GastroTrend

GastroTrend - odborný portál pro gastronomii
Dnes je 24.09.2018, svátek má Jaromír
GastroTrend

banner

 

RUBRIKY/ČLÁNKY » HOTEL/WELLNESS/SPA

Význam svateb pro hotelové odvětví

 

 

Počet uzavřených sňatků v České republice rok od roku klesá. Český statistický úřad zaznamenal v roce 2010 historické minimum, kdy manželství uzavřelo jen 46 746 dvojic, a rok 2011 také nebude ve znamení zásadních změn. V roce 2007 bylo sňatků zhruba o 10 000 více, možná také díky magickému datu 7. 7. 2007, které si společně zvolilo rekordních 4400 párů.

 

 

ilustracni foto

 

 

Příčiny poklesu zájmu o uzavření manželství přitom můžeme hledat ve více rovinách. Jednou z nich je změna životního stylu. Uzavření prvního sňatku lidé odkládají stále do vyššího věku a i páry, které mají děti, spolu často žijí jen "na psí knížku". Vedle toho narůstá počet tzv. singles - mladých, úspěšných a nezávislých lidí, kteří nevyhledávají trvalý partnerský vztah. Další příčiny jsou ryze demografické. "Husákovy děti" ze 70. let mají už většinou svatbu za sebou a mladší ročníky již nejsou tak populačně silné. Roli hraje také současná ekonomická situace. I poměrně malá svatba dnes vyjde zhruba na 30 000 Kč, což pro mnoho domácností znamená výrazný zásah do rozpočtu. Pokud snoubenci sní o pohádkové svatbě na zámku se stovkou hostů, měli by počítat s částkou přes 200 000 Kč. Mnoho párů, které nechtějí ukrajovat ze svých představ, proto sňatek raději odloží a na svůj velký den šetří i několik let.


Na druhou stranu majitelé restaurací a hotelů nemusí mít strach, že o svatební klientelu přijdou úplně. Stravování a ubytování představuje poměrně stabilní část svatebních rozpočtů, u větších svateb s několika desítkami hostů tvoří až polovinu celkových nákladů. Navíc když už se pár pro svatbu za současné situace rozhodne, nehodlá se na těchto položkách příliš uskromňovat. Dobré jídlo a pití je přece základním předpokladem spokojenosti svatebčanů. V závislosti na rozsahu svatebního menu a podávaných nápojů se náklady na osobu pohybují v rozmezí 500 až 1500 Kč. Pokud uvážíme, že na průměrnou svatební hostinu dorazí 30 hostů a rozpočet na osobu činí v průměru 1000 Kč, znamená to roční tržby pro česká restaurační zařízení ve výši téměř jedné a půl miliardy. Velkou výhodou pro hotely a restaurace je jistota budoucích příjmů, protože svatby se obvykle plánují až rok dopředu. Pokud se hodlá restaurace zaměřit na svatební klientelu, je třeba, aby rozšířila svou běžnou nabídku o další služby, jako například výběr speciálního svatebního menu nebo jeho sestavení na přání, zajištění svatebního dortu, přípravu svatební tabule, výzdobu nebo rozvoz svatebčanů. Ob-sluha by měla být pro tuto příležitost patřičně oblečená a měla by mít přehled o tradicích spojených se svatební hostinou, aby byla svatebčanům v pravou chvíli po ruce. Většina novomanželů si neodepře ani svatební noc strávenou v hotelu (někdy je zajištěno ubytování i pro další svatebčany) a následnou svatební cestu, což znamená pro hoteliéry další významnou oblast příjmů. Pro tyto účely zpravidla novomanželé volí kvalitnější ubytovací zařízení s vybavením od tří hvězdiček výše.


V případě, že se hotel nachází na atraktivním nebo romantickém místě a dokáže poskytnout veškeré zázemí pro pořádání svatby, měl by jeho majitel uvažovat o zřízení pozice svatební koordinátorky. Ta dokáže naplánovat svatbu "na klíč" a ušetřit tak snoubencům spoustu času i stresu spojeného s přípravou obřadu, hostiny a dalších záležitostí od svatebních oznámení po fotografování. Za konzultace se snoubenci, komunikaci s dodavateli a organizaci svatebního dne si koordinátorka účtuje částku od 5000 do 20 000 Kč, což činí řádově 15 % z celkového rozpočtu svatby.


Kromě českých snoubenců tvoří významnou část klientely také zahraniční páry, které si zvolily Českou republiku jako svou svatební destinaci. Tohoto potenciálu využívá i agentura CzechTourism a prostřednictvím marketingové kampaně se snaží přilákat svatebčany z Velké Británie, Německa nebo Nizozemska. Nejvyhledávanější jsou pro tyto příležitosti romantické kulisy hradů a zámků a přilehlé luxusní hotely. Stejné prostředí často vyhledávají i VIP klienti nebo smíšené dvojice, nejčastěji nevěsta Češka a ženich cizinec, a za pohádkovou svatbu jsou ochotni utratit statisíce.

 

 

 

Zdroj: www.ihned.cz

 

 

 
zpětzpět  tisktisk  poslat e-mailem

Autor: Jaromír Beránek, g Consulting
07.05.2012 - 09:51:49

REKLAMA

banner

Nejčtenější články

14.06.2010 - Léto svádí k mámení

I když to venku na léto moc nevypadá, podle kalendáře ...

05.03.2010 - Se šéfkuchařem u řezníka

Jak vybrat co nejlepší maso, který kus hovězího se bude ...

21.01.2010 - Speciální a neobvyklá piva české provenience

Přes určitý pokles v posledním roce stále platí, že Česká republika ...

08.04.2010 - Stát zakázal prodej lihovin ve více než šestilitrovém balení

Vlastní kolek musejí mít nyní také malé "placatice", které dosud ...

21.06.2010 - Brambory známé i neznámé

Mezi oblíbené přílohy nejenom v našem kraji určitě patří brambory. ...

všechny nejčtenější články

REKLAMA

GastroTrend na e-mail

Přejete si zdarma zasílat novinky, články či zpravodajství GastroTrendu na Váš e-mail? Vyplňte, prosím, následující údaje.

(zasílání lze kdykoliv odhlásit)


Jméno:
Příjmení:
E-mail:
 
Copyright © 2008 - 2018 LEONN promotion s.r.o. | Publikování obsahu bez písemného souhlasu vydavatele je zakázáno.