídnou odborníci z Angločeské, která se kromě zmiňovaných vůní a celého sortimentu osobní hygieny orientuje na dovoz celoplastových úklidových vozíků.


LIDÉ Z HOUSEKEEPINGU


Jestliže jsme se až dosud věnovali technickým náležitostem, vůním, roztokům a kartáčům, dělali jsme to proto, abychom si mohli nejdůležitější součást úklidu hotelu nechat na závěr. Tou jsou lidé. Jestliže se podíváme do nabídky volných míst, která se celosvětově v celém hotelovém sektoru objevují, zjistíme, že dvě třetiny nabídek se týkají housekeepingu. A naopak největší zastoupení ve skladbě zaměstnanců má profese úklidu. V každé lokalitě a v každé zemi narazíme víceméně na tytéž nabídky k práci i na tytéž problémy. Housekeeping může být tím jazýčkem na vahách, který váš hotel vzdálí od pelotonu soutěživých pronásledovatelů. Může vás ovšem jak vystřelit kupředu, tak stáhnout na chvost odpadlíků. Housekeeping stanovuje nejen čistotu, ale i kvalitu a potažmo reputaci hotelu. Je proto životně důležité mít silný a kvalitní tým zaměstnanců, kteří se dokáží postarat a hostovo zdraví, bezpečí a pohodlí.


ZELENÝ TREND


Je nezbytné, aby vaši lidé - od vedoucího směny po pokojské - byli k dispozici 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. Existují různé rozsahy povinností, které se od pracovníka housekeepingu očekávají. Liší se to nejen od hvězdiček v hotelu, ale od lokality k lokalitě (nehledě na obecné standardy). Někde je housekeeper vnímán jen jako ten, kdo mění ručníky a vysypává koše. Někdy hostu dokonce stačí, když tyto předměty položí před pokoj. V případě, že host zůstává v pokoji v okamžiku, kdy pokojská poprvé přichází ke dveřím a zjistí, že na klice visí cedulka odkazující na pozdější dobu úklidu, musí se k takovému pokoji vracet i několikrát během dne. Pokoj samozřejmě nemůže zůstat neuklizený. Co ale, když host zapomněl cedulku zakazující vstup jen prostě odstranit?


V případě, že pokoj zůstává několik dnů prázdný, je povinností úklidu alespoň otírat prach a před příjezdem nového hosta vyvolat dojem, že pokoj byl uklizen právě pro něho. Pokoj by měl být vyvětraný a vonět (viz kapitola vůně).


Jednou ze základních povinností je výměna ložního prádla. Povlečení na posteli musí být vždy čerstvé a čisté, ovšem nepředpokládá se, že se bude měnit častěji než jedenkrát za tři dny. Výjimkou jsou samozřejmě zjevná zašpinění nebo skvrny. Jen v těch nejdražších hotelech se očekává, že se povlečení bude měnit denně. Trendem poslední doby je ale tzv. zelený management neboli výměna ručníků a povlečení podle individuální dohody s hostem. Stačí srozumitelný, všeobecně známý signál - ručník na zemi je jasné znamení, že má být vyměněn za čistý atd. Domníváme se, že tento postup je rozumný. V každém případě ekologicky šetrnější přístup ocení hosté, kteří luxus spatřují spíše v dobrém pocitu z adekvátního požadavku než v přehnané okázalosti.


POHLED DOVNITŘ


Jestliže jsme poukázali na nezbytnost mít kvalitní a funkční oddělení housekeepingu především v tom smyslu, že aktivně ovlivňuje pocity hosta a tím renomé podniku, méně viditelným, ale také velice důležitým je chování pracovníků směrem dovnitř. Tedy k hoteliérovi jako k zaměstnavateli.


Tímto chováním je míněna jak loajalita, tak například plýtvání, respektive šetrné zacházení s materiály, úklidovými prostředky, chemikáliemi, energiemi... Chování zaměstnanců nebo sjednaných pracovníků se promítne do spotřeby jmenovaných jednotlivostí, které pak v doslovném smyslu slova vysávají vaši kapsu. Nepřímo mají vliv na ekologii a životní prostředí. Aniž bychom chtěli přispívat k balastu a mnohdy mlácení prázdné slámy na margo ekologie, zodpovědnost vůči životnímu prostředí je naprosto na místě. Některé hotely dokonce budují svoji image na ekologii, nízké spotřebě energií, recyklaci. Recyklují se již nejen plasty a papír, ale odpadní voda (tzv. šedá voda, například) a odpadní teplo (rekuperace).


Na druhou stranu je dobré pracovníkům housekeepingu poskytovat zázemí, umožňovat jim různá odborná školení a možnost rozvíjet znalosti i kariérní postup. Vhodné jsou například dovednosti v komunikaci nebo týmové práci. Spokojený pracovník odvádí lepší výkon a měl by dokonce vnímat svůj post jako možný odrazový můstek k dalšímu postupu.


Chování a výkon pracovníků housekeepingu hraje ve všech vyjmenovaných a v dalších zde nevyřčených ohledech zásadní roli. Je vidět, že nestačí jen kvalitní mop a lehký úklidový vozík. Úklidové stroje a prostředky jsou nezbytné. Nelze však nepoznamenat, že mnohdy přehlížený výkon usilovně pracujících jednotlivců, kteří ráno přijdou do prvního neuklizeného pokoje a večer opouštějí poslední, když vše mezitím vycídili do nejmenšího flíčku, bývá nedoceněný. Ačkoliv pracovníci housekeepingu a přidružených profesí zcela zásadním způsobem ovlivňují pohled hostů na hotel, přiznejme si, že sami nejvyššího renomé v hotelové hierarchii nepožívají. Možná to není rozumné.

 

 

Zdroj: www.ihned.cz

 

 

 

 

 
zpětzpět  tisktisk  poslat e-mailem

Autor: Martin Verner
21.02.2012 - 09:57:15

REKLAMA

banner

Nejčtenější články

14.06.2010 - Léto svádí k mámení

I když to venku na léto moc nevypadá, podle kalendáře ...

07.06.2010 - Výsledky mezinárodní soutěže Vinoforum 2010

Tři tituly šampionů zůstávají v České republice.

Devatenáctý ročník mezinárodní ...

20.08.2010 - Jak se loni dařilo pražským hotelům

Společnost Labartt Hospitality ve spolupráci s ...

04.06.2010 - Změny v zákoně proti kouření a alkoholu

Od letošního 1. července se zpřísňuje zákon proti kouření a ...

02.07.2009 - Karlovy Vary - Thriller na kolonádě

Krize tvrdě dopadla na západočeské lázně. Jezdí do nich o ...

všechny nejčtenější články

REKLAMA

GastroTrend na e-mail

Přejete si zdarma zasílat novinky, články či zpravodajství GastroTrendu na Váš e-mail? Vyplňte, prosím, následující údaje.

(zasílání lze kdykoliv odhlásit)


Jméno:
Příjmení:
E-mail:
 
Copyright © 2008 - 2018 LEONN promotion s.r.o. | Publikování obsahu bez písemného souhlasu vydavatele je zakázáno.