GastroTrend

GastroTrend - odborný portál pro gastronomii
Dnes je 24.05.2018, svátek má Jana
GastroTrend

banner

 

RUBRIKY/ČLÁNKY » HOTEL/WELLNESS/SPA

Vizuální komunikace v hotelnictví

 

 

ilustracni foto"Reklamní agenti jsou poradci v bance snů," zní krátká a kompletní definice socio-ekonoma Jeana Mauduita. Nepřímo tak vystihuje podstatu vztahů mezi reklamou, realitou, snem a konečným spotřebitelem. Vztahů fungujících ve všech oblastech včetně spa a wellness.


Reklama nabízí scénář snů, individuálních a kolektivních, a díky síle představivosti, která se materializuje v obrazech, zvucích, vůních, pohybech, se zrodí touha. Povětšinou ne touha po předmětu, ale po tom, co nám předmět může přinést - identifikaci s módou a pocit sounáležitosti, pocit moci, příslib krásy antické bohyně a jejího věčného mládí. Spotřebitel pak nenakupuje vlastní předmět, ale skrze něj filozofii, identitu, životní styl.


K ČEMU POTŘEBUJETE LOGO


Každá obchodní společnost, hotelový řetězec, hotel nebo spa vlastní svou grafickou kartu, kterou využívá grafik při komunikaci s klienty a partnery a která zajistí prezentaci hodnot, image, jež jsou pro společnost charakteristické. Image je koncentrovaná do loga a ostatních vizuálních reprezentací (grafických jako brožury, katalogy, obaly, audiovizuálních jako reklamy, DVD) a její koherence je zajištěna právně.


Správný název loga je logotyp, někdy také monogram, a jedná se o obraz, který slouží k jednoznačné identifikaci té které společnosti, produktu, služeb, institucí, agencí, událostí a všech jiných jednotek s cílem odlišit majitele logotypu od ostatních entit. Volba a grafické ztvárnění loga podléhají mnoha zákonům a nemůže být vytvořeno náhodně, obraz i text mají svá pravidla, z nichž některá jsou všeobecně známá, jiná zná jen reklamní agent, grafik, majitel. Při tvorbě loga je prvořadé vědět, jak bude postupovat spotřebitel při "četbě" loga a jak na něj bude obraz působit. Jsme přece ve světě reklamy, představivosti, myšlenkových asociací a snů, ne ve světě racionality.


V ŘEČI BAREV


Logo se čte zleva doprava a zespodu nahoru, což vyjadřuje expanzi, růst, postup. Každý tvar a linie mají svůj význam a hodnotu nabídky. Než však majitel společnosti zadá grafikovi tuto službu, konceptor se informuje o následujících faktech: Jaká je specialita společnosti, její konečný produkt nebo poskytované služby. Jaký obraz o společnosti mají její zaměstnanci. Často se s nimi provádí anketa známou hrou "čínský portrét" (kdyby společnost byla barva, jaká by byla? Kdyby společnost bylo zvíře, které by to bylo? Kdyby společnost byl minerál, rostlina, geometrická forma, vůně, chuť, zvuk atd.). Stejně se postupuje i se získáním informace, ja-kou image si řadí ke společnosti veřejnost. Po získání těchto informací ze všech konzultací přistupuje koncep-ční odborník k tvorbě návrhů logotypu.


Znaky a barva mají také svou funkci. Forma písmen udává image společnosti. Klasické písmo podtrhuje profesionalitu a vážnost, písmo rozverné a netradiční může svědčit o společnosti mladé a nekonformní, flexibilní a plné nových nápadů. Barvy přitahují pohled spotřebitele a měly by kontrastovat s podkladem. Jejich symbolika souvisí s image společnosti a je mezinárodně užívaná a uznávaná. V této souvislosti modrá barva evokuje čerstvost. Zelená je naděje, také síla a dlouhé žití. Žlutá znamená světlo a život, symbol věčnosti. Oranžová barva symbolizuje rovnováhu mezi duchem a touhou po naplněném životu. Červená je pak barva ohně, zlosti, podněcuje, stimuluje, povzbuzuje k akci, bílá je symbolem čistoty a nevinnosti.


HRA SE SYMBOLY


Součástí loga jsou často symboly, ve formě detailů, zvířat, rostlin, geometrických tvarů. Detaily jsou zvoleny podle aktivit společnosti. Cestovní agentura bude mít v logu slunce, zavazadlo, kolo nebo letadlo. Lázeňský hotel umístí obraz zřídla, spa hotel kapku vody, vodní hladinu, obrys obličeje vyzařujícího uvolnění, ruku naznačující masáže. Zvíře v logu předává své symbolické hodnoty do vyslané image společnosti. Např. orel v logu může znamenat, že hotel nabízí lovectví s dravci, ale také to, že si hotel vede na trhu jako král ptactva, tedy s velkou silou, mocí, superioritou, uznávanou převahou a s géniem. Delfín nebo jakákoliv jiná mořská ryba jsou častým jevem v logu centra thalassoterapie, kde jsou nabízené procedury vázané na mořské terapie.


