GastroTrend

GastroTrend - odborný portál pro gastronomii
Dnes je 23.07.2018, svátek má Libor
GastroTrend

banner

 

RUBRIKY/ČLÁNKY » HOTEL/WELLNESS/SPA

Loňské snížení cen způsobí hoteliérům potíže letos

 

 

ilustracni fotoTuzemské hotely se jen pomalu vzpamatovávají z katastrofálního propadu hostů a tržeb. Dobrá zpráva je, že loni, po kritických letech 2008 a především 2009, si majitelé ubytovacích zařízení v Česku polepšili. Z ciziny přijelo víc hostů, mírně vzrostla obsazenost hotelů. Ta horší zpráva ale říká, že na tržby hotelů a penzionů to zásadní vliv nemělo. Kdo nedokáže letos využít jistého rostoucího zájmu a zvýšit ceny, bude mít problém.


V českých hotelích, penzionech a kempech se loni ubytovalo celkem 12,2 milionu hostů. Meziročně o necelá dvě procenta víc. Nechme stranou, že jde výhradně o zásluhu zahraničních hostů. Těch domácích naopak přijelo méně. Počet klientů však není tak podstatný. Důležitější je údaj o počtu strávených nocí. A ten vzrostl celkově ani ne o půl procenta.


Z údaje, který přepočítává roční tržby na jeden den a pokoj vybudovaný v hotelu (takzvaný RevPar), je zřejmé, že se relativně dařilo hlavně pětia čtyřhvězdičkovým hotelům. U nich tyto tržby na jeden pokoj vzrostly - konkrétně v Praze - o 5,5 procenta.


Ale celkové srovnání tržeb, přepočtených na den a pokoj, u všech ubytovacích kapacit, včetně těch levnějších, jde podle šetření společnosti KPMG do minusu. V průměru za celé Česko o nějakých 40 korun na 700 korun.


Ukazuje se tak, že loňský pětiprocentní nárůst počtu zahraničních klientů, vyčíslený Českým statistickým úřadem na celkových 6,3 milionu návštěvníků, nemusí být spásou. Na momentální problémy si ale zadělali majitelé penzionů a hotelů už po roce 2006, kdy investovali do rozšíření kapacit mnohamilionové sumy. Jen za tři roky do roku 2009 vzrostl podle údajů statistického úřadu počet hotelových lůžek v Česku o nevídaných 13,5 tisíce. Očekávaný nával turistů se však nekonal. Naopak. Počty přenocování dál dramaticky klesaly.


Nízké ceny byly pastí


Hoteliéři - ve snaze zastavit propad návštěvnosti - zlevnili jako ještě nikdy. Lavinový efekt stlačil ceny až k hranici minimálních marží, někde dokonce i pod vlastní náklady. Průměrná cena za pražské hotely a penziony klesla loni o zhruba 450 korun na 1200 korun.


Snaha přilákat co nejvíce klientů na nevídaně laciné ubytování - především v centru tuzemské turistiky Praze - se tak může obrátit proti samotným hoteliérům. Teď musejí přesvědčit hosty, zhýčkané loňskými cenami, aby si letos za ubytovací služby připlatili. "Za zvýšením obsazenosti hotelů stojí hlavně podbízení se zákazníkům nižší cenou," potvrzuje prezident Asociace hotelů a restaurací ČR Václav Stárek. Taková cenová politika není podle něj dlouhodobě udržitelná a může vést postupně ke snižování investic do obnovy hotelů i rozvoje služeb.


O tom, že snaha o zachování loňských cen by mohla letos poškodit celý hotelový byznys, mluví i generální ředitel společnosti EuroAgentur Praha a šéf Asociace cestovních kanceláří ČR Viliam Sivek i někteří další podnikatelé z branže. Zdražit se prý chtějí pokusit všichni. Nejen pražští hoteliéři.


