GastroTrend

GastroTrend - odborný portál pro gastronomii
Dnes je 25.04.2024, svátek má Marek
GastroTrend

banner

 

RUBRIKY/ČLÁNKY » HOTEL/WELLNESS/SPA

Nový žebříček seřadí hotely podle kvality

 

 

Ministr odhaduje, že hodnocení hotelů bude stát sto milionů korun. Projekt startuje příští rok: na tajné kontrolory čeká šest tisíc hotelů.

 

 

ilustracni foto

 

 

Hotely v Česku začaly kvůli krizi zlevňovat. Čerstvý průzkum společnosti KPMG uvádí, že loni byla průměrná cena pokoje v tuzemsku 1076 korun, což je o 406 korun na noc méně než v roce 2009. A konkurence se ještě přiostří. Do hotelového byznysu totiž se chystá výrazně vstoupit ministerstvo pro místní rozvoj - hodlá oddělit špatné hotely od těch dobrých.


"Chceme zlepšit služby českých hotelů a pomoci tak cestovnímu ruchu. Trápí nás kvalita jejich služeb. Nejde o počty hvězdiček. Ty pouze řeknou, jaké má hotel vybavení. My chceme sestavit žebříček, který zhodnotí i ochotu nebo rychlost personálu. Lehce se tak může stát, že dobrý dvouhvězdičkový rodinný penzion přeskočí čtyřhvězdičkový hotel," nastiňuje ministr pro místní rozvoj Kamil Jankovský (VV).


Žebříček za sto milionů


Konkrétní obrysy projektu ministerstvo v těchto dnech chystá a rozjet by se měl příští rok. Ministr náklady odhaduje na zhruba sto milionů korun, přispět by měla i Evropská unie. Z peněz se zaplatí počítačový systém, zpracování výsledků kontrol a především ubytování a jídlo v hotelích.


Na hodnocení si chce ministerstvo najmout soukromé kontrolory. Pracovali by ve dvou nezávislých skupinách: do každého hotelu by přišli zástupci každé z nich. Předstírali by, že jsou hosté, a po strávené noci by o hotelu sepsali zprávu. Pokud by se obě zprávy lišily, přišla by třetí kontrola, tentokrát už státní. Projekt potrvá dva roky a má obsáhnout všechny hotely v zemi, kterých je zhruba šest tisíc.


Až bude mít ministerstvo jejich žebříček pohromadě, zveřejní ho na internetu a prováže s cestovatelskými servery po celém světě. "Možná budou všichni říkat, že je to neobjektivní, ale tohle je úloha státu, aby něco podobného začal. Na internetu pak už budou moci lidé sami hodnocení hotelů komentovat," říká ministr Jankovský.


Prosím anonymně


První hlasy už se proti němu ozývají. "Není možné kompletní výsledky zveřejňovat. Může dojít k poškození dobrého jména hotelů a reálně si dovedu představit, že se hoteliéři budou soudit," obává se Václav Stárek, prezident Asociace hotelů České republiky, jehož kariéra je spojena s hotelem InterContinental. Ministerstvo by podle něj mělo výsledek kontroly sdělit jen konkrétním hoteliérům a na internetu vyvěsit pouze žebříček těch nejlepších.


Naopak firmy, které shánějí ubytování pro své klienty, by přehled uvítaly. "Naše hosty ubytováváme výhradně ve dvou nejlepších ostravských hotelech. Lepší v dojezdové vzdálenosti bohužel nejsou," říká mluvčí nošovické továrny Hyundai Petr Vaněk.


Internetová hodnocení kvality hotelů přitom nejsou ve světě ničím neobvyklým. I ta česká se objevují na serveru tripadvisor.com, kde kvalitu ubytování a služeb hodnotí sami návštěvníci. Například pražský hotel Santini v Nerudově ulici v hodnocení má zatím plný počet bodů. "O tomhle ministerském plánu zatím nic nevím, ale pokud bude proveden dobře, může to být pro hoteliéry přínosem," hodnotí manažer hotelu Miroslav Štrop.


Hvězda jako hvězda


V Česku navíc nyní vrcholí tříletý projekt, který srovnává klasifikaci evropských hotelů zapojených v projektu Hotel stars Union. Projekt má za cíl stanovit jasná pravidla, aby byl tříhvězdičkový pokoj ve stejném standardu v Česku, Litvě nebo Nizozemsku. Do skupiny se zatím připojilo jedenáct zemí. V Česku jej podpořilo i ministerstvo pro místní rozvoj.


