GastroTrend

GastroTrend - odborný portál pro gastronomii
Dnes je 23.04.2024, svátek má Vojtěch
GastroTrend

banner

 

RUBRIKY/ČLÁNKY » HOTEL/WELLNESS/SPA

 Jak hotely prožily rok 2010

 

 

ilustracni foto

Majitelé a ředitelé hotelů s netrpělivostí očekávají konec roku 2010, aby mohli na základě zveřejněných dat a vlastních zkušeností vynést rozsudek. Zda stále ještě probíhající rok označí za úspěšný, případně ukončující krizi v hotelovém průmyslu, možná napoví následující řádky.


Podle dat zveřejněných Českým statistickým úřadem na začátku listopadu a shrnujících údaje za 3. čtvrtletí 2010 dosáhl počet přenocování hostů ve sledovaných ubytovacích zařízeních 14,1 milionu, což bylo o 0,7 % více než ve stejném období předchozího roku. U nerezidentů se zvýšil o 5,1 %, naopak u rezidentů byl o 2,5 % nižší. Nejvýrazněji klesl v chatových osadách (o 15,7 %) a v kempech, kterým nepomohl ani nadprůměrně teplý červenec. Byl totiž vystřídán chladnějším počasím v srpnu spojeným s vlnou povodní. Dobře zahájená sezona tak pro řadu provozovatelů ubytovacích zařízení skončila právě v polovině. Naopak výrazný růst přenocování pokračoval v hotelech nejvyšších kategorií (v pětihvězdičkových o 17,4 % a čtyřhvězdičkových o 10,9 %) s dominancí zahraniční klientely. Z regionálního pohledu vzrostl nejvíce počet přenocování v Praze (o 8,1 %), naopak výrazný pokles vykázaly kraje postižené povodněmi - Ústecký (o 11,0 %) a Liberecký (o 9,9 %).


Pokoje v hotelech a penzionech byly ve 3. čtvrtletí využity ze 49,3 %, což bylo o 3,0 p. b. více než ve stejném období předchozího roku. Pětihvězdičkové hotely s nejvyšším využitím 64,1 % jej zvýšily o 11,8 p. b., čtyřhvězdičkové s využitím 61,3 % o 3,7 p. b. Růst jen o 0,2 p. b. vykázaly penziony a měly jako obvykle využití pokojů nejnižší (31,2 %).


CIZINCI DO ČR JEZDIT NEPŘESTALI


Počet příjezdů hostů činil 4,4 milionu, což bylo meziročně o 2,7 % více. Nerezidentů přijelo o 7,0 % více, rezidentů se ubytovalo naopak o 0,9 % méně. Co se týče členění podle kategorie ubytovacího zařízení či regionů, kopírovaly počty příjezdů vývoj již zmiňovaného počtu přenocování. Nejvíce se tedy také zvýšily příjezdy hostů do pětia čtyřhvězdičkových hotelů (o 17,2 %, resp. o 15,6 %) a do Prahy (o 9,6 %), naopak nejvyšší pokles měl opět Ústecký kraj (o 13,3 %). Tradičně nejvíce zahraničních hostů přijelo i přes meziroční snížení (o 4,9 %) z Německa. Významně se zvýšil počet hostů z Ruska (o 36,3 %), přijelo jich o 56 tisíc více než loni. "Jedná se o růst totožný s obdobím před krizí, i když nominální hodnoty jsou samozřejmě nižší. Očekáváme, že se ovšem budou zvyšovat. Navíc pro Rusy teď začíná hlavní sezona, což je období Nového roku a Vánoc. Celá řada zájezdů a pobytů se teprve prodá," uvedla k číslům ředitelka zahraničního zastoupení CzechTourism v Rusku Monika Linhartová.


Více turistů přijelo také ze Spojených států amerických (o 15,6 %) a Francie (o 12,1 %). "Česká republika, zejména hlavní město Praha, zůstává u Francouzů velmi oblíbenou destinací. K nárůstu návštěvnosti určitě přispívá dobré letecké spojení. Asi 10 letů z Paříže denně, ale také přímé lety z Lyonu, Marseille a Štrasburku a opravdu široká nabídka destinace u touroperátorů a cestovních kanceláří. Po několika letech stagnace zaznamenáváme v posledních měsících také častější poptávky ze strany organizátorů MICE akcí," vysvětlila pořadí ředitelka zahraničního zastoupení CzechTourism ve Francii Lenka Petržilková.


