GastroTrend

GastroTrend - odborný portál pro gastronomii
Dnes je 18.06.2018, svátek má Milan
GastroTrend

banner

 

RUBRIKY/ČLÁNKY » HOTEL/WELLNESS/SPA

I šéf luxusního hotelu musí stěhovat nábytek

 

 


Do českých hotelů a penzionů přijede letos podle odhadů společnosti Mag Consulting poprvé v historii více než 13 milionů hostů. Polovinu z nich tvoří cizinci, turisté z Ruska a USA.

 

Existuje recept na úspěch v hotelovém byznysu? "Nezáleží na tom, jak drahý je nábytek v pokoji. Lidé se vracejí do hotelů, kde se cítí jako doma, protože se o ně personál skvěle stará," tvrdí hoteliér Jiří Gajdošík. Z kuchyně se vypracoval až na post ředitele jednoho z nejluxusnějších hotelů v Praze Le Palais. V dresu pětihvězdičkového podniku, který patří pod mezinárodní síť Vienna International Hotels, získal řadu prestižních ocenění.

 

 

 

 

 

ilustracni foto

 

 

 

 

 

Letos na jaře Jiří Gajdošík se svým obchodním partnerem Vladanem Hájkem rozjel firmu Asten Hotels, s níž chce vybudovat středoevropskou síť takzvaných butikových hotelů. Ty se vyznačují menší velikostí, rodinným prostředím, ale prvotřídními službami. "Hosté by se v něm měli cítit podobně, jako když vejdou do módního butiku," popisuje Gajdošík příznačně ve své pracovně v Pařížské ulici v Praze.


OTÁZKA: Jak vznikl nápad pustit se do budování sítě hotelů?


Původní myšlenku mi vnukl jeden z hostů v hotelu Le Palais. Přišel za mnou a svěřil se mi, že udělal velkou hloupost, že si otevřel hotel. Sice to byl šéf velké nadnárodní firmy, ale neměl tušení, jak je hotelnictví náročný byznys. To je často mikrometrůanagementová záležitost. Ale v Česku nenašel nikoho, komu by ten hotel mohl svěřit do správy.

 

 

OTÁZKA: Takže převezmete řízení hotelu v problémech a znovu ho postavíte na nohy?


Ano. Dosadíme nového ředitele a jeho prostřednictvím se ujímáme provozu. Zajišťujeme kompletní chod hotelu včetně obchodní stránky. Za to si bereme jednak podíl z obratu, jednak určité procento ze zisku. Což je motivace, abychom udělali co největší provozní zisk. Pro klienty, jako jsou například komplex Chateau Mcely nebo pražský hotel Alchymist, řešíme jen prodejní záležitosti pro určitou klientelu.

 

OTÁZKA: Proč jste po odchodu z Le Palais nezaložil vlastní hotel?


Soukromý hotel je obrovská finanční zátěž. O tom jsem zatím neuvažoval. Je ale docela možné, že se k něčemu takovému časem přiblížím.

 

OTÁZKA: Nabídka hotelů je velká, stačí kliknout na internet. Co udělá z náhodných hostů stálé klienty hotelu?


Když vejdete do lobby hotelu, personál se usmívá. Někdo za vámi přijde a zeptá se, jestli vám může pomoci. Když si u nás zamluvíte pokoj, tak vám před příjezdem pošleme dopis, abychom zjistili, proč k nám jedete. Vy nám prozradíte, že u nás hodláte oslavit 10. výročí svatby. My s touto informací můžeme pracovat a nachystat vám na pokoj dárek a blahopřání. Postupně zavádíme dětské registrační karty. Do nich si budou moci nejmenší návštěvníci mimo jiné napsat přání, které by chtěli, aby se jim za dobu pobytu v hotelu splnilo.


OTÁZKA: A v hotelu pak bude pracovat kouzelník, který bude dětská přání plnit?


Ano, takto to funguje. V hotelu Le Palais jsem jednou potkal malou holčičku z Ameriky. Asi dva dny přemýšlela, co si přát. Pak za mnou přišla a na kartičce měla napsáno, že chce kabelku značky Vera Bradley. Dojeli jsme do obchodu a ten dárek asi za dva tisíce korun jí koupili. Mohl byste namítnout, že to jsou náklady navíc, ale dodneška si spolu e-mailujeme. Tomu já říkám excelentní servis, držet nějaký standard a zároveň udělat něco navíc.


