Viliam Sivek, hoteliér a šéf Asociace cestovních kanceláří ČR
"Kdo teď dává loňské nízké ceny, škodí sám sobě i ostatním. Já sám jsem se rozhodl zdražit nejméně o pět procent," říká hoteliér a předseda Asociace cestovních kanceláří ČR Viliam Sivek. Do listopadu vlastnil a vedl EuroAgentur Hotels and Travel. Po prodeji hotelového impéria, tvořeného 45 hotely, mu zbyly čtyři v centru Prahy, které provozuje v rodinné firmě Viliam Sivek - EuroAgentur Praha. Teď očekává, že turistický ruch v Česku po těžkých letech opět ožije.
Hlavně hotely v centru Prahy už začínají ceny postupně zvedat. Celkově je situace ale pořád těžká.
Z pohledu počtu turistů i průměrných cen to bylo jednoznačně lepší. Obrat nastal v srpnu a růst pokračoval až do konce listopadu. Pak přišla sněhová kalamita a uzavření evropských letišť zhoršilo celoroční výsledek hoteliérů. I tak ale hotelový trh po krizovém roce 2009 zaznamenal oživení. Lidé do Česka více jezdí. Nejvýraznější nárůst, asi o pětinu, byl vidět u ruských turistů.
Ve čtyřhvězdičkových pokojích kolem 70 eur za pokoj, ve tříhvězdičkových 55 eur.
Přestože se některé hotely snaží stále držet prodejní ceny co nejníže, platí, že kdo teď dává loňské nízké ceny, škodí sám sobě i ostatním. Já jsem se je rozhodl zvýšit nejméně o pět procent. S některými cestovními kancelářemi se sjednané ceny na letošní rok dostávají na hranici kolem 90 eur za pokoj. Zaznamenáváme také daleko větší poptávku u obchodních klientů. Společnosti tolik nešetří, ve větší míře se obnovují služební cesty. Došlo i k razantnímu oživení objednávek u firemních akcí. A služby, které firmy v době krize vyžadovaly jako bonus zdarma, jsou znovu ochotny platit. Třeba pronájmy sálů.
Po 21 letech podnikání se cítím unavený, dost času mi zabere asociace a jsem i prezidentem HC Sparta Praha. Nabídka, která přišla z Ruska, byla velmi zajímavá, umožnila mi i nadále podnikat v oboru. Mám menší vlastní firmu, ve které jsou čtyři pražské hotely na dobré adrese, několik restaurací a také cestovní kancelář.
Dohodli jsme se, že nebudeme cenu transakce zveřejňovat.
Část peněz už jsem investoval do rodinné firmy. Cestování jde čím dál víc do individuální turistiky, a když chceme jít dopředu, musíme mít nejen špičkové zázemí v hotelech a dobrou cestovní agenturu, ale hodně peněz vložit i do prezentace firmy. Hotel se musí prezentovat na rezervačních systémech, jinak se o něm klienti nedozvědí.
Obrací se na mě hodně majitelů hotelů jak z Prahy, tak i z regionů, a nabízí k pronájmu různé objekty. Hotely, ale třeba i zámek. V regionech jsou určitě zajímavé příležitosti, protože tam se dají využít investice z evropských fondů. Praha je už "přehotelovaná". Jestli budu investovat, tak opět do cestovního ruchu, protože v něm můžu zúročit dosavadní dobré zkušenosti i některé omyly.
Byl jsem velký příznivec pronájmů než koupě hotelů. Tvrdil jsem, že při existujících daních a odpisech je to vhodnější. Ale dnes vidím, že pravda byla jinde. Majitelé objektů si vůbec neuvědomili, jak se hotelový trh během krize změnil, a nájmy drží na stejné úrovni jako před krizí. Přitom tržby máme téměř třetinové, někdy i menší.
Zdroj: www.ihned.cz
Autor: Olga Skalková
11.02.2011 - 10:56:57
NH Hotels otevřel dva hotely v Praze a Olomouci, další ...
Jak vybrat co nejlepší maso, který kus hovězího se bude ...
Přes určitý pokles v posledním roce stále platí, že Česká republika ...