GastroTrend

GastroTrend - odborný portál pro gastronomii
Dnes je 29.03.2024, svátek má Taťána
GastroTrend

banner

 

RUBRIKY/ČLÁNKY » HOTEL/WELLNESS/SPA

Nenabízejte slevy za každou cenu

 

 

Nenabizejte slevy za kazdou cenuSlevové portály vykazují progresivitu. Jejich aktuální hit, známý pod názvem grouponing, uvádí na trh skupinové slevy. V Německu se již zprostředkovatelé s touto strategií rychle prosazují. Současně roste i počet provozoven wellness a spa, které na tento nový princip slev sázejí.


Spa a wellness sází na slevy. Bonusy za nasbírané body, zpětné náhrady, odměny za doporučení přátelům i zvláštní věrnostní nabídky byly asi nejčastější odpovědí tohoto oboru na úpadek světového hospodářství. Rostoucí počet zákazníků citlivých na cenu, kteří si na internetu prostřednictvím tzv. grouponových služeb zajišťují skupinovou slevu pro návštěvu spa, logiku této reakce jen dokresluje.


Spa a wellness patří k nejsilnějším z odvětví, která se osvědčila poskytovatelům on-line dobropisů, jako jsou Groupon, Dailydeal nebo Westdeal. Kosmetické instituty, spa pro širokou veřejnost nebo wellness hotely nabízejí kromě samostatných služeb, jako např. procedur či balíčků, i vícedenní programy. Stejně jako u každé jiné akční nabídky je i tato založena na předpokladu získávání nových zákazníků. Dodatečný zisk zúčastněným firmám zajišťuje větší návštěvnost webu a účinek tzv. crossmarketingu. Poskytovatelé grouponových služeb totiž akční nabídky inzerují jak na mnoha webových kanálech, tak i na samotném portálu, na domovské stránce, na sociálních sítích, zprávy o nich rozesílají e-maily a inzerují je i na webových stránkách svých obchodních partnerů.


VELKÁ REKLAMA, MALÝ ZISK


Tento nový princip slev zjevně láká stejnou měrou jak zákazníky, tak i podnikatele. Ani obchodníci se slevami přitom nepřijdou zkrátka: žijí mj. z poplatků za zprostředkování od svých obchodních partnerů. Přesnější údaje k těmto provizím ale grouponové portály tají. Jeden z těchto portálů - Dailydeal - to vysvětluje tím, že podmínky i přesný finanční vývoj akčních nabídek sjednává se svými partnery individuálně. Předmětem individuální dohody je i osud peněz z uhrazených, ale neuplatněných poukázek. Pokud se zeptáte obchodních partnerů na výši provize, překvapí vás zcela rozdílnými čísly v rozmezí od 10 do 60 %. Zatím se zdá, že pokud požíváte reklamního účinku silné a prestižní značky, poskytovatelé grouponů vám naopak odvedou určitý menší poplatek za zprostředkování.


Třebaže groupony obvykle nevytvářejí žádné reálné zisky, obchodní partneři vydělávají, a sice především na možnosti rozsáhlé cílené inzerce na internetu s minimální hrozbou finančních ztrát. V zásadě dobré zkušenosti udělal Adrian Fischer, spa manažer v mnichovském podniku Aiyasha Medical Skin Care & Spa, který s portálem groupon.de uskutečnil už tři marketingové projekty. Jeho akční nabídky sahaly od slevy na masáž až po exkluzivní balíček "Total detox" za 119 eur namísto původních 290. Posledně uvedenou službu tedy prodával s povážlivou slevou 60 %. "Žádný velký zisk to nepřineslo," hodnotí výsledek Adrian Fischer, třebaže si pro svou firmu u poskytovatele vyjednal 25% provizi za zprostředkování. Užitek těchto speciálních slev ale spatřuje jinde. "Grouponing je zkrátka účinný způsob inzerce. Groupony mi takřka zaručí, že lidé do našeho spa přijdou. U jiných forem reklamy bych si tím nebyl tak jistý."


Spokojený je i s průběhem transakcí. Peníze za prodané zlevněné služby mu poskytovatel grouponů poukazuje včas, ovšem až poté, kdy zákazník předmětný kupon uplatní. Celý proces probíhá následovně: Jakmile poskytovatel grouponů prodá nějakou z vašich zlevněných položek, obdržíte seznam s kódy příslušných poukázek. Ve chvíli, kdy takovou poukázku přijde zákazník uplatnit do vašeho spa, ověříte její platnost právě pomocí tohoto seznamu. Peníze vám pak přijdou na účet zpravidla během několika dnů.


JEN PROMYŠLENÉ NABÍDKY PLNÍ ÚČEL


Výše citovaný spa manažer se v tomto ohledu poučil. Zvýhodněná masáž, již loni v létě nabídl jako první ze série speciálních nabídek, sice vzbudila velký zájem, ale špatné cílové skupiny. "Přicházeli hlavně zákazníci reagující především na nízké ceny, kteří neprojevili zájem s procedurami pokračovat. Neměli jsme šanci vytvářet zisk," vysvětluje Adrian Fischer. S ohledem na to je podle něj lepší nabízet poněkud nákladnější exkluzivní péči, jako je komplexní detoxikační balíček. "Na tu přicházejí úplně jiní zákazníci, kteří se k naší kmenové klientele a našemu profilu hodí mnohem lépe. Kromě toho jsme prodali i navazující procedury, protože jedna detoxikační kúra přece jen mnoho nezmůže."