OTÁZKA: Dokonalý servis se neobejde bez personálu. Produkují české hotelové školy dostatečně kvalitní absolventy, nebo si je hoteliéři musejí vychovávat sami?


Gastronomických a hotelových škol je v Česku sice hodně, ale myslím si, že kvalita u velkého počtu z nich není velká. Studentům by prospělo, kdyby v rámci studia měli mnohem větší praxi i na místech, která pro ně vůbec nejsou pritažlivá. Já jsem včera uklízel 10 pokojů, takže vím, o čem mluvím.

 

OTÁZKA: Jak jste se k úklidu dostal?

 


Rozjíždíme hotel ve Špindlerově Mlýně, což znamená, že třeba i třikrát jdeme a přestěhujeme v každém pokoji kompletně všechen nábytek, dokud si nejsme jisti, že se host při vstupu bude cítit dobře. Tohle vyhrnutí rukávů studenti moc neznají, ale podle mě to prostě jinak nejde. Navíc i pro ostatní zaměstnance hotelu je dobré, když vidí, že i nejvyšší management má ruce. Se stěhováním souvisí i největší faux pas, které jsem zažil. Když jsem uváděl na pokoj monackého prince Alberta, čekal jsem s ním před výtahem. Pak se otevřely dveře, a tam stála matrace, kterou v tu chvíli převážel náš technik. Nic hrozného se nestalo, Albert to přešel s úsměvem, já úplně ne.

 

OTÁZKA: Pokud byste si představil hotel za 10 let, bude vypadat a fungovat stejně jako dnes?


Dnes se hodně sází na efektivitu. Největší nákladovou položkou každého hotelu je personál. Umím si představit, že hodně lidské práce se bude nahrazovat technikou. Ve Spojených státech při odhlašování vůbec nekomunikujete s recepčním - je tam stroj, kde se odhlásíte, odevzdáte kartu, zaplatíte a jedete domů.

 

OTÁZKA: Nahradí technika personál i v nejluxusnějších hotelech? Není ochotný a milý portýr přesně to, co odlišuje ty kvalitní od levných hotelů?


Určitě bude hodně záležet na segmentu. Nejrůznější technologie budou využívat především ekonomické hotely. Luxusní hotely se budou naopak snažit svůj servis zlidštit. I tady se ale dají mnohé věci zefektivňovat. Není tak dávno doba, kdy v pětihvězdičkovém hotelu připadalo na 100 pokojů 150 zaměstnanců. Dnes se to snaží provozovatelé držet mezi 80 až 110 pracovníky. To se během posledních šesti let dramaticky změnilo.

 

OTÁZKA: Je to důsledek ekonomické krize?


Jednoznačně. Možná by k tomu bez ní v tak velké míře nedošlo, ale ten trend byl nevyhnutelný.

 

 

OTÁZKA: Poznamenala krize nějak specificky hotely v Praze, která je centrem turistického ruchu v Česku?


Praha zaznamenala dva relativně dramatické propady cen. První byl šok na konci roku 2008 a druhý v prvním pololetí roku 2009. Tehdy i lídři trhu strhli ceny hodně dolů. Návrat k cenám, které byly tehdy v Praze běžné, ale není v dohledné době reálný. (Pozn. redakce: Ceny ubytování v Praze za poslední rok klesly o skoro pět procent, průměrná cena je zhruba 1600 korun.) Na druhou stranu, buďme féroví - Praha jako destinace nemá na ceny, které nasadili hoteliéři v roce 2005. Naše hlavní město si jednu dobu myslelo, že může cenově dohnat třeba Londýn, ale na to nemá. Praha je sekundární destinace. Nikdy nebude mít tak velké počty turistů, jak by si přála.

 

 

OTÁZKA: Kde je chyba?


Praha investuje úplně minimálně do turistické propagace, jako by si říkala, že lidé stejně přijedou obdivovat její historické centrum. Jenže takový člověk přijede jen jednou. Pro cestovní ruch potřebujete návštěvníky, kteří se vracejí. Když neděláte dostatek atrakcí, aby lidé přijeli znovu, tak prostě nepřijedou.