Sdružení hotelů se chce i touto formou navzájem propagovat a podporovat. Hotelový byznys na tom totiž není v posledních letech příliš dobře. Čerstvá studie poradenské společnosti KPMG uvádí, že hoteliér si v průměru za pokoj vydělal vloni 620 korun, v roce 2009 to přitom bylo 760 korun. "Propad začal v roce 2009, takže tento sektor prochází již tříletým obdobím neradostných výsledků. Hotely, které se nepřizpůsobují novým podmínkám, nečeká dobrá budoucnost," domnívá se Ondřej Špaček, manažer pro cestovní ruch KPMG Česká republika.

 

Hodnocení hotelů


Co chce kontrolovat ministerstvo Parametry podle evropské asociace Hotelstars


- počet zaměstnanců


- jak dlouho trvá, než si zákazníka někdo všimne


- zda je pozdrav přátelský


- otázky kladené recepčním nebo číšníkem, který má hostovi pomoci s výběrem


- druhy nabízených služeb


- argumenty, které hotel používá pro získání hostů


- jak se chová recepční při rezervaci a jak projevuje zájem o zákazníka


- zda hotel nabízí hostům slevy či výhody


- zda hotel pozval hosta k opětovné návštěvě


- čistotu hotelu a příslušenství


- rychlost personálu


- dodržování norem společnosti


Poznámka: Ministerstvo chce využít pravidla, která se používají pro kvalitativní výzkum trhu. HN je upravily pro hodnocení hotelů.

 

Jednohvězdičkový hotel


- Každodenní úklid pokoje


- 100 % pokojů má barevnou TV včetně dálkového ovladače (nebo nabízí možnost TV zapůjčit)


- Stůl a židle


- Mýdlo nebo tekuté tělové mýdlo, 1 ručník na osobu


- Služby recepce k dispozici


- Možnost přijetí a odesílání faxů


- Veřejně přístupný telefon pro hosty


- Snídaňová nabídka


- Nabídka nápojů v hotelu


- Možnost uložení cenností

 

Pětihvězdičkový hotel


- Produkty osobní péče v lahvičkách, župan na pokoji


- Internet - PC v pokoji, trezor v pokoji


- Služba žehlení (navrácení do 1 hodiny), služba čištění obuvi


- Concierge, bagážista, dveřník


- Recepce otevřená 24 hodin, vícejazyčný personál (čeština + alespoň dva světové jazyky)


- Prostorná hala recepce s místy k sezení a nápojovým servisem, hotelový bar


- Osobní uvítání každého hosta


- Minibar a nabídka pokrmů a nápojů prostřednictvím pokojové služby 24 hodin denně


- Restaurace s "Ă la carte" nabídkou (jídelní lístek) otevřená alespoň 7 dnů v týdnu


- Kontroly Mystery Guest (průzkumy kvality)

 

 

Zdroj: www.ihned.cz

 

 

 

 
zpětzpět  tisktisk  poslat e-mailem

Autor: Petr Weikert
01.03.2012 - 08:18:43

REKLAMA

banner

Nejčtenější články

22.01.2009 - Hotels.com: Pokles cen v hotelech o 3 procenta

Po celém světě během tohoto léta klesly průměrné ceny za ...

12.03.2009 - Dynybyl Hot Cup 2009

V honosném hotelu Art Deco Imperiál, z jehož zdí dýchá ...

05.03.2010 - Se šéfkuchařem u řezníka

Jak vybrat co nejlepší maso, který kus hovězího se bude ...

28.01.2009 - Život je krásný

Rialto není jen slavný most v Benátkách, ale i prvotřídní ...

26.12.2009 - Víno - otázky a odpovědi

Při jaké teplotě skladovat víno?   Co je to fortifikované víno?   ...

všechny nejčtenější články

REKLAMA

GastroTrend na e-mail

Přejete si zdarma zasílat novinky, články či zpravodajství GastroTrendu na Váš e-mail? Vyplňte, prosím, následující údaje.

(zasílání lze kdykoliv odhlásit)


Jméno:
Příjmení:
E-mail:
 
Copyright © 2008 - 2024 LEONN promotion s.r.o. | Publikování obsahu bez písemného souhlasu vydavatele je zakázáno.