Přehnaná očekávání od pobídek napříč cílovými skupinami (cross sellingu) mírní i Ralph Berchtenbreiter, který na mnichovské vysoké škole přednáší E-byznys. "Takové akce lákají převážně zákazníky zaměřené na cenu. Takoví zákazníci v honu na nízké ceny při svých návštěvách negenerují obrat na žádných dodatečných položkách a rozhodně se nevracejí, aby využili jakýchkoli služeb za plnou cenu. Podobné akce je tedy třeba pečlivě zvažovat," varuje.


Adrian Fischer se chystá zjistit, nakolik by grouponing mohl zvýšit prodej produktů. Ve spolupráci s výrobcem kosmetiky nabídne groupony na 30 půlhodinových konzultací spojených s posouzením kůže, krátkou péčí a produktovým poradenstvím. Důležité přitom je, že zmíněné termíny soustředí výhradně na dny, po které jsou v jeho spa přítomny externí poradkyně. Tím pádem na tyto akce nemusí vyhrazovat žádné vlastní zaměstnance, takže ani spa v této věci nevzniknou žádné další náklady - nanejvýš jen oboustranný zisk. "Pokud budou prodeje kosmetiky zajímavé, nabídneme našim grouponovým partnerům další takové termíny," přemítá Fischer.


PROPOČÍTANÉ RIZIKO


Za jednoho z prvních zákazníků grouponového projektu se označuje Jens Helfferich, obchodní ředitel Spa Group Europe, sídlící ve Frankfurtu nad Mohanem, jež provozuje spa v pěti hotelech značek Westlin, Le Méridien a Radisson Blu ve Frankfurtu, Mnichově a Hamburku. Jakmile server citydeal.de (dnes groupon.de) vstoupil na trh, projevil Helfferich, který bedlivě sleduje inovační trendy v oblasti virtuálně zprostředkovaných obchodů, o jeho služby zájem. Prostřednictvím groupon.de nabízí především denní vstupy a členství ve spa.


Podle Helffericha musí každý, kdo začal využívat groupony, nejprve nasbírat vlastní zkušenosti. Sám se řídí krédem "ruce pryč od procedur a pozor na spotřebu surovin." V praxi je uplatňuje tak, že "akčním" zákazníkům nabídne v ceně už jen ručník a možná jeden nápoj. "Pokud přidáte cokoliv dalšího, požadovaný efekt tím jen promarňujete," vysvětluje. Na zřeteli je totiž třeba mít velké nebezpečí toho, že při odpovídající poptávce snadno vytížíte veškeré kapacity vašeho provozu - ať už půjde o vybavení nebo pracovní síly. Jakmile jsou k uspokojení náhle vzrostlé poptávky najednou zapotřebí další pracovní síly nebo je nutné pořizovat další vybavení, původní kalkulace se začnou hroutit. "Pokud přeceníte obrat, dáte v sázku zisk. "Grouponoví" zákazníci vás oslabí," varuje.


Jeho podniku se však akční nabídky zjevně vyplácejí. V některých měsících tvořily groupony dokonce téměř 30 % celkového obratu. Z denních vstupů už jednou během 24 hodin prodal 1000 jednotek. "To se občas podaří, ale je potřeba, aby zákazníci zaměření na nízkou cenu přicházeli právě na jednorázové vstupy. O tom, zda přijdou znovu, ale rozhoduje něco jiného." Úplně jinak nahlíží na klientelu, která si prostřednictvím grouponů zřídí členství ve spa. "Od těchto zákazníků už můžete mít k dispozici jejich údaje a vytvářet s nimi dlouhodobé vazby," míní Helfferich.

 

GROUPONING


Pojem "groupon" je složenina odvozená od anglického slova "group" (skupina) a původně francouzského pojmu "coupon" (kupon). Princip, který pojmenovává, spočívá v tom, že slevy platí jen v případě, že je dost zákazníků. Nabídky se týkají široké škály služeb od kuponů do restaurací přes návštěvy spa až po filmy v kinech. Nedosáhne-li prodej kuponů během 24 hodin předem stanoveného minimálního počtu, nabídka pozbude platnosti. Podrobnosti jako doba trvání speciální akce nebo maximální počet prodaných položek určuje individuálně obchodní partner, tedy nabízející společnost.

 

 

Zdroj: www.ihned.cz

 

 
zpětzpět  tisktisk  poslat e-mailem

Autor: red
16.06.2011 - 20:48:05

REKLAMA

banner

Nejčtenější články

18.06.2010 - Španělský hotelový řetězec zbrojí v Česku na další expanzi

NH Hotels otevřel dva hotely v Praze a Olomouci, další ...

05.03.2010 - Se šéfkuchařem u řezníka

Jak vybrat co nejlepší maso, který kus hovězího se bude ...

12.03.2009 - Dynybyl Hot Cup 2009

V honosném hotelu Art Deco Imperiál, z jehož zdí dýchá ...

21.01.2010 - Speciální a neobvyklá piva české provenience

Přes určitý pokles v posledním roce stále platí, že Česká republika ...

12.11.2008 - Čaj

V jedné čínské legendě, Shen Nung, legendární čínský císař seděl ...

všechny nejčtenější články

REKLAMA

GastroTrend na e-mail

Přejete si zdarma zasílat novinky, články či zpravodajství GastroTrendu na Váš e-mail? Vyplňte, prosím, následující údaje.

(zasílání lze kdykoliv odhlásit)


Jméno:
Příjmení:
E-mail:
 
Copyright © 2008 - 2024 LEONN promotion s.r.o. | Publikování obsahu bez písemného souhlasu vydavatele je zakázáno.