V logu se setkáváme také s rostlinami. Květina symbolizuje mládí nebo jaro, čtyřlístek najdeme u Alfy Romeo, ovoce u značky Apple. Geometrické formy pak prezentují hodnoty podniku nebo jeho aktivity. Citroën chce svým znakem poukázat na tajemství týkající se převodů a soukolí. Krystal v logu spa hotelu Le Rocher znázorňuje minerály, které se používají v konceptu terapií i v dekoraci spa a které také zdůrazňují harmonii konceptu, jasnou strukturu managementu, čistotu prostředí a transpa-renci v aktivitách.


JAK TO VE SKUTEČNOSTI NEFUNGUJE


Ve své praxi se často setkávám s nepřekonatelnými překážkami při tvoření loga pro spa a thalasso v hotelnictví. Majitel má utkvělou představu, kterou chce uplatnit za každou cenu, aniž si uvědomuje, že zamlžuje image, kterou chce o své společnosti vysílat. Příklad - manželka majitele hotelu v turecké Antalyi se jmenovala křestním jménem Ahu, což v překladu znamená "má laň".


Přestože byl hotel situovaný na pláži, daleko od lesů a hor a bez přítomnosti zvířat, madame Ahu se rozhodla dát do loga a názvu sílu své moci a podtrhnout národní příslušnost. Proto umístila toto něžné a plaché zvíře lesů do znaku a pojmenovala thalassoterapeutické centrum a hotel francouzsky "Ma biche" (má laň). Laň byla hnědé barvy a na šedém podkladu později dominovaly malby paroháče, laňky a koloušků všem stěnám v celém zařízení a sochy šťastné zvířecí rodinky obsadily všechny volné vnitřní a vnější prostory. Konec nevydařené historky se odrazil v prodeji tohoto hotelu, protože stejně zamlžené a nejisté jako poselství loga bylo i vedení hotelu a spa.


JAK NA TO


Spa hotel "Trois lacs" ve Francii je umístěn v oblasti jezer, podle kterých také nese svůj název. Barvy této budovy jsou žluté až okrové (světlo, život), objevují se i ve vnitřním designu a v této barvě je také podklad loga. Soustředné kružnice v modré barvě (čistota přírody i dobrá hygiena, čerstvost) naznačují jezera, kruhy, které vytvoří kapka či předmět spadlý do vody a napovídají tak nejen geografickou pozici a přítomnost jezer, ale i orientaci hotelu - na vodní terapie (hydromasáže, vodní střiky, afuzní sprchy Vichy). Náznak vody je symbolem životadárnosti a čistoty, průzračnosti. Soustředné kružnice nabízejí myšlenku, že renomé spa hotelu se šíří, jako když se do vody hodí kámen, představa klidné hladiny vybízí k pocitu uvolnění po vlnách a hluboké relaxace. Správná vizuální komunikace a nejenom ta byla jedním z důvodů, proč se tento spa hotel uchytil a získal velkou popularitu v začátcích trendu spa před 20 lety.

 

PŘÍBĚH LOGA HRDÉHO KONĚ


Všichni známe logo Ferrari, vztyčeného koně s končetinami bušícími do vzduchu a s vlající hřívou. Od svého vytvoření v roce 1923 se jen lehce obměnil a již v té době nesl všechny znaky hluboké znalosti marketingu a komunikace image společnosti. "Namaluj barvy mého syna na své auto, přinesou ti štěstí," řekl prý hrabě Barraca mladému pilotovi Enzu Ferrarimu. Bylo to v roce 1923 a letadlo Francesca Barraky, hrdiny italské stíhací letky, zdobil cavallino rampante - vztyčený kůň. Enzo Ferrari ho tedy převzal pro svůj vůz. Černý kůň na žlutém pozadí se objevil na kokpitech Alfa Romeo a od roku 1947 na závodních Ferrari. V tomto roce se stal Enzo Ferrari konstruktérem a vzal si hrdého koně do oficiálního emblému této značky. Černý kůň je umístěn do žlutého vertikálního obdélníku, který zdobí barvy Itálie (zelená, bílá, červená) a nápis Ferrari.

 

 

Zdroj: www.ihned.cz

 

 

 
zpětzpět  tisktisk  poslat e-mailem

Autor: Hana Cathala
08.09.2011 - 07:14:44

REKLAMA

banner

Nejčtenější články

21.01.2010 - Speciální a neobvyklá piva české provenience

Přes určitý pokles v posledním roce stále platí, že Česká republika ...

21.06.2010 - Brambory známé i neznámé

Mezi oblíbené přílohy nejenom v našem kraji určitě patří brambory. ...

05.03.2010 - Se šéfkuchařem u řezníka

Jak vybrat co nejlepší maso, který kus hovězího se bude ...

11.05.2018 - Naši vinaři přivážejí 57 medailí z New Yorku

Moravští a čeští vinaři uspěli na mezinárodní soutěži Great American ...

25.08.2011 - Pavel Tvaroh

Jmenuje se Pavel Tvaroh a je z Meziboří. Najít jeho ...

všechny nejčtenější články

REKLAMA

GastroTrend na e-mail

Přejete si zdarma zasílat novinky, články či zpravodajství GastroTrendu na Váš e-mail? Vyplňte, prosím, následující údaje.

(zasílání lze kdykoliv odhlásit)


Jméno:
Příjmení:
E-mail:
 
Copyright © 2008 - 2018 LEONN promotion s.r.o. | Publikování obsahu bez písemného souhlasu vydavatele je zakázáno.