GastroTrend

GastroTrend - odborný portál pro gastronomii
Dnes je 17.11.2018, svátek má Mahulena
GastroTrend

banner

 

RUBRIKY/ČLÁNKY » HOTEL/WELLNESS/SPA

Co stojí za skepsí v hotelnictví

 

Mezinárodní burzy cenných papírů zažily od počátku roku silné výkyvy. Za jak dlouho dojde k zotavení celosvětové konjunktury? A potrvá déle než pár dnů? Odpovědi jsou nejisté; jisté je však to, že od oslabení kurzu nebyly ušetřeny ani akcie hotelového průmyslu.

 

ilustrační foto

 

 

A to především proto, že informace, které přicházely z oblasti cestovního ruchu, nedokázaly úplně odstranit skepsi z vývoje celosvětové ekonomiky. A jak se tato skepse zrodila? Statistiky za rok 2009, které si nechala vypracovat ministerstva mající na starosti turismus a cestovní ruch v řadě zemí, přinášely nepříliš příznivé výsledky a ani jejich prognózy pro rok 2010 nejsou o mnoho optimističtější. Např. návštěvnost Kypru podle oficiálních údajů v roce 2009 klesla o 10,9 % proti předešlému roku. A to má samozřejmě také dopad na tamní celkové hospodářství.

Podobně dopadlo Španělsko, třetí nejoblíbenější turistická destinace na světě: Roční návštěvnost klesla o 8,7 % ve srovnání s rokem 2008. Ministerstvo průmyslu v loňském roce tak vynaložilo 67,8 milionu eur na podporu turismu. Investiční prognózy ministerstva pro rok 2010 jsou očividně daleko umírněnější.

 

DOBRÉ ZPRÁVY NA OBZORU

 

Existují však země, kterých se celosvětová hospodářská krize a s ní i uvážlivější chování turistů příliš nedotkly. Například Turecko může být s vývojem své země v roce 2009 spokojené - oficiální zprávy z ministerstva z Ankary uvádějí 2,5% nárůst počtu turistů, kteří v loňském roce tuto zemi půlměsíce navštívili. Do státní pokladny tak přibylo v přepočtu zhruba 20-21 mld. amerických dolarů.

Také ze severu afrického kontinentu přicházejí pozitivní zprávy a hospodářské výsledky psané v černých číslech. Marocké ministerstvo oznamuje na tuto dobu neuvěřitelný šestiprocentní nárůst turistů - celková návštěvnost Maroka tak v roce 2009 stoupla na 8,35 milionu návštěvníků. Není divu, že jsou tamní úřady plné optimismu a na rok 2010 počítají s nárůstem ve výši 10 %. Podobně optimistická je také indonéská vláda, která předpokládá, že v tomto roce stoupne počet turistů v jejich zemi o 8,5 % na celkových sedm milionů.

 

NĚMECKO S "UVĚDOMĚLÝM OPTIMISMEM"

 

Většinou ale z trhu cestovního ruchu přicházejí spíše negativní zprávy; výjimkou není ani sousední Německo. Podle údajů německého Spolkového statistického úřadu utrpěla oblast hotelnictví a pohostinství v roce 2009 největší škody za posledních šest let, a to kvůli více než čtyřprocentnímu poklesu. Po tomto těžkém roce se tak na rok 2010 počítá alespoň s "černě napsanou nulou". Příliš optimismu tomuto stavu nepřidá ani výsledek jedné z odborných GfK-studií, podle které letos vyrazí na dovolenou o 4 % méně německých obyvatel. Nejmarkantnější pokles se týká skupiny starších 65 let - je téměř desetiprocentní.

