GastroTrend

GastroTrend - odborný portál pro gastronomii
Dnes je 20.08.2018, svátek má Bernard
GastroTrend

banner

 

RUBRIKY/ČLÁNKY » HOTEL/WELLNESS/SPA

Jaké jsou ne/výhody outsourcingu

 


Změna konceptu hotelu nebo jeho částí kromě jiného vyžaduje také úzkou spolupráci s personálem. Část ho totiž může kvůli organizačním změnám opustit. Přišel i ve vašem hotelu vhodný čas na outsourcing?

 

ilustracni foto

 


Během plánování a samotné změny totiž hoteliér nasbírá plno užitečných kontaktů na specialisty v daném oboru, ať už jde o spa, fitness nebo oblast F&B. Tak proč ve spolupráci s těmito kapacitami dále nepokračovat? Tito lidé totiž zase znají další pracovníky z těchto oblastí, a tak je mohou snadno doporučit. Před samotným rozhodnutím je ale třeba dobře zvážit všechna pro a proti, která s sebou outsourcing nese.


INDIVIDUÁLNÍ PŘÍSTUP


Zda se outsourcing konkrétní oblasti v hotelu vyplatí, či ne, je na uvážení samotného hoteliéra. Obecně se pro toto řešení rozhoduje pod vlivem dvou základních motivačních činitelů - kvalitativního a kvantitativního. Třetí možností je kombinace obou typů.


Z kvantitativního hlediska se pro outsourcing hoteliér rozhoduje z důvodů snížení nákladů či navýšení připravenosti v časových špičkách nebo v případě výpadku zaměstnance. Za kvalitativním rozhodnutím stojí často snaha managementu více se soustředit na základní "funkci" hotelu či zkvalitnění služeb pomocí najatých specialistů. Kombinované motivační činitele pak často reagují na chybějící či nedostatečné vlastní kompetence, zvýšení bezpečnosti plánování do budoucna nebo celkové zlepšení hospodářských výsledků.


EXTERNĚ, NEBO INTERNĚ?


Vhodnost outsourcingu je nutné pro danou oblast předem pečlivě uvážit a propočítat. Tuto formu provozování lze ještě rozdělit na externí a interní. Při externím outsourcingu se o vybranou oblast "stará" finančně a právně nezávislý podnik. Pozor je třeba si dát na správně vytvořenou smlouvu, která ošetří všechny detaily spolupráce včetně komplikací. Poskytovatel služeb má výhodu, že je ve svém oboru odborníkem. Své zkušenosti může nabídnout výhodněji, protože své fixní náklady může rozdělit mezi různé zadavatele.


Interní outsourcing zapojuje do spolupráce vlastní dceřiné nebo podílové společnosti. Výhoda je především právní, protože zaměstnanci při výkonu své práce "zůstávají" ve (z právního hlediska) stejné firmě. Tento typ outsourcingu také nabízí možnost větší variability zaměstnanců.


PODROBNOST SE VYPLATÍ


I když jsou výhody a nevýhody outsourcingu pro každý hotel pravděpodobně v něčem jiném, stále obecně platí, že ta část základního byznysu hotelu, která je nejvíc výdělečná, by měla vždycky zůstat v rukou hoteliéra. Ostatních oblastí, které je možné ve vedení svěřit do "cizích rukou", je dnes daleko víc než dřív a takto lze provozovat téměř všechny sektory hotelového provozu. Téměř z poloviny případů outsourcingu jde o úklid a facility management, pak o oblast F&B. Vést "zvenku" lze také technické oblasti, administrativu nebo marketing.


Jakmile se hoteliér rozhodne, kterou oblast bude outsourcovat, je třeba vytvořit si podrobný seznam všech poskytovatelů vybraných služeb a detailně se informovat. Vyplatí se také zjistit si reference a zkušenosti kolegů v oboru. Po výběru nejvhodnějšího kandidáta přichází na řadu vytvoření smlouvy. Čím preciznější a konkrétnější, tím lepší. Pozornost je třeba věnovat délce trvání smluvního vztahu, případné lhůtě "na zkoušku", odměně, popř. provizím, přesnému popsání charakteru výkonu služeb včetně potřebného materiálu a zařízení či odpovědnosti za způsobené škody.


PRO A PROTI OUTSOURCINGU


PRO outsourcing mluví především snížení nákladů - fixní se změní na variabilní, které se navíc odvíjejí od obsazené kapacity. Na vývoj a produktové novinky se dá reagovat mnohem rychleji, čímž hotel také zvyšuje svou konkurenceschopnost. Implementovat požadovaná zadání je rychlejší, jednodušší a flexibilnější. Díky dlouhodobému plánování nákladů je možné snížit finanční rizika. Nové použité technologie lze jednodušeji nejenom zavést do provozu, ale také vyhodnotit.


PROTI outsourcingu stojí především slabá identifikace s duchem celého podniku. Může za to střídavý charakter práce outsour-covaných pracovníků. Hoteliér je na jejich službách závislý a každý výpadek ho stojí čas a poškození pověsti hotelu. Dosáhnout kvalitativních požadavků a určité stability je dlouhodobý proces. Externí personál nemůže být využíván tak flexibilně jako v případě zaměstnanců a také "moc" hoteliéra je v případě vyžadování splnění zadaných úkolů daleko nižší.

 

Zdroj: www.ihned.cz

 

 

 

 
zpětzpět  tisktisk  poslat e-mailem

23.09.2010 - 06:48:46



Diskuze k článku
Jméno*
Text*
Kontrola*: 8 plus 5 je
 

REKLAMA

banner

Nejčtenější články

14.06.2010 - Léto svádí k mámení

I když to venku na léto moc nevypadá, podle kalendáře ...

20.08.2010 - Jak se loni dařilo pražským hotelům

Společnost Labartt Hospitality ve spolupráci s ...

21.01.2010 - Speciální a neobvyklá piva české provenience

Přes určitý pokles v posledním roce stále platí, že Česká republika ...

05.03.2010 - Se šéfkuchařem u řezníka

Jak vybrat co nejlepší maso, který kus hovězího se bude ...

14.04.2014 - Barman Milan Červenka ovládl Bohemia Sekt Cocktail Competition

Prestižní soutěž v barmanském a baristickém umění Grand Prix ...

všechny nejčtenější články

REKLAMA

GastroTrend na e-mail

Přejete si zdarma zasílat novinky, články či zpravodajství GastroTrendu na Váš e-mail? Vyplňte, prosím, následující údaje.

(zasílání lze kdykoliv odhlásit)


Jméno:
Příjmení:
E-mail:
 
Copyright © 2008 - 2018 LEONN promotion s.r.o. | Publikování obsahu bez písemného souhlasu vydavatele je zakázáno.