Když se pozorně podíváte na každodenní život, jistě objevíte stovky drobných pověr a předsudků, které se běžně považují za skutečnost. Je jen otázkou, které z těchto mýtů je třeba zbořit, a které ne. A v oboru ubytovacích služeb je bořičů mýtů zapotřebí jako soli, zejména s ohledem na řízení příjmů.
Praxe v oblasti řízení příjmů je plná předsudků ohledně nejlepších a doporučovaných postupů i úloh, které by měly hrát různé technologie a personál. Často vyplývají ze setrvačnosti tradičních postupů v řízení příjmů s tím, jak hotely pokračují v tom, co dělaly vždy při správě svých cen, prodejů i prostředků. Občas se jednoduše některé postupy považují za účinné, i když jsou ze své podstaty zastaralé, nebo v horším případě škodlivé pro konečný hospodářský výsledek hotelu. Naším úkolem dnes je odhalit a zbořit obě sady těchto mýtů. A vřele doporučujeme naše postupy zkoušet v praxi, tedy přesně řečeno ve vašem hotelu.
Jedná se o velice rozšířený předsudek. Skutečnost je ovšem taková, že nejlepší cenová strategie je ta, která reaguje rychle a často na drobné změny na trhu a dokáže tak nabízet potenciálním hostům ideální sazby ve správném čase. Pokud by se tím měl manažer příjmů nebo personál oddělení správy příjmů zabývat každý den, zabralo by mu to veškerý čas. Úpravy cen by namísto toho měly být automatizované a oddělení správy příjmů by si nad nimi mělo zachovávat určitou míru kontroly, což manažerům poskytne možnost soustředit se na proaktivní, nikoliv až zpětné, úpravy cen. To je zdaleka nejúčelnější využití pracovních sil a vede k uplatňování daleko nejúčinnější cenové strategie.
Jeden by skoro viděl, jak lidé z televizního pořadu Mythbusters vyvíjejí antagonistický technologický systém, určený k likvidaci všech manažerů příjmů. To může být dobrá show do televize, ale rozhodně se nehodí do oboru ubytovacích služeb. Systémy řízení příjmů se za posledních deset let nepochybně staly dokonalejšími a mnohdy byly velice účinné při prodeji pokojové kapacity napříč různými distribučními kanály, ale stále jsou jen nástrojem manažerů příjmů, sloužícím ke zlepšení jejich práce. Systémy řízení příjmů slouží pouze k podpoře a doplnění práce manažerů tím, že za ně přebírají otrockou práci ručních úprav cen v reálném čase (a v některých případech i průběžnou automatizovanou úpravu cen) prostřednictvím výpočtu optimálních sazeb a interpretací historických dat i údajů o konkurenci. Žádný systém správy příjmů nemůže nikdy nahradit strategii vytvořenou lidským manažerem ani nikdy nedokáže přijímat složitá rozhodnutí, která manažeři činí každý den.
Toto bylo rozšířené přesvědčení před několika dekádami, ale leckde přetrvává dodnes. Tyto dva ukazatele samozřejmě zůstávají pro hotely důležité, ale nejlepším měřítkem výkonnosti manažera příjmů je poměrná výše příjmů na jeden dostupný pokoj, označovaná anglickou zkratkou RevPAR. Maximální průměrná denní sazba může vést k nízké obsazenosti, zatímco vysoká obsazenost může být výsledkem uměle snížené průměrné denní sazby. Naproti tomu ukazatel RevPAR, poměrná výše příjmů na dostupný pokoj, bere v úvahu obě tyto hodnoty, stejně tak i počet dostupných pokojů a poskytuje číselné vyjádření, které je lepším obrazem celkového zdraví provozu hotelu. A co je důležitější: zatímco průměrná denní sazba a obsazenost jsou čísla na výsledovce, RevPAR lze ve skutečnosti odnést do banky.
