Zeptejte se kteréhokoliv hotelového manažera, jak důležité je řízení příjmů k provozování ziskového ubytovacího zařízení. Odráží totiž proaktivní přístup k vydělávání peněz z prodeje pokojů a omezování komplikací nepohyblivé povahy základního produktu každého hotelu.
Ačkoliv se jedná o poměrně novou záležitost, většina hotelových ředitelů si provoz hotelu bez obsáhlé agendy a strategie správy příjmů nedovede představit. A zcela oprávněně. Řízení příjmů znamenalo v oboru ubytovacích služeb hotovou revoluci a odsoudilo strategii umístění nabídky s nadějí, že si jí někdo všimne, a neměnných cen do propadliště dějin. Umožnilo sjednocení odlišných strategií a vytvoření účinných propojení mezi zásadními provozy hotelu. Provozování hotelu bez těchto nástrojů by znamenalo návrat k primitivním postupům minulosti.
Protože je však řízení příjmů složitou záležitostí, je někdy snadné přehlédnout základní zásady, na kterých staví. Ve své podstatě je řízení příjmů záležitostí pochopení, předvídání a ovlivňování chování zákazníků s cílem zvyšovat příjmy zařízení. Zaměřit se pouze na podpůrné funkce řízení příjmů, jako je stanovování cen, správa kanálů nebo řízení zdrojů, a opomíjet zásady, které jsou základem řízení příjmů, by bylo totéž jako nevidět pro samé stromy les. Vraťme se tedy k základům řízení příjmů. Nejlogičtějším výchozím bodem je samotná definice pojmu.
Podle definice Amerického vzdělávacího institutu hotelnictví a ubytování představuje řízení příjmů "soubor strategií a postupů maximalizace výše příjmů určených ke zlepšení ziskovosti určité obchodní činnosti." Tato definice záměrně ponechává složité multidisciplinární stránky v obecné rovině, aby tak zdůraznila konečný cíl: zvýšení ziskovosti. Možná nejlepší definice je k dispozici na Wikipedii: řízení příjmů je proces porozumění, předvídání a ovlivňování chování zákazníků tak, aby došlo k maximalizaci příjmů nebo zisků z pevných, netrvanlivých zdrojů (jako jsou například hotelové pokoje). Taková definice v sobě zahrnuje jak všeobecný záměr celého procesu, tak i zásadní postoj k chování zákazníka.
Prvním krokem v tomto dlouhém a trvalém procesu vytváření žádoucího chování zákazníků je především porozumění jejich chování. Motivace, která je za tím, že si host rezervuje pokoj v jednom hotelu, a ve druhém ne, a zaplatí za něj jednu cenu, a jinou ne, je tím základním, co je nutné poznat. Ačkoliv to mohou být jen dohady, vztah mezi cenami a zájmem o rezervaci je snadné vyčíslit a použít k objasnění stejného modelu chování. Prodat pokoj hostovi za takovou cenu, která zároveň vede k maximalizaci obsazenosti i vytvářených příjmů, je nemožné bez znalosti toho, co hosta vede k tomu, aby takovou rezervaci učinil. Pokud však máte možnost sbírat a analyzovat údaje o prodeji pokojů a číst a využívat informace v nich obsažené v reálném čase, je snadné pochopit nákupní chování potenciálních hostů.
Jakmile je k dispozici znalost chování zákazníků, může vedení začít předvídat chování zákazníků. Zde je však zakopán skutečný pes dobrého řízení příjmů: být schopen vytvářet co nejpřesnější možné předpovědi s využitím výhledů, modelování a rozsáhlého průzkumu. Pak lze teprve chování zákazníků alespoň částečně předvídat a prodávat a distribuovat volné pokoje účelným způsobem. Jakmile jsou k dispozici veškerá data i jejich rozbory, začnou se objevovat určité vzorce, které se ovšem neustále mění a vyvíjejí. Základem je mít k dispozici systém s umělou inteligencí, který je schopen těmto změnám porozumět.
Poslední a nejkritičtější stránkou řízení příjmů je vlastní ovlivňování chování zákazníků. V oboru prodeje hotelových pokojů je vliv na rozhodování zákazníků především funkcí prezentace a rozdělení prodejních kanálů ve snaze představit hotelový pokoj potenciálnímu hostovi způsobem a za cenu, které ho přimějí k rezervaci (zatímco tato cena bude v dané situaci pro hotel znamenat maximální příjem). Tento proces ovlivňování je tak vrcholem řízení příjmů. Sám stojí na poznání a schopnosti předvídat chování zákazníků, ale je to nakonec jediný viditelný výsledek strategie řízení příjmů. Pak bude řízení příjmů poskytovat významnou konkurenční výhodu na trhu a umožňovat zajištění většího tržního podílu.
Zdroj: www.ihned.cz
Autor: Jean Francois Mourier
23.06.2010 - 07:19:02
Po celém světě během tohoto léta klesly průměrné ceny za ...
Jak vybrat co nejlepší maso, který kus hovězího se bude ...
Při jaké teplotě skladovat víno? Co je to fortifikované víno? ...