GastroTrend

GastroTrend - odborný portál pro gastronomii
Dnes je 18.04.2024, svátek má Valérie
GastroTrend

banner

 

RUBRIKY/ČLÁNKY » HOTEL/WELLNESS/SPA

Nejistá sezona pěti hvězdiček

Hotely trápí nedostatek hostů, a přesto rostou nové. Zavládla mezi nimi cenová válka.

 

ilustracni foto

 


Velký hazard. Tak se aktuálně jeví nápad začít v Česku provozovat zbrusu nový hotel. Vážné potíže vlastníků především těch pražských jsou všeobecně známé. Kvůli krizi výrazně ubylo solventních zahraničních hostů a navíc se ukazuje, že česká metropole zřejmě není tak velká, jak se - alespoň hoteliérům - dosud zdálo.


Průměrná obsazenost českých hotelů činila v roce 2009 podle studie Trend Report, kterou v červnu vydala Asociace pro rozvoj trhu nemovitostí, pouhých 57 procent. To je o jedenáct a půl procenta méně než v předchozím roce. Není žádným tajemstvím, že nejhůře jsou na tom luxusní pražské hotely, jejichž vytíženost se nezřídka pohybuje na úrovni patnácti až 30 procent.


Realitní odborníci tvrdí, že na vině jsou především neuvážené plány developerů, kteří na čísla reflektující pokles zájmu o ubytování vůbec nereagovali. Například jen za poslední dva roky se v Česku objevilo třináct a půl tisíce nových pokojů.


Špatný odhad


Jen pětihvězdičkových hotelů vyrostlo v Praze od podzimu roku 2008 šest. Za poslední rok už to byl jediný - Kings Court na Náměstí republiky. Přibývá spíše těch tří až čtyřhvězdičkových, upozorňuje Martin Thom z realitní poradenské společnosti CB Richard Ellis. V posledních dvanácti měsících vyrostly takové hotely v Praze čtyři: Jurys Inn, Grand Majestic Plaza, Clarion a nejnověji NH Hotel Radlická. Metropoli tak celkově obohatily o 608 nových pokojů.


Skutečnost, že se krize na počtu nových hotelů zatím významněji neprojevila, ovšem nesouvisí jen se špatným odhadem developerů. Na výstavbu hotelu je totiž třeba poměrně dost času. Mnozí investoři své projekty odstartovali ve chvíli, kdy byla krize ještě v nedohlednu. Developeři navíc výstavbu obvykle financují z úvěrů, a proto musejí alespoň část půjčených peněz bankám splácet. Nemají proto na vybranou, protože musejí vydělávat alespoň něco.


Jejich současné výdělky se ale od původních představ výrazně liší. Oproti našim plánům máme cenu asi o deset procent nižší. Snažíme se ji ale pořád držet na hladině odpovídající pětihvězdičkovému produktu, tvrdí Lukáš Mach, ředitel hotelu Kings Court.


Také španělský řetězec NH Hotels, který před dvěma měsíci otevřel své první dva hotely v Česku, musel ceny přizpůsobit aktuální situaci. Oproti našim plánům, které jsme měli zhruba před třemi lety, kdy jsme se na vstup do Česka připravovali, jsou zhruba o 25 procent nižší, říká Manuel Melanchon, ředitel NH Hotels pro střední a východní Evropu. Věří, že lepší situace by mohla nastat snad už příští rok.


Nové řetězce se přizpůsobily aktuální české realitě, kterou na poli ubytování ovládá neutuchající cenová válka. Povede to ovšem k tomu, že zotavení bude mnohem pomalejší než v jiných evropských městech, předpovídá Adrian Flueck, analytik společnosti CB Richard Ellis.

 


reklama:
reklama


Obstojí nováčci?


Pustit se ovšem cestou snižování cen může být poněkud ožehavé. Vrátit se v budoucnu na původní úroveň se totiž hotelům nemusí podařit. Realitní analytici proto spíše doporučují vyhnout se radikálním slevám a spíše využít svých konkurenčních výhod.


Nováčci se s nelehkou situací vyrovnávají různě. Například pětihvězdičkový Kings Court, který je součástí mezinárodního řetězce Preferred Hotels&Resorts a funguje od konce loňského roku, může těžit především z vynikající polohy. Nachází se v neorenesanční budově bývalé Československé obchodní a živnostenské komory na Náměstí republiky. Hotely na nejlepších místech v Praze poskytující dobrý business mix mají jistou budoucnost, tvrdí Lukáš Mach. Strategií vedení hotelu je využít lokality s velkou frekvencí kolemjdoucích k rozložení rizika.


Nesázíme na jednu kartu - tedy na ubytování, i když to samozřejmě tvoří největší část tržeb. Máme unikátní konferenční prostory, dále pak lázně a jedna z našich restaurací je zaměřena hlavně na hosty z ulice. Velkou část našeho zisku tvoří také nájmy ze čtyř obchodních jednotek,« vypočítává Mach.


