"Hoteliéři jako by dnes nechtěli vidět, co se kolem nich děje," komentuje Tomáš Startl, generální ředitel pražského čtyřhvězdičkového hotelu Perla, neuspokojivý stav českého hotelnictví. "Nebo jsou jen krátkozrací a chybně vidí konkurenta v hotelu přes ulici."
Vystudoval jste hotelový management na Washington State University, mohl byste s odstupem obecně srovnat situaci v hotelnictví v ČR a USA?
Myslím, že v úrovni hotelů Evropa ani Praha nijak za Amerikou nezaostávají. To, že jsou zde americké řetězce, je spíše díky finanční síle, díky dobře propracovaným standardům, které na hotel naroubují kdekoliv na světě. Obecně při srovnání čtyřhvězdičkového hotelu v Praze a někde v americkém městě bychom většinou i z hlediska vybavení dopadli lépe. Je to i tím, že jsou naše hotely v průměru mladší. Zásadní rozdíl je v organizaci práce. Pracovníci středního a vyššího managementu jsou v Americe více mezi hosty a zaměstnanci. Administrativě a sezení v kanceláři se věnují podstatně méně než u nás. Mají také jiný přístup k práci - více si jí váží a jsou obecně produktivnější než my.
Na počátku své hotelové kariéry jste působil také v oboru F&B, na co by se podle vás, co se týká gastronomie, měly hotely zaměřit především?
Důležitá je podle mého samotná příprava projektu - nápad a myšlenka, zajímavý koncept, trocha reklamy a pak už jen pracovat na efektu sněhové koule. Nabalovat na stávající zákazníky nové. Často se mi zdá, že dostatečně nehýčkáme stávajícího zákazníka. Nepřijdeme ho ani pozdravit, zeptat se, zda mu chutnalo, ale sedíme v kanceláři a vymýšlíme, proč nám podnik nešlape podle našich představ. Co podniky odlišuje, je atmosféra, osobní a vřelý přístup.
Pracoval jste také jako ředitel ostravského hotelu Imperial, popsal byste hlavní rozdíly v poskytování hotelových služeb napříč českými regiony?
Před mým příchodem byl hotel dlouho tunelován, až byl převzat správcem konkurzní podstaty. Tomuto hotelovému klenotu však paradoxně tolik neublížilo ekonomické vysávání, ale úpadek morálky a motivace. Nedělal jsem žádnou revoluci, jen jsem pracovníkům dal pravomoci a nabudil v nich pocit, aby se do práce opět těšili a každý den něčím přispěli ke zlepšení služeb. Myslím, že je důležité vzít pracovníky z regionu do Prahy, ukázat jim nejlepší restaurace a hotely a inspirovat je. V Ostravě jsme měli vysoké výkyvy v obsazenosti o pracovních dnech a dnech volna. V Praze je to jednodušší - přes týden jsou obchodní cestující a o víkendech turisté.
V roce 2007 jste byl oceněn jako Hoteliér roku. Jaké vlastnosti by podle vás měl takový hoteliér roku mít?
Aby hoteliér uspěl, musí být obklopen především výtečnými pracovníky. A ti chtějí šéfa poctivého, který dodrží, co slíbí, odborníka, který jim jde příkladem, inspirativního, který chce hotel a služby stále zlepšovat. Já myslím, že by měl moderní ředitel čas trávit i mimo hotel, kde nasbírá nové nápady a může oslovit potenciální klienty. Měl by se aktivně podílet na společenském životě obce, města ale i profesního sdružení hoteliérů.
Jak vás napadlo spojit hotel s dobročinnou akcí Světluška a Kavárnou Potmě? Slyší na tento krok vaši hosté?
Světluška do Perly přišla sama, zda bychom poskytli na pár dní desítky pokojonocí nevidomým, kteří budou obsluhovat v Kavárně Potmě a potřebují někde poblíž bydlet. Dva ročníky přinesly hotelu mnoho publicity a také nastartování nadstandardních vztahů s ostatními sponzory - Skanska, AXA, Herbadent, Illy, Český rozhlas a dalšími. Je mi líto, že i ostatní hoteliéři ve větší míře neposkytují volné postele potřebným.
