GastroTrend

GastroTrend - odborný portál pro gastronomii
Dnes je 24.09.2018, svátek má Jaromír
GastroTrend

banner

 

RUBRIKY/ČLÁNKY » HOTEL/WELLNESS/SPA

Co už se v hotelu nenosí

 

ilustrační fotoPotřeba cestovat je již po staletí jednou z důležitých potřeb lidí. V hotelnictví existuje široká škála služeb, které hosté při uspokojování této potřeby vždy vyžadovali a vyžadovat nadále budou. Rozvinutá technika a její rychlý vývoj ovšem podobu služby velice poznamenávají.

 

Je velice zajímavé sledovat, jak se tyto služby za posledních zhruba 30 let změnily. Recepce? Dnes již nikomu nepřijde divné, že prakticky vše o pokojích najdete v počítači. Leckdo si už ani nedokáže představit, že by se evidence vedla ručně na papíře na známých "štaflích", ale dříve byl naopak zázrakem hotel s jakoukoliv evidencí formou výpočetní techniky. Nutno dodat, že na druhou stranu si hosté leckdy nedovolili být přespříliš nároční, protože jim bylo jasné, že by při další návštěvě nemuseli pokoj vůbec dostat.


JAK BĚŽÍ ČAS V HOTELOVÝCH ÚSECÍCH

 

Kdo si dříve dokázal představit, že se hygienické podmínky v gastronomickém úseku budou řídit pravidly známými pod zkratkou "HACCP" (Hazard Analysis and Critical Control Points)? Neexistovalo konkurenční prostředí, nikdo neměl potřebu se zlepšovat, přinášet nové nápady a zlepšení. Všichni pracovali podle státních norem a dělali v naprosté většině pouze to, co bylo třeba. Naprosto odlišná byla také komunikace s domovem, kolegy či obchodními partnery. Dnes již pomalu mizí poštovní schránky a prodej pohlednic, naopak se rozšiřují možnosti využití internetu a e-mailu ve veřejných prostorách i pokojích. Věci jako například telex jsou dnes již téměř neznámým pojmem a těžko se dá uvěřit, že na telefonní hovory do zahraničí bylo leckdy třeba zvláštní povolení.


NOVÝ POMOCNÍK OUTSOURCING

 

Mnohé změny proběhly například v sekci úklidu - zcela novým trendem je externí využívání ložního prádla a ručníků: majitel a pronajímatel se o prádlo stará, a tím pádem o něj daleko lépe pečuje. Pro hotel z této spolupráce vyplývá jednoznačná výhoda v podobě nulové vstupní investice a rozpuštění provozních nákladů do několika let. Vzdáleně tak tato služba připomíná operativní leasing. Velkou úsporu finančních nákladů přináší outsorcing pracovní síly v jednotlivých provozech, a to nejen v úklidu. V současném období velkých výkyvů či nízké poptávky v mimosezonních obdobích je tím dosaženo možnosti promptně reagovat na aktuální obsazenost hotelu, množství probíhajících akcí či další podněty, což se odráží v produktivitě práce. Zatímco dříve pokojská stihla za směnu zhruba 10 pokojů, dnes jich může být 14 i více.

 

ÚSMĚVNÝ POHLED DO MINULOSTI

 

Některá fakta z provozu ovšem vyvolávají úsměv na tváři. Příkladem je informace o různobarevných kuličkách, které zobrazovaly podle barvy rozličné druhy nápojů v sortimentu a jejich počet na konci dne tak ztvárňoval jakýsi "mezistupeň" skladového hospodářství. Nebo existence prvních faxů v Praze na hlavní poště a v jednom z pětihvězdičkových hotelů - fronta na využití jeho služeb se vinula celou vstupní halou a obsluhu prováděla pouze zaškolená osoba. Pokud tedy občas nadáváme na nefunkční systémy, nereagující partnery či jiné "problémy", berme v úvahu to, že nynější situace je pro nás všechny daleko jednodušší, než tomu bylo dříve.

 

S ČÍM UŽ SE V HOTELU PŘÍLIŠ NESETKÁTE?

 

Jednolůžkové pokoje

- jsou z větší části nahrazeny dvojlůžkovými pokoji v souvislosti s faktem, že nyní host platí za pokoj a ne za lůžko.

Hotelová kosmetika v sáčcích

- koupelny jsou vybaveny spíše lahvičkami s kosmetikou, v ekologičtější verzi zásobníky.

Obsluha výtahů

- výtah byl před 30 lety něco výjimečného, liftboy ho v podstatě chránil, aby jej nikdo nezničil, dnes už je téměř samozřejmostí.

Dveřníci

- s rozvojem technologie zmizela s nástupem automatických dveří také jejich obsluha.

 

Zdroj: www.ihned.cz

 

 

 

 

 
zpětzpět  tisktisk  poslat e-mailem

Autor: Lukáš Kučera
19.05.2010 - 07:56:52



Diskuze k článku
Jméno*
Text*
Kontrola*: 5 plus 2 je
 

REKLAMA

banner

Nejčtenější články

14.06.2010 - Léto svádí k mámení

I když to venku na léto moc nevypadá, podle kalendáře ...

05.03.2010 - Se šéfkuchařem u řezníka

Jak vybrat co nejlepší maso, který kus hovězího se bude ...

21.01.2010 - Speciální a neobvyklá piva české provenience

Přes určitý pokles v posledním roce stále platí, že Česká republika ...

08.04.2010 - Stát zakázal prodej lihovin ve více než šestilitrovém balení

Vlastní kolek musejí mít nyní také malé "placatice", které dosud ...

21.06.2010 - Brambory známé i neznámé

Mezi oblíbené přílohy nejenom v našem kraji určitě patří brambory. ...

všechny nejčtenější články

REKLAMA

GastroTrend na e-mail

Přejete si zdarma zasílat novinky, články či zpravodajství GastroTrendu na Váš e-mail? Vyplňte, prosím, následující údaje.

(zasílání lze kdykoliv odhlásit)


Jméno:
Příjmení:
E-mail:
 
Copyright © 2008 - 2018 LEONN promotion s.r.o. | Publikování obsahu bez písemného souhlasu vydavatele je zakázáno.