Hudba je pro provozovatele hotelu jedním z mnoha prostředků, jimiž lze významně ovlivnit dojmy a zážitky hostů. Hudba je schopna nejen přidat k dojmům z pobytu další kvalitu, ale i zpětně vyvolávat v paměti zážitky, které se k danému místu vztahují.
Organizace živé hudby se poněkud odlišuje od všech ostatních hotelových služeb. Pokud se tedy management hotelu rozhodne tyto umělecké služby hostům nabízet, měl by mít povědomí o jejich zvláštnostech. Před zahájením organizace živé hudby v hotelu je třeba znát především účel, cíl a zhodnotit finanční možnosti. Teprve poté lze vytvořit programový koncept.
Hudba tvoří denně příjemnou a nenápadnou kulisu vybraných míst hotelu. Nejčastěji v lobby, v hotelovém baru, kavárně, restauraci nebo je doprovodným programem mimořádné akce. Ta se může vztahovat k různým sezonním událostem nebo ke svátkům. Další důvod je na základě poptávky klienta hotelu.
Hudba tvoří také program kulturních akcí, v nichž hotel figuruje jako pořadatel. Tato pořadatelská činnost se v hotelovém provozu nevyskytuje příliš často. Většinou bývá motivována snahou zapojit hotel do kulturního dění ve městě, prezentovat jej jako místo, kde to "umělecky žije" a přilákat i hosty, kteří nemají bezprostřední zájem o hotelové služby jako takové, ale za uměním se do hotelu vypraví.
Vhodným žánrem pro dotvoření atmosféry je jazz (nejlépe swing), vážná hudba, ale i různorodá produkce, tedy směs skladeb z oblasti jazzu, vážné hudby, popu, filmové hudby i muzikálových melodií. Vhodným nástrojovým obsazením je sólo klavír, kytara, harfa. Lze angažovat i duo, v němž uvedené nástroje hrají s dalším nástrojem, např. s houslemi, příčnou flétnou, klarinetem, saxofonem. Trio a větší soubory se při časté frekvenci hraní příliš nevyužívají.
Pro stylově neutrální akce je vhodný opět jazz, pop i směs žánrů. Vážnou hudbu doporučujeme spíše pro akce většího společenského významu. U tematicky zaměřených akcí by hudba měla s tématem korespondovat. Pro Velikonoce tedy zvolíme folklorní soubor, pro Vánoce např. smyčcové kvarteto či různé komorní soubory s cembalem, kytarou, harfou apod. Kromě oslavy silvestra u těchto akcí nebývá cílem pořádat zábavu s tancem, tudíž ani hudba se zde většinou nevybírá tak, aby "se na ni dobře tancovalo".
Hned na začátku je nutné získat od klienta co nepřesnější zadání pro výběr hudby. Když má klient jasnou představu, téměř polovinu práce již máme za sebou. Poměrně často však klient představu nemá nebo ji neumí dobře vyjádřit. Uveďme si zde proto základní body, které je třeba s klientem projednat: účel akce, počet hostů, hudební žánr (pokud klient žánr neumí pojmenovat, lze částečně vycházet z uvedeného účelu akce) a nástrojové obsazení (někdy vyplývá z daného žánru, jindy se musí projednat), použití zvukové aparatury (pokud je třeba, kdo ji zajistí), délka hudební produkce, začátek vystoupení, čas ukončení všech příprav, možného zahájení instalací nástrojů a režimu produkce (standard je 45 minut hudba a 15 minut přestávka), cena za dojednanou délku produkce, cena za aktuálně dojednané prodloužení, jméno osoby, která je kompetentní rozhodnout, že hudební produkce se má prodloužit, a maximální možná délka produkce z hlediska hudebníků.
Každá akce s živou hudbou má kromě výše uvedených parametrů ještě další, individuální požadavky na organizaci. K jejich řešení není třeba mít zvláštních zkušeností s pořádáním hudby. Stačí běžný dohled na průběh akce a pozornost k potřebám hostů. Avšak nejen hostů. Pořadatel by měl mít také na paměti, že také hudebníci mají provozní i lidské potřeby. Kromě dostatku místa a dostatečného odstupu od hostů (nezbytného pro obě strany) by měli mít např. možnost uskladnit své osobní věci, pouzdra od nástrojů apod.
Zdroj: www.ihned.cz
Autor: Dagmar Lisá
02.09.2011 - 09:27:03
Po celém světě během tohoto léta klesly průměrné ceny za ...
Jak vybrat co nejlepší maso, který kus hovězího se bude ...
Při jaké teplotě skladovat víno? Co je to fortifikované víno? ...
V listopadu 2008 se otevřely brány veletržního areálu v Kolíně ...