Vezměte si třeba architekturu v Praze. Co se tady postavilo nového? Podívejte se do Barcelony nebo Londýna, kde se nebojí do historického jádra zapojovat citlivě věci, které jsou moderní. V mých očích chybí Praze architektonická odvaha. Proč třeba nepostavíme vedle Karlova mostu nový, moderní most ze skla. Mluvil jsem o tom s architektkou Evou Jiřičnou. Říkala, že by se strašně ráda ujala projektu, ale hned dodala několik jmen politiků, přes které by to určitě neprošlo. To je velká škoda.

 

Pražská hotelová elita


Největší světový cestovatelský portál Tripadvisor vyhlásil v roce 2012 pražský The ICON Hotel & Lounge za nejmódnější hotel v celé Evropě a 10. nejlepší hotel na světě.


Hotel U Zlaté studně rok předtím dokonce získal v této anketě ocenění nejlepší hotel světa. V anketě se však umístily i další české hotely. Pražský hotel Aria, který už celou prestižní anketu jednou vyhrál, letos obsadil 16. místo v rámci Evropy. Alchymist Grand Hotel (interiér je na fotografii Jiřího Gajdošíka)by měl být 19. nejluxusnějším hotelem na světě a Aparthotel City 5 se umístil mezi 25 nejvýhodnějšími hotely světa. Ceny serveru Tripadvisor udílejí sami cestovatelé hodnoceními ubytovacích zařízení. Letos přinesly jedno z největších překvapení v historii, když se středoamerickému Belize podařilo ukořistit dvě nejvyšší pozice v anketě
o nejlepší hotel světa.


(jzl)

 

Jiří Gajdošík (41)


Vzdělání:

Vystudoval Střední hotelovou školu ve Velkém Meziříčí.


Kariéra:

V 90. letech pracoval jako kuchař a později šéfkuchař v Německu, Rakousku a ve Španělsku.
V roce 1998 se stal asistentem ředitele v pražském hotelu Diplomat.
Od roku 2002 působil jako generální ředitel hotelu Le Palais Prague, se kterým vyhrál mimo jiné cenu Leaders Club Gold Award 2005.
V roce 2006 získal titul Hoteliér roku.
Od dubna 2012 buduje síť butikových hotelů Asten Hotels.


Soukromí:
Ve volném čase rád běhá, absolvoval několik maratonů.


Asten Hotels


zajišťuje management v hotelech
- Augustiniánský dům v Luhačovicích
- Hotel Bellevue Benešov
- Hotel Bellevue Český Krumlov
- Hotel Savoy Špindlerův Mlýn


V rámci partnerství zajišťuje obchodní služby v hotelech

- Chateau Mcely
- Alchymist Grand Hotel & Spa v Praze
- Grund Resort Golf & Ski

 

 

 

Zdroj: www.ihned.cz

 

 

 
zpětzpět  tisktisk  poslat e-mailem

Autor: Do českých hotelů a penzionů přijede letos podle o
25.01.2013 - 08:47:07

REKLAMA

banner

Nejčtenější články

04.06.2009 - DAŇOVÉ ŘÍZENÍ - Obrana proti daňové kontrole

Při sporech s finančním úřadem vám potřebné argumenty dodají judikáty.

21.01.2010 - Speciální a neobvyklá piva české provenience

Přes určitý pokles v posledním roce stále platí, že Česká republika ...

05.03.2010 - Se šéfkuchařem u řezníka

Jak vybrat co nejlepší maso, který kus hovězího se bude ...

21.06.2010 - Brambory známé i neznámé

Mezi oblíbené přílohy nejenom v našem kraji určitě patří brambory. ...

20.02.2009 - VIVA TEQUILA! Střet mýtů a reality

To co je pro Moraváka slivovice, Řeka ouzo či Itala ...

všechny nejčtenější články

REKLAMA

GastroTrend na e-mail

Přejete si zdarma zasílat novinky, články či zpravodajství GastroTrendu na Váš e-mail? Vyplňte, prosím, následující údaje.

(zasílání lze kdykoliv odhlásit)


Jméno:
Příjmení:
E-mail:
 
Copyright © 2008 - 2018 LEONN promotion s.r.o. | Publikování obsahu bez písemného souhlasu vydavatele je zakázáno.