Ty tam jsou doby, kdy pražské hotely měly přemrštěné ceny a ty regionální jen závistivě toužily stát alespoň na okraji hlavního města. Dobrý hotelový byznys rozpoutal nekontrolovatelné namnožení ubytovacích kapacit a následnou cenovou válku.
Dobrý byznys v hotelnictví kulminoval před více než deseti lety. Po sametové revoluci byl nejen hlad po poznávání Prahy, ale chyběly i kvalitní hotely. Jejich výstavba byla pomalá, a tak ji předběhly malé hotýlky vybudované z činžovních domů. Ty doslova ukrádaly movité klienty těm velkým čtyř a pětihvězdičkovým hotelům, jejichž nevýhodou bylo i to, že se stavěly mimo centrum hlavního města. Po jejich otevření jim logicky chyběla klientela, a tak se ve velkém orientovaly na cestovní kanceláře. To způsobilo tlak na ceny a pak i následný pokles kvality služeb. Do nových velkokapacitních hotelů se přestěhovala levná hromadná a studentská klientela rušící běžné hosty. Část z nich se posunula do centra a zbytek již opakovaně nepřijel.
KAM ZMIZELI HOSTÉ
Okrajové hotely a ubytovny vyhlásily cenovou válku s těmi novými a kvalitními. Tu logicky prohrály, ale čtyřhvězdičkové hotely se na svou očekávanou úroveň již nikdy nevrátily. Převážnou část klientely totiž tvoří zahraniční studenti a důchodci. Jedinou výhodu těchto hotelů lze spatřovat v možnosti pořádání konferencí, neboť disponují velkokapacitními sály a parkovišti pro autobusy. Movitější klientela se přestěhovala do klidnějších hotelů s kvalitním zázemím. Část z ní si oblíbila stylové hotýlky v historickém centru Prahy. Jejich nevýhodou je však absence parkovacích míst pro motorizované hosty a nutnost rezervace přes vyhledávací servery. Tam se nastartoval další cenový boj, rozpoutaný mezi malými hotely.
Rezervační servery totálně opanovaly trh. Využily "malosti" hotýlků a vytvořily na sobě jejich existenční závislost. Hotely ve snaze získat jakékoli finanční prostředky na přežití začaly radikálně snižovat cenu a navíc jejich pultová cena zůstávala až na několikanásobku té akční prodejní. Tím sice zvyšovaly image dobré koupě přes server, ale přímo neprodaly téměř nic.
JEDNOU BUDE LÉPE?
Záhubou malých pražských hotelů jsou majitelé nemovitostí. Zvykli si totiž na tak obrovské příjmy z pronájmů, že nebudou chtít přistoupit na jejich několikaleté radikální snížení. Nájemné za objekty se běžně pohybuje ve statisících korun měsíčně a mnohdy i jedno sto je příliš. Nájemci v bláhové naději, jak byznys po léta půjde, nainvestovali do nemovitostí a interiérů miliony korun. Jsou zadlužení či své prostředky již nikdy neuvidí. Dnes si nalhávají, že krize pomine a za půl roku bude lépe. Logicky nebude, protože není nic, co by současný zhoršující se trend obracelo k lepšímu.
NA OBRAT NEČEKEJTE
Jaké budou důsledky krize? Logicky zanikne mnoho ubytovacích kapacit, nejdříve těch, které mají nájemní vztahy a kde vlastníci nemovitostí včas nepochopí vážnost situace. Lépe na tom budou B&B, tj. hotely typu garni, nedržící gastro personál speciálně pro hosty. Východiskem může být i zreálnění cen a jejich srovnání na vlastních webových stránkách i na serverech. Tomu ale leckde mohou bránit smlouvy s paritními doložkami. Je potřeba více prodávat napřímo a navázat na sebe tuzemskou klientelu. Pro tuzemské hosty je však potřeba dořešit problém parkování nebo alespoň informovanosti o využití záchytných parkovišť. Vzhledem k potřebě ekonomické vytíženosti ubytovacích kapacit je orientace na tuzemskou klientelu pomalá a logicky není samospasitelná. V každém případě se situace za rok či dva příliš nezmění. Čím větší budou mít jednotlivé hotely ekonomické problémy, tím neřízenější bude jejich obchodní chování.
Zdroj: www.ihned.cz
Hlavní strana | Články od nejnovějšího | Aktuálně | Alkoholické nápoje | Pivo | Víno | Nealkoholické nápoje |
Potraviny/Kuchyně | Hotel/Wellness/Spa |
Nové výrobky • | Recepty • |
Inzerce • |
Databáze dodavatelů • | Nápoják • |
Autor: Miloš Vajner
24.02.2010 - 10:05:08
Po celém světě během tohoto léta klesly průměrné ceny za ...
Jak vybrat co nejlepší maso, který kus hovězího se bude ...
Při jaké teplotě skladovat víno? Co je to fortifikované víno? ...
V listopadu 2008 se otevřely brány veletržního areálu v Kolíně ...