V mírně technickém světě systémů správy hotelových příjmů existuje značné množství zmatených pojmů i ryzí duplicity, jakmile dojde na marketing jednotlivých nabízených produktů. Mnoho navzájem si konkurujících dodavatelů systémů RMS tvrdí, že jejich software plní bezpočet funkcí a přitom je ve skutečnosti schopen spravovat pouze část celého spektra činností v řízení příjmů. Jeden systém RMS může zvládat řízení několika prodejních kanálů, ale spoléhá se na ruční zadávání sazeb a cen. Jiný systém zase může skvěle zvládat řízení prostředků, ale chybí mu schopnost distribuce prostředků napříč různými kanály. Skutečně komplexní systémy jsou k dispozici, ale obvykle se odlišují svými výsledky, a nikoliv pochybnými sděleními, kterými se snaží oslovit potenciální uživatele.
Ačkoliv nárůst podílu hotelových rezervací uskutečňovaných přes internet a využívání on-line prodejních kanálů by vedly k rozvoji schopnějších systémů RMS, většina z nich překračuje pouhou správu distribučních a prodejních kanálů. Například systém RevPAR Guru je schopen hlídat a řídit osm klíčových aspektů řízení příjmů včetně řízení výnosů, konkurenceschopného stanovování cen, řízení prostředků, optimalizace sazeb, distribuce GDS, rezervačního systému, správy umísťování prezentace hotelu na internetových stránkách třetích stran a samozřejmě správy kanálů. Takovéto systémy řízení příjmů umožňují manažerům soustředit se na strategii a rozvoj obchodních činností namísto přízemních činností každodenní správy příjmů. Jakkoliv je správa kanálů a distribuce klíčovým aspektem, neomezují se nejlepší dostupné systémy RMS pouze na tyto funkce.
MÝTUS VS. PRAVDA
Obor řízení příjmů není rozhodně nový a není tak žádným překvapením, že se v něm vyskytují zažitá přesvědčení a neodbytné mýty o tom, jak by se příjmy měly řídit. Míra rozvoje technologie systémů řízení příjmů však tyto mýty dostává pod velký tlak, ačkoliv tyto systémy jsou zase schopné vytvářet si mýty vlastní. A je tak na inteligentních majitelích a manažerech hotelů, aby dokázali roztřídit závadná tradiční tvrzení a objevit pravdu, která se za nimi může skrývat. Při tom je důležité pamatovat na to, že ne všechny systémy RMS jsou si rovny a že mají řadu funkcí, které nejsou určeny k tomu, aby nahradily manažery příjmů. Ty nejlepší z nich se zaměřují na ukazatel poměrné výše příjmů na jeden dostupný pokoj (Rev-PAR), nikoliv na dílčí ukazatele průměrné denní sazby nebo obsazenosti.
O způsobech zvyšování RevPAR je napsáno bezpočet učebnic a vzhledem k tomu, že každý hotel je jiný, je zapotřebí využívat různých způsobů optimalizace RevPAR. Vzhledem k tomu, že ukazatel RevPAR je úzce spojen jak s obsazeností, tak s průměrnou denní sazbou, pak optimalizace sazeb za pokoj v kombinaci s promyšleným řízením prostředků a prodejních kanálů je nejlepším způsobem, jak RevPAR zvýšit. Kromě toho, proces optimalizace sazeb / řízení příjmů je hospodárnější, pokud je automatizovaný prostřednictvím komplexního systému, který všechny tyto funkce dokáže provádět s potřebnou přesností. Funkce, které mají na RevPAR největší vliv, jsou řízení výnosů, kanálů, konkurenční ceny, řízení prostředků, optimalizace sazeb, distribuce GDS, rychlost rezervace a prezentace hotelu na stránkách třetích stran (internetový prodej apod.).
Zdroj: www.ihned.cz
Autor: Jean Francois Mourier
02.12.2010 - 07:06:27
Po celém světě během tohoto léta klesly průměrné ceny za ...
Jak vybrat co nejlepší maso, který kus hovězího se bude ...
Při jaké teplotě skladovat víno? Co je to fortifikované víno? ...