"Tlak na cenu ze strany samotných klientů i cestovních kanceláří je pořád velký, pokračuje dál, ale snažíme se s cenami neklesat, spíš je mírně zvýšit. A k tomu nabídnout rozšíření služeb, jako je třeba wellness," říká Vladimír Novák, ředitel plzeňského čtyřhvězdičkového hotelu Angelo ze skupiny Vienna International.


Skutečností také je, že za loňským nárůstem zahraniční klientely nejsou ani tak movitější cizinci ze zemí, jako je Velká Británie, Itálie nebo Německo, jejich počty u nás naopak klesly, ale spíš ti spořivější ze zemí, jako je Polsko nebo Slovensko. A to pro tuzemský turistický byznys není ideální vyhlídka.


Chybí reklama a podpora státu


Sami hoteliéři situaci nezachrání, i když cenová politika a potřeba zvýšit ceny za ubytování je jejich starost. Velký dluh při lákání cizinců má stát. Respektive chybějící koncepce podpory cestovního ruchu a účinná propagace tuzemských destinací ve světě.


To ostatně připustil při včerejším zahájení veletrhu cestovního ruchu Holiday World na pražském Výstavišti i ministr pro místní rozvoj Kamil Jankovský. Pomoci má podle něj chystaný věcný záměr zákona o cestovním ruchu, který by měl zviditelnit Česko jako lákavou turistickou destinaci. Jenže konkrétní kroky na podporu příjezdové turistiky neuvedl.


Celý turistický a ubytovací byznys je přitom pro stát zásadní. Tvoří zhruba sedm procent státního rozpočtu. V oboru a navazujících odvětvích pracuje na plný úvazek 372,5 tisíce lidí.

 

Za zvýšením obsazenosti hotelů stojí hlavně podbízení se zákazníkům nižší cenou.
Václav Stárek, prezident Asociace hotelů a restaurací ČR

 

Cestovní ruch mírně nad vodou. Nízké ceny za ubytování v Česku přilákaly loni 12,2 milionu lidí. Počet cizinců se zvýšil, Čechů bylo méně.

 

0,4 PROCENTA
Činil loňský meziroční nárůst počtu přenocování hotelů a penzionů v Česku. Celkově šlo o 36,81 milionu noclehů.


1,9 PROCENTA
byl nárůst počtu ubytovaných hostů, celkově šlo o 12,21 milionu lidí.

 

České hotely


6,34 milionů turistů
ze zahraničí se loni ubytovalo v Česku. Je to nárůst o 5 procent. Počet domácích turistů naopak klesl

 

* Zdroj: KPMG.. Údaje za leden až listopad 2010, - zahrnují 3 až 5 hvězdičkové hotely, sledují situaci jak v centru měst, tak na periférii.

 

**Zdroj STR GLOBAL. Údaje vypovídají hlavně o situaci luxusnějších hotelů, které jsou součástí mezinárodních řetězců.

 

Zdroj: www.ihned.cz

 

 

 

 
zpětzpět  tisktisk  poslat e-mailem

Autor: Miroslav Petr s přispěním Olgy Skalkové
11.02.2011 - 09:36:28

REKLAMA

banner

Nejčtenější články

14.06.2010 - Léto svádí k mámení

I když to venku na léto moc nevypadá, podle kalendáře ...

21.01.2010 - Speciální a neobvyklá piva české provenience

Přes určitý pokles v posledním roce stále platí, že Česká republika ...

08.04.2010 - Stát zakázal prodej lihovin ve více než šestilitrovém balení

Vlastní kolek musejí mít nyní také malé "placatice", které dosud ...

12.11.2008 - Čaj

V jedné čínské legendě, Shen Nung, legendární čínský císař seděl ...

všechny nejčtenější články

REKLAMA

GastroTrend na e-mail

Přejete si zdarma zasílat novinky, články či zpravodajství GastroTrendu na Váš e-mail? Vyplňte, prosím, následující údaje.

(zasílání lze kdykoliv odhlásit)


Jméno:
Příjmení:
E-mail:
 
Copyright © 2008 - 2018 LEONN promotion s.r.o. | Publikování obsahu bez písemného souhlasu vydavatele je zakázáno.