K výraznému nárůstu počtu turistů došlo také u Japonska (20,8 %), Ukrajiny (40,1 %) a Jižní Koreje (33,9 %). Oproti loňskému období přijelo z těchto zemí asi o 55 tisíc turistů více. Výrazně více turistů přijelo i z rostoucích trhů Brazílie, Mexika a Číny. V součtu všech tří čtvrtletí letošního roku zaznamenal Český statistický úřad pokles příjezdů v případě turistů z Itálie (8,6 %), Nizozemska (3,8 %) a Velké Británie (1,3 %).


VÝZNAM DOMÁCÍHO CESTOVNÍHO RUCHU


S cílem zmapovat návštěvnost v jednotlivých turistických regionech Česka, zjistit skladbu návštěvníků, způsob trávení jejich volného času a spokojenost s nabídkou a kvalitou služeb v daném regionu provedla agentura CzechTourism výzkum s názvem Monitoring domácího cestovního ruchu. Projekt běží od začátku letošního roku a skončí v roce 2014, je prováděn vždy ve dvou vlnách ročně na vzorku 50 tisíc respondentů.


Z výsledků letošní letní etapy, během které bylo dotazováno 26 473 tuzemských návštěvníků v 17 turistických regionech, vyplynulo, že téměř polovina z nich cestuje v létě do lokalit vzdálených více než 100 kilometrů od svého bydliště. "S delší vzdáleností od bydliště turistů souvisí i delší doba pobytu v dané lokalitě. Polovina přijíždí na jednodenní výlety. V případě delších dovolených bydlí čeští turisté nejraději v penzionech nebo u svých známých či příbuzných v daném regionu," uvedla vedoucí oddělení výzkumu a trendů Markéta Vogelová z agentury CzechTourism.


RESTAURACE SE O HOSTY BÁT NEMUSÍ


Běžnou záležitostí je pro většinu tuzemských cestovatelů stravování v restauračních zařízeních. Těchto služeb využívá 82 % dotázaných, nejčastěji v regionech Plzeňsko a Český les, severní Morava a Slezsko či Krkonoše s Podkrkonoším. Obvyklá denní útrata českého turisty se pohybuje mezi 201 a 500 korunami za den.


Důvody cestování Čechů po Česku jsou rozmanité. Během svých výletů a pobytů mimo domov se Češi věnují hlavně poznávací a pěší turistice, cykloturistice, koupání či vodním sportům. Ochota vrátit se do navštíveného regionu je vysoká, což souvisí se spokojeností s pobytem v jednotlivých lokalitách, která je v ČR obecně na vysoké úrovni. Důležitým kritériem spokojenosti je pro tuzemské turisty kvalita ubytovacích služeb. Jednoznačně nejčastěji využívané informační zdroje jsou internet a osobní doporučení, tedy informace od známých, příbuzných. Na doporučení přijížděli návštěvníci nejvíce do Krkonoš a Podkrkonoší. Asi 45 % turistů zaznamenalo nějakou reklamu na region pobytu. Nejefektivněji působí reklama na internetu a venkovní reklama. V západočeských lázních byla také poměrně úspěšná tisková reklama, v případě jižních Čech pak také reklama v rádiu.


JAKÝ BUDE ROK 2011?


Podle Jaromíra Beránka z Mag Consulting vychází hodnocení incomingu za celý rok v celku pozitivně. Je to dáno tím, že se už od prvního čtvrtletí letošního roku projevilo určité zlepšení - počet příjezdů zahraničních turistů do hromadných ubytovacích zařízení vzrostl o 2,8 %. V druhém čtvrtletí bylo toto zlepšení ještě výraznější (4,4 %). Nejlepšího výsledku bylo dosaženo v třetím čtvrtletí, a to i přes to, že je zde srovnávací základna nejvyšší (7,0 %). Tento trend bude pokračovat i ve čtvrtém čtvrtletí a lze předpokládat, že za poslední tři měsíce letošního roku do České republiky přijede celkem o 6 až 8 % více zahraničních turistů, než tomu bylo v posledním kvartálu loňského roku.


"Podle predikce na příští rok před-pokládáme mírný nárůst počtu příjezdů, v horším případě očekáváme stagnaci. Je vidět, že se cestovní ruch v ČR pouze nadechl a tento nádech bude mít jen krátkodobý účinek. Tento scénář se jeví čím dál více pravděpodobnější vzhledem k okolnostem, které se v Evropě odehrávají. Musíme si uvědomit, že všechny státy Evropské unie začínají velmi výrazným způsobem šetřit. A to jak na platech pracovníků státní správy, tak i na sociálních dávkách. Například Německo musí podle kancléřky Merkelové v příštích čtyřech letech ušetřit asi 80 miliard eur. Tato částka se bezesporu promítne do rodinných rozpočtů, takže i běžní občané budou muset začít výrazně šetřit," vysvětluje Jaromír Beránek.


