Vše, co souvisí s dobrým programováním wellness provozu, bude vždy úzce spojené s jeho charakterem: jak je provoz velký, kde se nachází a jakou má klientelu. Program wellness provozu, tedy nabídka procedur, to, čím provoz klienta zaujme, přímo ovlivní obsazenost a ziskovost zařízení.
Brát v úvahu by se měl nejen momentální stav (po otevření, v průběhu sezony a jednoho roku), ale důležité je mít plán i do budoucna. Uvažovat, jaká koncepce je dlouhodobě životaschopná. Co ji podpoří, pomůže jí žít a přežít (třeba i v době krizí) a co jí naopak může uškodit. Stejně tak marketingové aktivity by měly být plánované a propracované na delší období. Osvědčený koncept, který zdá se dobře funguje, je rozdělit nabídku provozu na dvě důležité oblasti a na každé samostatně a cíleně pracovat. První oblastí je základní program a druhou doplňkový program.
Základní program provoz živí a udržuje, má velký význam z dlouhodobého hlediska. Velmi záleží na kvalitě poskytovaných služeb, na detailech. Výkyvy mohou být nebezpečné. Bezproblémový chod základního programu posiluje dobré jméno podniku a podporuje jeho stabilitu. Doplňkový program má krátkodobý efekt, je akční. Zohledňuje aktuální dění na trhu, trendy, oblíbenost, můžeme jím reagovat na jednotlivá období, ale z dlouhodobého hlediska nemusí být příliš efektivní.
Nabídka programů provozu se sice liší podle toho, zda provoz zahajuje svoji činnost, je zaměřený spíše na beauty služby nebo je součástí hotelového provozu či se nachází v nějaké zajímavé lokalitě - destinaci. Princip sestavení nabídky nicméně bývá stejný.
Klíčové je, obě oblasti definovat, správně si položit otázky a najít na ně odpovědi. Inspirovat se v praxi z provozů, které dlouhodobě efektivně fungují. Pravidelná a spokojená klientela nám utvoří finanční základ pro to, abychom provoz uživili a dále potom mohli rozvíjet. Pro základní nabídku služeb se musíme zabývat několika zásadními otázkami. Především kdo náš provoz uživí, jaká skupina zákazníků je v provozech nejpočetnější a jaké služby vyhledává. A samozřejmě také, jak na to, aby chodili právě k nám, co je motorem pro jejich opakované návštěvy. To samozřejmě souvisí i s tím, jak početný personál si můžeme každý měsíc dovolit zaplatit.
Například u beauty provozů je cílová skupina celkem lehce definovatelná. Podle průzkumů řady firem zabývajících se výzkumem chování spotřebitelů v odvětví wellness služeb navštěvují tyto provozy z téměř 70 % ženy. Z procedur jsou nejvyhledávanější u obou pohlaví masáže. Velkou skupinu pravidelné klientely tvoří mladé ženy kolem 20-30 let a pak ve věku kolem 50 let. Každá tato skupina a její motivace k návštěvám provozu je jasně daná. Mladí mají problém s aknózní pletí, střední věk řeší otázku udržení a zachování mládí, modelaci obličeje a postavy. Obojí si žádá pravidelné návštěvy salonu, výsledky se dostavují při opakovaných procedurách. Pravidelně se také chodí na manikúru a permanentní make-up. To jsou hlavní proudy.
Obstát v konkurenci, která uvažuje stejným způsobem, nám pomůže zejména dokonalý servis, jemuž se nedá nic vytknout. Klient musí vycítit, že nám na něm osobně záleží. Nabídka základního programu by měla být perfektně propracovaná hlavně v kvalitě, odbornosti a přístupu. Spokojenost zákazníka a budování důvěry mezi ním a provozem je na prvním místě. Pokud klient zjistí, že něco není v pořádku, začne přemýšlet o změně. Nesmí se například stávat, že chodí-li pravidelně na masáže, je jednou hodinová masáž 40, jindy 70 minut, podle toho, jak terapeut zrovna odhadne čas. Pro celý tým je dobré mít zpracovaný přesný postup prací včetně použitého množství a druhu přípravků a časových limitů. Jde tedy nejen o dodržování délky poskytované služby, ale také o precizní provedení, vysvětlení, jaká kosmetika se používá, jaké je její složení, neměly by chybět informace týkající se postupů ošetření, přístrojů a jejich účinků.
