Spotřeba biopotravin v České republice zaznamenala vzestup již v roce 2006, v roce 2008 pak dosáhla 1,8 miliardy korun. Přesto je zatím ve srovnání se západoevropskými zeměmi velmi nízká. Bio totiž není jen o stravě, je především o životním stylu.
Při použití bio potravin v hotelové gastronomii jde především o to, poskytnout hostům větší nabídku a možnost volby mezi tradiční a biopotravinou za dostupnou cenu. Touto cestou je třeba pomalu se dostávat do jejich širšího podvědomí a pěstovat si tzv. bioklientelu. V tomto oboru platí, že turisté ze západu a severu se v biostylu orientují snadněji. Češi zájem o zdravou stravu projevují nesměle.
Svůj malý tříměsíční biotest v období listopad 2009 až leden 2010 podnikli na popud šéfkuchaře Tomáše Kroutila v pražském čtyřhvězdičkovém Well-ness Hotelu Step. Zapojili do něj dvě skupiny klientů navštěvující restauraci v areálu Sportcentrum Step, sportovce a matky s dětmi. Denně po malých dávkách odebírali z biofarem ovoce a každý druhý den čerstvé maso, které ovšem vzhledem k nízké spotřebě ze strany klientů končilo na talířích zaměstnanců. F&B manažerka hotelu Irena Kadláčková zkusila nahradit bionabídku hotovkami a, světe, div se, spotřeba šla rapidně nahoru. "Mezi klientelu sportovního areálu v hotelu patří vyšší střední třída, která se chce po cvičení rychle a levně nasytit, vyhledávají třeba párky," dodává. Čeští klienti Sportcentra také projevili nedůvěru v celý "bioboom" a poctivost biododavatelů. Možná byl problém ve zvoleném termínu testu, možná v ceně biopokrmů, jež směle překračují v myslích zafixované sumy vydané za obědy a večeře v jiných stravovnách. Nebo je na vině česká povaha spolu s gastronomickou negramotností? Fakt, že kvůli tenistům museli v hotelu zavést kuřárnu, mě již plně přesvědčuje o tom, že si v České republice na zdravý životní styl pořád jenom hrajeme.
Jistou zkušeností si prošel pražský hotel Adria, který i přes mnohá úskalí úspěšně začlenil biopotraviny do své gastronomické nabídky. Pro hosty hotelu a zaměstnance F&B zde nejprve připravili slepou degustaci 12 položek z konvenčních surovin a biosurovin. Hodnotila se chuť, vzhled a konzistence pokrmů. "Obě skupiny preferovaly suroviny tradiční, jak u mléčných výrobků, tak u masa, vajec a některé zeleniny. Biopotravina není schopná oslovit populaci plošně, dokud klient nezjistí, že rozdíl je především v senzorickém vnímání," hodnotí výsledek degustace ředitel hotelu Karel Doubek.
Šéfkuchař Michal Novák poukazuje i na další rozdíl: "U tradičních surovin se nejprve sestaví menu a až potom se nakoupí suroviny. U biopotravin je tomu naopak, nejdříve se jde na nákup a dle sezonnosti potravin a jejich dostupnosti se menu sestavuje." Časově náročné shánění potravin, čerstvost, skladování i rozdílná příprava jsou hlavními důvody pomalého nástupu bionabídky v hotelových restauracích. Nesezonní suroviny jsou sice k dostání z dovozu, ale to se již neslučuje s filozofií hotelu - podporovat lokální pěstitele.
Snídaně také zkusili v trendu bio, zde se ale setkali s úskalím vzhledu ovoce. "Mezi hosty, kteří oceňují bionabídku, nejvíce patří seveřané a Češi. Hosté ze západu biotrendy pouze sledují, jižané jsou již chladnější a pro východ se jedná o exotiku," vysvětluje Karel Doubek důvod, proč si v jejich stálé nabídce biomenu našlo své místo.
Zdroj: www.ihned.cz
Hlavní strana | Články od nejnovějšího | Aktuálně | Alkoholické nápoje | Pivo | Víno | Nealkoholické nápoje |
Potraviny/Kuchyně | Hotel/Wellness/Spa |
Nové výrobky • | Recepty • |
Inzerce • |
Databáze dodavatelů • | Nápoják • |
Autor: Věra Nováková
02.04.2010 - 07:52:45
Po celém světě během tohoto léta klesly průměrné ceny za ...
Jak vybrat co nejlepší maso, který kus hovězího se bude ...
Při jaké teplotě skladovat víno? Co je to fortifikované víno? ...