Budeme-li věřit anketě jednoho z on-line poskytovatelů rezervací Hotel.de, které se zúčastnilo vedení více než jednoho tisíce hotelů po celém světě, pak má oblast německého hotelnictví to nejhorší období už za sebou. Celých 44,4 % účastníků ankety pak do roku 2010 vstoupilo s "uvědomělým optimismem". Téměř 18 % zúčastněných navíc v letošním roce očekává, že se zvýší využití jejich ubytovacích kapacit. Ceny za ubytování u našich západních sousedů však mírně stouply, a to i přes to, že daň za lůžko poklesla. V průměru tak za pokoj zaplatíte 171 eur, přičemž v minulém roce to bylo ještě 167 eur.

 

EVROPA ČEKÁ NEPATRNÉ ZLEPŠENÍ

 

Z pohledu celoevropského se však odhady týkající se turismu a cestovního ruchu drží spíše při zemi. Nejnovější studie ratingové agentury Standard & Poor´s uvádí, že naděje na dlouhotrvající zlepšení v této branži nejsou v celoevropském měřítku příliš vysoké, spíše naopak. A pokud vůbec zlepšení nastane, pak jen velmi nepatrné a nebude mít dlouhého trvání. Očekává se totiž, že spotřebitelé budou ve svých výdajích velmi obezřetní. A především oblasti hotelnictví může dlouho trvat, než se ceny dostanou na úroveň, na které byly před hospodářskou recesí.

Francouzský hotelový řetězec Accor S.A. ohlásil za IV. kvartál roku 2009 pokles obratů o 8,3 % a pro celý rok 2009 o 10,1 %. Přesto v hospodářských výsledcích počítá s brutto výnosy ve výši 400-450 milionů eur. Naproti tomu francouzský provozovatel volnočasových zařízení Club Med nejspíš skončí loňský rok se ztrátami, a to i přes prodej části svého jmění v nemovitostech. Analytici tato očekávání zdůvodňují především faktem, že se nepodařilo naplnit strategii zavedenou před několika lety předsedou představenstva společnosti. Ta vsadila na positioning zařízení ve vysokých cenových relacích a na zařazení do tzv. luxusní třídy, což se v době ekonomické krize ukázalo jako ne příliš šťastné řešení. Podle očekávání analytiků se v obchodním roce 2008/2009 ve společnosti Club Med dá počítat se ztrátou ve výši 40 milionů eur.

 


reklama:

KOUPIT AKCIE HOTELŮ, NEBO NEKOUPIT?

 

Odborník z Deutsche Bank Chris Woronka vyměnil nálepku "podržet" u akcií amerického hotelového řetězce Wyndham Worldwide za "koupit". Právě toto obchodní chování považuje za výhodné a poukazuje přitom na vysoké cash-flow celé společnosti. Podobně jsou na tom akcie jednoho z největších evropských turistických koncernů TUI: Analytici ze společnosti Naxitis zvýšili v krátkodobém hledisku 12 měsíců jejich hodnotu ze sedmi eur na osm. Zařazení akcií však i tímto krokem zůstalo neměnné, a sice v ekonomickém košíku s názvem "přikoupit".

 

ZPRÁVY ZE SVĚTA

 

Hodnota akcií francouzského hotelového řetězce Accor S.A. od roku 2007 klesla téměř o polovinu. V roce 2009 klesl obrat celého koncernu o 10,1 % na celkových 7,06 mld. eur.

O celých 572 % stoupla od března loňského roku hodnota akcií amerického hotelového řetězce Wyndham Worldwide. Celosvětově provozuje cca 7 tisíc hotelů
s celkovými 588 500 pokoji.

 

ROZŠÍŘILA KRIZE V HOTELOVÉM PRŮMYSLU OKRUH ČINNOSTÍ, KTERÉ MUSÍTE JAKO PŘEDSTAVITEL TOP MANAGEMENTU V HOTELU VYKONÁVAT? POKUD ANO, V JAKÝCH OBLASTECH?

 

Je pravdou, že krize s hotelovým průmyslem zahýbala, ale pokud chceme nabízet našim hostům služby, které si zaslouží, je nezbytné mít na všech pozicích adekvátní kvalitu i kvantitu personálu. Vypomáhám-li na recepci nebo jako vedoucí restaurace, je to dáno spíše provozními okolnostmi než krizí.