Doplňkový program nám pomůže nabídku rozšířit, přivést nové klienty. V období, kdy je provoz již stabilní, můžeme si dovolit experimentovat a vymýšlet různé nabídky - "úlety"-, které se nemusí uchytit, ale provoz jejich neúspěch nepoloží. U doplňkového programu nás zajímají momentální trendy na trhu, jsou to krátkodobé vlny, které se přeženou, pak poleví a přijde nová módní vlna. Proto je dobré rozlišit, co je v procedurách stálice a co výkřik. Na módnostech s krátkou aktuální životností se budoucnost provozu stavět nedá, my je ovšem do nabídky zařadíme na určité období spíše proto, aby si klienti danou novinku vyzkoušeli - proč by měli ochutnávat u konkurence? Každý rád občas něco vyzkouší, například čokoládovou masáž, masáž horkými kameny, kávovou kúru, kúru z magického koření a bylinek či zábal z mořských řas. Pokud klientům záleží na zdravé pleti a mladistvém vzhledu či na dokonalé postavě, budou asi své peníze investovat zejména tímto směrem.
Myšlenkou využití odborníka v beauty či wellness provozu na určitý čas se začaly zabývat i hotelové provozy - hotel se základním provozem, který konkurenčně nemá příliš co nabídnout, zorganizuje krátké několikadenní setkání pro klienty, kteří občas hledají inspiraci, kam vyrazit na víkend. Objevují se programy nabízející dvoudenní pobyt, který je kombinací gastronomie, wellness a zajímavých informací. Třeba v podobě přednášky či možnosti konzultace s dermatologem či lékařem. Nechybí pochopitelně možnost dokoupení dalších procedur z nabídky provozu. Některé hotely využívají spolupráce s předními pražskými estetickými klinikami a jejich odborníky několikrát do roka. Pro kliniku i hotel je to nejen cesta, jak oslovit nové klienty, ale také dobrá reklama.
Pravidelné doplňkové programy pořádají i provozy, které jsou jinak založené zcela na klubovém členství. Jsou to degustační večery, kurzy latinského tance či opět různé akce pro děti. Programy jsou přístupné široké veřejnosti, nikoliv jen členům. Opět cesta, jak ke své "základně" získat další nové klienty.
Wellness provoz je téměř vždy spojen s nemalou investicí a očekává se, že bude do budoucna dobře fungovat. Význam krátkodobých programů je i v marketingu, potřebují inzerci a propagaci. Provoz se tím zviditelní, dá najevo, že se stále něco nového a zajímavého děje. Což lidé chtějí slyšet. Inzerovat a propagovat se jednoduše musí, stále stejná nabídka základního programu neupoutá - byť nám tvoří důležitý obrat.
Výbornou klientelou jsou ženy ve věku 45-55 let. Velmi žádané jsou veškeré antiaging procedury. Aktuální je propojená spolupráce beauty salonu a dermatologa.
Aktuální jsou také svatební víkendy, čokoládové víkendy (ochutnávka, recepty, krátká přednáška, procedury) a programy zaměřené na děti, například dětský víkend.
K oblíbeným programům patří i golfové víkendy pro ty, kteří sice golf nehrají, ale chtějí si během víkendu sport vyzkoušet.
Zdroj: www.ihned.cz
Hlavní strana | Články od nejnovějšího | Aktuálně | Alkoholické nápoje | Pivo | Víno | Nealkoholické nápoje |
Potraviny/Kuchyně | Hotel/Wellness/Spa |
Nové výrobky • | Recepty • |
Inzerce • |
Databáze dodavatelů • | Nápoják • |
Autor: Jiřina Kopřivová
11.04.2010 - 13:47:37
Po celém světě během tohoto léta klesly průměrné ceny za ...
Jak vybrat co nejlepší maso, který kus hovězího se bude ...
Při jaké teplotě skladovat víno? Co je to fortifikované víno? ...
V listopadu 2008 se otevřely brány veletržního areálu v Kolíně ...