DOMÁCÍ VERSUS ZAHRANIČNÍ CESTOVNÍ RUCH


Vyhodnocení domácího cestovního ruchu oproti incomingu dopadlo špatně. Ve všech třech čtvrtletích došlo k poklesu počtu příjezdů ze strany domácích turistů proti stejným čtvrtletím loňského roku. "Na druhou stranu je zapotřebí konstatovat, že loňský rok byl jakýsi fenomén, když došlo k nárůstu domácího cestovního ruchu o 20 %, současně však také k poklesu počtu příjezdů hostů do hromadných ubytovacích zařízení. Z toho je zřejmé, že naprostá většina domácích dovolených je realizována ve vlastních nemovitostech, tedy na chatách a chalupách," komentuje údaje Jaromír Beránek.


Letošní rok je charakteristický oživením příjezdů zahraničních turistů, který se zákonitě projevil růstem návštěvnosti v hromadných ubytovacích zařízeních. Za celý rok 2010 očekáváme nárůst počtu zahraničních turistů v rozmezí 5 až 6 %. Naopak domácí cestovní ruch, potažmo příjezdy do hromadných ubytovacích zařízení poklesnou o 2 až 3 %, jelikož pokračuje dlouhodobý trend trávení volného času na chalupách a chatách v osobním vlastnictví.


Komentář odborníka


Ondřej Špaček,
senior advisor, KPMG Česká republika


V souladu s daty ČSÚ jsou i naše zjištění z projektu TLT benchmark, který dlouhodobě sbírá statistická data o cestovním ruchu. I tento projekt zaznamenal vyšší vytížení hotelů v České republice. Ve třetím čtvrtletí evidujeme u tří-, čtyř- a pětihvězdičkových hotelů průměrnou obsazenost pokojů ve výši 62,8 %. Tato obsazenost je nejvyšší v porovnání s prvním a druhým čtvrtletím letošního roku a také o více než 5 % vyšší než ve třetím čtvrtletí minulého roku. Je však třeba upozornit, že vyšší obsazenosti bylo dosaženo na úkor ceny za pokoj. Průměrná dosahovaná cena za pokoj ve třetím čtvrtletí roku 2010 je o více než 9 % nižší, než byla cena ve třetím čtvrtletí roku 2009.


Hlavním důvodem návštěvy hostů ubytovaných v uvedených kategoriích hotelů byla z téměř 63 % turistika, tento důvod je pro třetí čtvrtletí obecně typický. V Praze pak byla turistika důvodem pobytu téměř 80 % všech ubytovaných hostů. Na druhém místě se umístily služební cesty, které jako důvod pobytu uvedlo skoro 16 % hotelových hostů. Téměř polovina pobytů ve třetím čtvrtletí roku 2010 byla zajištěna prostřednictvím cestovních kanceláří, ať už ve formě skupinových, nebo individuálních rezervací. Více než 15 % rezervací bylo zajištěno přes internetové rezervační systémy.

 

Zdroj: www.ihned.cz

 

 

 


 

 
zpětzpět  tisktisk  poslat e-mailem

Autor: Klára Chromá
17.12.2010 - 09:08:34

REKLAMA

banner

Nejčtenější články

22.01.2009 - Hotels.com: Pokles cen v hotelech o 3 procenta

Po celém světě během tohoto léta klesly průměrné ceny za ...

12.03.2009 - Dynybyl Hot Cup 2009

V honosném hotelu Art Deco Imperiál, z jehož zdí dýchá ...

05.03.2010 - Se šéfkuchařem u řezníka

Jak vybrat co nejlepší maso, který kus hovězího se bude ...

26.12.2009 - Víno - otázky a odpovědi

Při jaké teplotě skladovat víno?   Co je to fortifikované víno?   ...

28.01.2009 - Život je krásný

Rialto není jen slavný most v Benátkách, ale i prvotřídní ...

všechny nejčtenější články

REKLAMA

GastroTrend na e-mail

Přejete si zdarma zasílat novinky, články či zpravodajství GastroTrendu na Váš e-mail? Vyplňte, prosím, následující údaje.

(zasílání lze kdykoliv odhlásit)


Jméno:
Příjmení:
E-mail:
 
Copyright © 2008 - 2024 LEONN promotion s.r.o. | Publikování obsahu bez písemného souhlasu vydavatele je zakázáno.