Kdybyste měl v současné době možnost a dostatek prostředků postavit a provozovat hotel, kde by stál a jaké by byly jeho služby?
Rozhodně mě nelákají velké hotelové fabriky. Rád bych hotel se 100 pokoji, garážemi, wellness centrem, restaurací a malým lobby barem. I Perla se 64 pokoji se blíží vysněnému ideálu. Mám velmi blízko k hostům, lokalita je skvělá, ekonomika provozu je nadprůměrná. Bohužel nám chybí garáže a větší lobby.
Jaký je hlavní problém současných hotelů a co by měly na svém chování změnit?
Zdá se mi, že hotely jsou jako ostrovy, nevidí, co se kolem nich děje, jaká jsou přání zákazníků. Také myslím, že se příliš orientují na provoz, ne na obchod. Hoteliéři chybně vidí konkurenta v hotelu přes ulici, místo aby se propagovali společně.
Mluvíte-li o tom, že by se měly hotel jeden od druhého odlišit, jak se odlišuje právě hotel Perla?
Hotel Perla se odlišuje především designem. A to již od vchodu, kde recepční pult tvoří velké perly. Na stěně za postelí v pokoji je fotografie několika rozsypaných perel. Perly evokují i světla či v chodbách ledabyle rozvržené žárovky. Dali jsme si záležet i na grafice a květinové dekoraci.
V rámci AHR ČR vedete několik vzdělávacích kurzů. O který z nich je největší zájem a kdo kurzy navštěvuje?
Před lety jsem začal přednášet Marketing - přicházeli na něj sales manageři ze středně velkých a velkých hotelů. Dále jsem připravil kurz Management hotelu 21. století. Ve třech dnech věnujeme vždy půlden jednomu hotelovému úseku. Je to takový rychlokurz hotelového managementu. Zájem o kurzy obecně se v uplynulém roce výrazně snížil.
Jaká je v ČR obecně úroveň vzdělávání pracovníků v hotelech a lze zde vysledovat nějaký vývoj?
Řekl bych, že většina hoteliérů toto podceňuje a žádné vzdělávání u nich neprobíhá. Ale tam, kde se pracovníkům věnují, je to vidět na první pohled - restaurace Ambiente, Zátiší nebo řetězcové hotely. Školí se profesní znalosti i konverzace v cizím jazyce. Malé hotely a restaurace toto prakticky neprovádějí.
Vaše konzultační agentura nabízí také poradenství pro hotely, jaké jsou jejich nejčastější požadavky?
Chodili investoři, kteří se chystali stavět hotel, ale o hotelnictví nic nevěděli. Někteří potřebovali byznys plán pro banku kvůli úvěru. Nebo již hotel postavili a provozují, ale prodělávají kalhoty. Většinou stavební firmy. Pokud by měl konzultant seriózně pomoci, musí se stát součástí hotelového managementu a několik týdnů v hotelu působit a se zaměstnanci aktivně pracovat, účastnit se porad atd. Na to já nyní nemám čas.
Stále máte v hotelu zaměstnaného člověka, který se zabývá sledováním cen konkurence?
Samozřejmě. Vytiskneme si prognózu obsazenosti a máme speciální software, kterým recepční v noci vyhledají ceny u konkurence na měsíc dopředu a druhý den nastavíme naše ceny. Někdy provádíme aktualizaci cen i několikrát denně.
Ohlédnete-li se zpět, na co ze svého profesního života jste opravdu pyšný?
Nejvíce jsem pyšný na titul Hoteliéra roku. V roce 1993 jsem se stal Mladým manažerem roku, to pro mne také mnoho znamenalo. Velkou radost jsem měl z úspěšného otevření hotelu na Václavském náměstí a získání franšízy Ramada Int. Jsem zvědavý, jaké výzvy přinesou příští roky.
Zdroj: www.ihned.cz
Autor: Klára Chromá
11.05.2010 - 08:05:31
Po celém světě během tohoto léta klesly průměrné ceny za ...
Jak vybrat co nejlepší maso, který kus hovězího se bude ...
Při jaké teplotě skladovat víno? Co je to fortifikované víno? ...