GastroTrend

GastroTrend - odborný portál pro gastronomii
Dnes je 24.04.2024, svátek má Jiří
GastroTrend

banner

 

RUBRIKY/ČLÁNKY » HOTEL/WELLNESS/SPA

Obsazenost roste, hotely ale dál zlevňují

 

 

Majitelé hotelů a penzionů si na lepší rok musí ještě počkat. I když do Česka přijíždí víc turistů a obsazenost se zvedá ode dna, na ceny to zatím nemá příliš vliv. Tržby většiny hoteliérů nerostou. S výhledem na možný příchod další krize lidé bez ohledu na národnost ještě víc šetří, dovolenou hodně z nich strávilo na chatách a chalupách. Navíc ceny stlačuje letošní boom slevových portálů.

 

 

ilustracni foto

 

 

"Je to nový fenomén. Až padesátiprocentní slevy, které některé portály nabízejí, budí mezi lidmi dojem, že vše je předražené. Těžko budou ochotni v budoucnu zaplatit plnou cenu," říká Václav Stárek z Asociace hotelů a restaurací.


Až pětinový propad tržeb


Situace jednotlivých hoteliérů se liší podle místa, ale průměr cen z července potvrzuje trend. Cena průměrného hotelového pokoje bez snídaně podle poradenské společnosti KPMG dosahovala 975 korun, což je meziročně o 179 korun méně a o 328 korun méně než v roce 2009. Jde o výsledek průzkumu vzorku 180 většinou třía čtyřhvězdičkových hotelů, které ale ukazují jasnou věc: když chtějí mít hoteliéři alespoň zčásti plno, nezbývá jim než zlevňovat.


Lépe jsou na tom jen hoteliéři v centru Prahy, kteří si kvůli většímu zájmu dovolili jít s cenou mírně nahoru. "Průměrné ceny v centru jsou meziročně o 3,5 procenta vyšší, mimo něj klesly o tři procenta," říká Josef Bára, generální ředitel EuroAgentur Hotels&Travel, největší tuzemské hotelové firmy.


Pokračující bídu hotelového byznysu potvrdil i rychlý průzkum Asociace hotelů a restaurací, který provedla pro HN začátkem září. V období od ledna do srpna třetina provozovatelů hotelů a penzionů zaznamenala meziroční propad tržeb až o 20 procent. Necelá třetina zůstala na stejných číslech jako loni. A jen zhruba 40 procentům se podařilo tržby zvýšit. Samotné prázdniny zůstaly také za očekáváním. Do Prahy sice přijelo více cizinců, ale třeba v jižních Čechách, Krkonoších a na Vysočině ubyli turisté z Nizozemska, Itálie i Německa.


Meziročně stouply tržby podle průzkumu jen zhruba polovině podnikatelů. "Lidé chtějí více služeb za méně peněz a ochota utrácet stále klesá," potvrzuje Stárek.


To dokládají i statistiky za první pololetí. Do Česka podle ČSÚ sice přijelo meziročně o 11 procent víc turistů ze zahraničí (3,11 milionu), ale podle údajů ČNB tu utratili o 8,3 procenta méně peněz - 61 miliard.


"Dalším pokračujícím faktorem je zkracování délky pobytu. V šedesáti procentech respondentů se pohybovala jen mezi 2 až 3 dny," uvedl Stárek.


Slevové portály jsou v kurzu


Hoteliéři proto víc sází na slevové servery, které zkrácené pobyty nabízejí ve velkém. Nejde přitom už jen o menší samotné hotely. "Vyzkoušeli jsme si to prvně na jaře na Slevomatu a od té doby jsme portál pro prodej volných kapacit využili už víckrát. Vykrýváme si tím například hotely v Jihlavě nebo v Hradci Králové, kde je přes týden byznys klientela a které jsou přes víkend jinak volné. Alespoň si tím zaplatíme náklady na mzdy zaměstnanců, kteří tam stejně o víkendu musí být," říká Bára. "Získáváme ale i přidanou hodnotu. Mnohé z víkendových hostů jsou asistentky velkých společností, které nás doporučují pro firemní akce," vysvětluje Bára.


Ze stejného důvodu jsou na slevových serverech nejfrekventovanější nabídky na pobyty mimo hlavní sezonu. Aktuálně na prodloužené víkendy na horách nebo v lázních. Například třídenní relaxační pobyt pro dva lidi v hotelu Palacký v centru Karlových Varů s večeřemi o třech chodech a aromatickou masáží se dá koupit celkem za 3,5 tisíce korun. Klasicky však jeden nocleh pro dva zde v tuto dobu přitom vyjde na dva tisíce. "Chceme v téhle spolupráci pokračovat," potvrzuje ředitel hotelu Alan Remeš.


Provozovatelé slevových portálů si letošní velký rozjezd nabídek hoteliérů samozřejmě pochvalují. Nejde podle nich o podkopávání cen. Hotely aspoň v hluchých obdobích inkasují nějaké peníze.


"Je to lepší, než aby měly prázdno. Když nic jiného, tak inkasují nějaké peníze. Ne všichni, ale část lidí si kromě voucherů na místě koupí další služby," říká David Antić z Berslevu.cz, který rozšířil působnost i do Polska, Ruska a Maďarska. "Víkendové pobyty v Česku nabízíme už i tam," říká Antić.


"Za rok jsme měli v nabídce už asi 120 hotelů, ve většině případů šlo o nevyužité kapacity. Na každý hotel máme tak 300 až 400 prodejů," říká i Martin Korman ze Slevomatu, loňského průkopníka hotelových pobytů, které letos nabízejí všechny slevové portály.


Podle lidí z branže vlna slevových portálů je jen novým prodejním kanálem pro úzkou skupinu klientů. I když Češi jsou velcí lovci slev, spásou hotelového byznysu nebudou. Tím jsou hlavně turisté ze zahraničí.


"Když chceme přežít, musíme investovat do služeb, které byly dříve spíš luxusem, ale dnes jsou běžné. Třeba, aby na pokoji bylo bezdrátové připojení na internet a koupací plášť," říká Bára.

 

 

 Zdroj: www.ihned.cz

 

 

 
zpětzpět  tisktisk  poslat e-mailem

Autor: Olga Skalková
09.09.2011 - 09:57:09

REKLAMA

banner

Nejčtenější články

22.01.2009 - Hotels.com: Pokles cen v hotelech o 3 procenta

Po celém světě během tohoto léta klesly průměrné ceny za ...

12.03.2009 - Dynybyl Hot Cup 2009

V honosném hotelu Art Deco Imperiál, z jehož zdí dýchá ...

05.03.2010 - Se šéfkuchařem u řezníka

Jak vybrat co nejlepší maso, který kus hovězího se bude ...

26.12.2009 - Víno - otázky a odpovědi

Při jaké teplotě skladovat víno?   Co je to fortifikované víno?   ...

28.01.2009 - Život je krásný

Rialto není jen slavný most v Benátkách, ale i prvotřídní ...

všechny nejčtenější články

REKLAMA

GastroTrend na e-mail

Přejete si zdarma zasílat novinky, články či zpravodajství GastroTrendu na Váš e-mail? Vyplňte, prosím, následující údaje.

(zasílání lze kdykoliv odhlásit)


Jméno:
Příjmení:
E-mail:
 
Copyright © 2008 - 2024 LEONN promotion s.r.o. | Publikování obsahu bez písemného souhlasu vydavatele je zakázáno.