Alice Lopatková, hotel manager, Hotel Noem Arch

 

Krize nás v Hotelu Perla donutila ještě pečlivěji se starat o každého zákazníka. Protože jich ubylo, máme lepší možnost o ně individuálně pečovat a mluvit s nimi. Musíme však také redukovat náklady - mezi ty největší patří personální, které v Perle tvoří 34 % všech nákladů. V kumulaci funkcí, v zástupnosti personálu a v omezení agenturních pracovníků, vidíme prostor pro úspory. Jsme malý hotel, kde jako ředitel mám velmi blízko k hostům. Myslím, že hosté i mí podřízení berou pozitivně, že jako ředitel občas zaskočím v restauraci, pracuji v recepci nebo pomůžu s kufry. Ještě více než dříve se také zapojuji do aktivního prodeje a vyhledávání potenciálních klientů. Denně se scházíme v kolektivu pracovníků, kteří mohou obchod ovlivnit a rozdělujeme si úkoly, kdo co pro navýšení tržeb udělá, kam zajde, koho obešle, kdo kam zavolá, a to včetně mě. Podílím se i na vymáhání pohledávek stejně jako mí kolegové z obchodu, pro které to dříve nebylo tak zásadní.

Tomáš Startl, general manager, Hotel Perla

 

 

Krize v hotelovém průmyslu nastala ve chvíli, kdy kurz eura klesl i na 24 Kč/eur. V této době byly zisky hotelů výrazně sníženy a hotely byly nuceny přistoupit k razantnímu snížení nákladů. Loňský rok sice nezaznamenal až tak nižší návštěvnost naší metropole, ale výrazně se snížily ceny za ubytování. V současné době se 5* hotely prodávají za ceny 3* v roce 2006. Proto není výjimkou, že představitelé managementu musí v současné době fungovat ve více střediscích. Tak je tomu i v naší společnosti.

Ivana Peterková, general manager, Chateau St. Havel

 

Zdroj: www.ihned.cz

 

 

reklama:

 

Hlavní strana   Články od nejnovějšího   Aktuálně   Alkoholické nápoje   Pivo   Víno   Nealkoholické nápoje

 

Káva/Čaj  

Potraviny/Kuchyně  

Technologie/Zařízení   

Hotel/Wellness/Spa  

Restaurace/Inspirace  

Podnikání/Užitečné 

 

 

Akční nabídky

Nové výrobky

Publikace •

Recepty

Kalendář akcí

Inzerce •

Databáze dodavatelů Nápoják

                 

 

 

        

 

 
zpětzpět  tisktisk  poslat e-mailem

24.03.2010 - 07:22:24



Diskuze k článku
Jméno*
Text*
Kontrola*: 7 plus 2 je
 

REKLAMA

banner

Nejčtenější články

14.06.2010 - Léto svádí k mámení

I když to venku na léto moc nevypadá, podle kalendáře ...

08.04.2010 - Stát zakázal prodej lihovin ve více než šestilitrovém balení

Vlastní kolek musejí mít nyní také malé "placatice", které dosud ...

04.06.2010 - Jak začít se sushi

Přinášíme osm rad pro všechny kdo se chtějí naučit dělat ...

21.06.2010 - Brambory známé i neznámé

Mezi oblíbené přílohy nejenom v našem kraji určitě patří brambory. ...

05.03.2010 - Se šéfkuchařem u řezníka

Jak vybrat co nejlepší maso, který kus hovězího se bude ...

všechny nejčtenější články

REKLAMA

GastroTrend na e-mail

Přejete si zdarma zasílat novinky, články či zpravodajství GastroTrendu na Váš e-mail? Vyplňte, prosím, následující údaje.

(zasílání lze kdykoliv odhlásit)


Jméno:
Příjmení:
E-mail:
 
Copyright © 2008 - 2018 LEONN promotion s.r.o. | Publikování obsahu bez písemného souhlasu vydavatele je zakázáno.