Přirozenou součástí marketingové strategie hotelu je i využívání sociálních sítí a webů jako je Facebook, Tripadvisor nebo YouTube. Podíl našich internetových rezervací, takzvaných e-commerce, u nás tvoří 60 až 70 procent všech rezervací, upozorňuje Mach. Dodává: Za první pololetí máme obsazenost 65 procent, což je na nový pětihvězdičkový hotel velmi dobrý výsledek. Porážíme tak většinu našich již etablovaných konkurentů.


Nový hráč z Navarry


NH HotelsObliby sociálních sítí využívá i řetězec NH Hotels. Španělská síť nesoucí ve svém názvu odkaz na místo svého svého vzniku (NH znamená navarské hotely) a která provozuje 398 hotelů s více než 60 tisíci pokoji ve 25 zemích třech kontinentů, v tichosti vstoupila na český trh letos v květnu. Soustředí se především na klienty z řad manažerů.

 


Naší výhodou je, že jsme součástí opravdu velké rodiny hotelů. Mezi námi přirozeně funguje výhodný rezervační a věrnostní systém, vysvětluje ředitel Manuel Melanchon. Součástí rezervační databáze je údajně více než šest milionů klientů.


Síť nevsadila přitom pouze na metropoli, ale rozhodla se vybudovat svůj hotel také v Olomouci, kde hotel vyšší kvality dosud chyběl. Bez zajímavosti není, že hotely nejsou v jejím vlastnictví. Budovu pražského hotelu máme pronajatu a pro Olomouc jsme si našli partnera, který jej vlastní, upřesňuje Melanchon. V hanácké metropoli přitom nejde o franšízu, nýbrž o těsné partnerství. Na stejném principu funguje zhruba třetina hotelů této sítě.


Je to ale úzký vztah. Dodáváme know-how a náš partner vše ostatní, popisuje Melanchon. Olomoucký hotel nabízí kongresové místnosti i zázemí pro sportovce - podzemní koridor jej totiž spojuje se sportovním centrem Omega.


Jaké šance dávají nejmladšímu nováčkovi realitní analytici? Soudí, že sídlo na pražském Smíchově nepřináší zjevnou výhodu plynoucí z jeho umístění. Spíše naopak. V okolí jsou již existující business hotely jako Andels, Angelo nebo Ibis. Nespornou výhodou je ale fakt, že řetězec se v posledních letech významně rozrostl po celé Evropě, a proto má velkou síť zákazníků, uvažuje Martin Thom. Předpovídá, že počáteční období po otevření bude pro NH Hotel Radlická velmi náročné.


Naproti tomu NH Hotel v Olomouci přináší něco nového do města, pokud jde o standard a kvalitu. Cena by měla být nastavena úměrně konkurenci, doporučuje Thom. Není si však jistý, zda poptávka po takovém ubytování v Olomouci dlouhodobě vydrží. Brno je vzdálené méně než 60 minut a Ostrava asi 90 minut. V obou městech je přiměřené množství hotelů, dodává. V NH Hotels ovšem zůstávají optimisty. »Máme v České republice další plány. Do tří let otevřeme další náš hotel v Praze na Senovážném náměstí, uzavírá Melanchon.


Zdroj: www.ihned.cz

 

 

 
zpětzpět  tisktisk  poslat e-mailem

Autor: Pavla Kreuzigerová
15.07.2010 - 16:01:49



Diskuze k článku
Jméno*
Text*
Kontrola*: 6 plus 2 je
 

REKLAMA

banner

Nejčtenější články

22.01.2009 - Hotels.com: Pokles cen v hotelech o 3 procenta

Po celém světě během tohoto léta klesly průměrné ceny za ...

12.03.2009 - Dynybyl Hot Cup 2009

V honosném hotelu Art Deco Imperiál, z jehož zdí dýchá ...

05.03.2010 - Se šéfkuchařem u řezníka

Jak vybrat co nejlepší maso, který kus hovězího se bude ...

26.12.2009 - Víno - otázky a odpovědi

Při jaké teplotě skladovat víno?   Co je to fortifikované víno?   ...

05.06.2009 - Nově diskutované předpisy pro solária

V listopadu 2008 se otevřely brány veletržního areálu v Kolíně ...

všechny nejčtenější články

REKLAMA

GastroTrend na e-mail

Přejete si zdarma zasílat novinky, články či zpravodajství GastroTrendu na Váš e-mail? Vyplňte, prosím, následující údaje.

(zasílání lze kdykoliv odhlásit)


Jméno:
Příjmení:
E-mail:
 
Copyright © 2008 - 2024 LEONN promotion s.r.o. | Publikování obsahu bez písemného souhlasu vydavatele je zakázáno.