GastroTrend

GastroTrend - odborný portál pro gastronomii
Dnes je 22.10.2018, svátek má Sabina
GastroTrend

banner

 

RUBRIKY/ČLÁNKY » HOTEL/WELLNESS/SPA

Nad snídaní se musíte zamyslet

 

O snídaních toho již bylo napsáno mnoho. Velkou záhadou je, proč se všemi těmi radami hotely stále ještě neřídí. A tak má host pořád velkou šanci potkat se na snídani s unaveným ovocným salátem smíchaným ze všech dostupných druhů ovoce nebo s nulovou fantazií, co se týká bufetového aranžmá.

 

ilustracni foto

 

Jak například vypadala snídaně před lety? Podle Pavla Hlinky, generálního ředitele Orea Hotels, snídani dnes a před 20 lety není možné srovnávat, protože tehdy se ve většině případů servírovala snídaně Ă la carte, tedy hosté si objednávali z jídelního lístku, zatímco nyní je valná část snídaní podávána tzv. bufetovou formou. Tehdy si host objednal to, na co měl chuť, a to také zaplatil. Snídaňový lístek neobsahoval tak velký sortiment jako nyní a snídaně byla pro hotely noční můrou, protože byla velmi pracná a náročná na počet zaměstnanců v kuchyni i v obsluze. Host na ni potřeboval podstatně delší čas a obsluha ji musela servírovat, kde se dalo, protože nebyl čas, aby se při plné obsazenosti hotelu stoly uklízely a doprostíraly. Důvodem byl zákon schválnosti, který přivedl do restaurace v jeden moment co nejvíce hostů.


"V poslední době jsem se nesetkal s tím, že by někde byla servírována snídaně Ă la carte, s výjimkou těch nejluxusnějších hotelů. Jinak je vždy připravený bufet, kde si host sám vybere, na co má chuť. Tento způsob má výhodu nejen v podstatně širší nabídce, ale i v rychlosti, protože tím, že se obsluhující personál stará maximálně o servis nápojů a vše ostatní si host odnese ke stolu sám, nedochází k žádnému zdržení zaviněnému obsluhou," vysvětluje Pavel Hlinka. Pokud je v některých případech, kdy je na hotelu minimální obsazenost, celá snídaně servírována personálem, jsou zaznamenávány stížnosti na množství jídla a host se cítí být ošizen. Ze zkušeností jsou to především hosté, kteří snídani považují zároveň jak za svačinu, tak i za oběd. Musí se najíst na celý den, aby ušetřili, a bohužel nedostali šanci, aby si do kapes schovali ovoce a sendviče, jež jim bufet umožňuje na cestu připravit. Zejména u turistických skupin je to každodenní jev, který zhoršuje hospodářské výsledky hotelů.


ZRAK OŠÁLÍTE, ALE JAZYK NE


Zajímavou otázkou je také možnost servírovat na snídaně bio ovoce a zeleninu. Ty však prochází zatěžkávací zkouškou. Jedni tvrdí, že nepěkně vypadající ovoce hosty na bufetové snídani neláká. Ovšem takový Ă la carte, ovocný salát, připravený v kuchyni, pak host na talíři chuťově zaručeně ocení. Pokud si lidé zvyknou ze svých domácností na konzumaci biopotravin, budou je vyžadovat i v pohostinství. A tomu nahrává i nová služba, která hotelům usnadní peripetie s jejich sháněním.


Freshbedýnky začínají dodávat bioovoce a zeleninu přímo od farmářů do pražských hotelů a restaurací. Bio od farmářů je velmi populární mezi koncovými spotřebiteli a zájem o něj ze strany restaurací narůstá. Bio totiž většinou chutná lépe a pro vybrané skupiny hostů je to navíc důkaz kvality a péče. V zahraničí naleznete ve většině lepších restaurací tzv. "biosekci" v jídelním lístku, která je často zároveň vegetariánská a hlavně tvořivá a lahodná. "Zatím naši službu nepropa-gujeme ve velkém, protože jsme si vědomi různých úskalí a nemáme kapacitu vy-hovět všem zájemcům. Ze zájemců si vybíráme podle objemu odběru a podle přístupu ke kvalitě. Bio má totiž jednu geniální vlastnost, kterou ne každé stra-vovací zařízení rádo vidí: čím ošklivěji vypadá, tím lépe chutná," říká Filip Říha ze společnosti Freshbedynky.cz.


Vzpomeňte si na jablíčka od babičky. Škaredá a chuťově exkluzivní, čím menší, tím lepší. Restaurace většinou suroviny kupují na zpracování, ve většině případů lze poznat rozdíl v chuti. Obrovský zájem je o biobylinky, které se během sezony prodávají v podstatě za stejné ceny jako "nebio". Zájem je také o sezonní ovoce. Úskalím je většinou vyšší cena, často kratší trvanlivost a výše zmíněný vzhled. To ale evidentně lepším restauracím nevadí a o bio ovoce a zeleninu neztrácí zájem. "Výhodou pro restaurace může být zviditelnění na námi připravované biomapě Prahy a také naše asistence při tvorbě sezonního jídelního lístku," dodává Filip Říha.


Když vaše snídaně hosta nepřesvědčí, jen těžko si u vás dá oběd nebo večeři.

 

Zdroj: www.ihned.cz

 

 

 
zpětzpět  tisktisk  poslat e-mailem

Autor: Věra Nováková
14.09.2010 - 07:00:32



Diskuze k článku
Jméno*
Text*
Kontrola*: 7 plus 7 je
 

REKLAMA

banner

Nejčtenější články

14.06.2010 - Léto svádí k mámení

I když to venku na léto moc nevypadá, podle kalendáře ...

21.01.2010 - Speciální a neobvyklá piva české provenience

Přes určitý pokles v posledním roce stále platí, že Česká republika ...

21.06.2010 - Brambory známé i neznámé

Mezi oblíbené přílohy nejenom v našem kraji určitě patří brambory. ...

14.09.2011 - Calvados - pálenka s historií

Calvados je typickým francouzským destilátem. Vyrábí se destilací zkvašeného jablečného ...

05.03.2010 - Se šéfkuchařem u řezníka

Jak vybrat co nejlepší maso, který kus hovězího se bude ...

všechny nejčtenější články

REKLAMA

GastroTrend na e-mail

Přejete si zdarma zasílat novinky, články či zpravodajství GastroTrendu na Váš e-mail? Vyplňte, prosím, následující údaje.

(zasílání lze kdykoliv odhlásit)


Jméno:
Příjmení:
E-mail:
 
Copyright © 2008 - 2018 LEONN promotion s.r.o. | Publikování obsahu bez písemného souhlasu vydavatele je zakázáno.