GastroTrend

GastroTrend - odborný portál pro gastronomii
Dnes je 25.04.2024, svátek má Marek
GastroTrend

banner

 

RUBRIKY/ČLÁNKY » PODNIKÁNÍ/UŽITEČNÉ

Rudolf Jelínek kupuje sad v Chile

 

 

ilustracni fotoV době krize eurozóny mají české firmy šanci v Latinské Americe.


Vizovická společnost Rudolf Jelínek před čtyřmi lety v Chile koupila závod na výrobu ovocných destilátů. Před měsícem přikoupila 137 hektarů půdy, na nichž chce postupně pěstovat ovoce pro výrobu hruškovice. Stejně jako koncem roku 2007 to byla historicky první přímá česká investice v této části Latinské Ameriky, tak i nyní je firma průkopníkem mezi tuzemskými společnostmi v investici do pozemků.


Přitom právě v době krize eurozóny se jeví trhy Latinské Ameriky jako velmi perspektivní. I když samozřejmě nejsou proti globální ekonomice zcela imunní, přesto spolu s Asií přejímají otěže a nabízejí exportérům výjimečné příležitosti."Vzhledem k současné nepřehledné a stále se měnící situaci na globální scéně je makroekonomický výhled Chile stále pozitivní," tvrdí Tomáš Nymburský, analytik pražské pobočky HSBC Bank. Tamní ekonomika v posledních šesti letech rostla dvouciferným tempem. Příští rok, kdy Evropě hrozí stagnace, by se měl růst pohybovat mezi pěti až osmi procenty.


Odrazový můstek do Argentiny


Proč se vizovická společnost rozhodla pro investici v 15 tisíc kilometrů vzdálené zemi? "Chile nás oslovilo stabilním právním systémem a podnikatelským prostředím," vysvětluje Pavel Dvořáček, předseda představenstva, generální ředitel a majoritní vlastník společnosti Rudolf Jelínek. "Nákup půdy byl také velmi výhodný. Za 137 hektarů jsme zaplatili řádově miliony eur, ne více než pět milionů," naznačuje cenu Dvořáček.


Dosud zpracovávali Vizovičtí v Chile ovoce, hlavně hrušky Williams, jež vykupovali od místních pěstitelů. Destilát dováželi do Evropy. Nyní se rozhodli i pro vlastní sady. První stromy začnou sázet už příští rok na jaře, tedy v době chilského podzimu. Zatím jen v prostorách 30hektarového výrobního areálu, který leží u městečka Quillón, 400 kilometrů od hlavního města Santiaga.


"Tam máme už připravenou půdu o výměře 3,5 hektaru, kde si odzkoušíme, jak to půjde, a pak bychom chtěli začít postupně od roku 2013 osazovat hruškami ostatní naše nové pozemky. Bylo by dobré, kdybychom ročně zvládli vysadit 15 až 20 hektarů," prozrazuje plány ředitel Dvořáček.


Firma se však nechystá v Chile úplně oprostit od místních sadařů. V současné době tam vykupuje Rudolf Jelínek ročně sedm tisíc tun ovoce. V budoucnu plánuje celkem zpracovávat deset tisíc tun chilského ovoce, přičemž 40 až 50 procent by bylo z vlastních sadů. V současné době destilát z Chile z jedné čtvrtiny až třetiny končí ve Vizovicích, zbytek prodává firma konkurentům v Německu, Itálii a Rakousku, kteří si ho pod vlastní značkou stáčejí a prodávají.


"Závod na výrobu destilátů v Chile jsme koupili za milion eur, další miliony jsme investovali do modernizace technologie, takže nyní jsme schopni denně zpracovat 100 tun ovoce. Stavíme předváděcí centrum pro zákazníky a podnikovou prodejnu," dodává Dvořáček.


Firma se nyní chystá atakovat tamní trh a sousední Argentinu, takže postupně začne i v Chile destilát stáčet do lahví. Místní obyvatelé jsou sice zvyklí pít hlavně kořalku z hroznů, ale Rudolf Jelínek je prý naučí pít i hruškovici. "Populární je tu pisco, a tak jsme vymysleli a zaregistrovali nápoj perasco, jehož základem je ve španělštině pera - hruška. Pro Chilany má význam, že je perasco vyrobeno i vypěstováno v Chile a podle prvních ochutnávek víme, že máme šanci prorazit," tvrdí šéf vizovického i chilského lihovaru.


Chile centrem pozornosti


Chile je zemědělsko-průmyslový stát s významnou těžbou nerostných surovin, hlavní vývozní komoditou je měď. Z našeho pohledu je ovšem významnější export potravin do Evropy, který se v posledních pěti letech zvýšil o více než čtyřicet procent.


Podle českých statistik dosáhl obrat zahraničního obchodu mezi Českem a Chile loni 88,6 milionu dolarů. Dovoz činil 47 milionů, zatímco vývoz z Česka jen 41,6 milionu dolarů. Podíleli se na něm především strojaři, energetici a zbrojaři, například pro Českou zbrojovku je Chile tradičním odběratelem. Přestože je tato země naším čtvrtým nejvýznamnějším obchodním partnerem v Jižní Americe, jde relativně o malý byznys.


"Rozhodně se nedají psát ságy, že v Chile uspěl nějaký český podnik. Tamní trh přitom roste ročně v průměru o jedenáct procent a české firmy za posledních šest let každý rok vyvážejí o padesát procent víc. Když to vidíme, tak si říkáme, že je už možná čas, kdy začnou uvažovat o založení filiálky po vzoru Vizovických," míní Ivan Jukl, generální ředitel CzechTrade. I proto tato agentura plánuje, že do konce příštího roku otevře v Chile a Argentině své zastoupení. Dosud přitom působí jen v Brazílii.


Chile se dostala do hledáčku také agentury CzechInvest. Připravuje tu z evropských peněz pilotní program podnikatelského inkubátoru pro české společnosti. "V takovém business centru bychom zajišťovali firmám zdarma zázemí a služby na určitou dobu potřebnou pro expanzi, založení pobočky či nalezení partnera, aby pronikly na nový trh," plánuje Miroslav Křížek, generální ředitel CzechInvestu.


Vlastislav Beneš, konzultant v oblasti vývozu českého know-how do zahraničí, je přesvědčený, že Chile patří k vyspělým zemím Latinské Ameriky a atraktivním pro investice. Podle jeho názoru má země excelentní podnikatelské klima, malý prostor pro korupci a jednoduchý celní a daňový režim. "Pozoruhodná je také mimořádně kvalitní státní obchodní politika, kterou bychom jim mohli závidět i my," tvrdí Beneš.


A jak to vidí šéf společnosti Rudolf Jelínek přímo z praxe? "Byrokracie, čas pro založení firmy, vyřizování na úřadech, to všechno je v Chile jednodušší," říká Dvořáček. Jediné, v čem podle jeho zkušeností Chile zaostává, je pružnost bankovních služeb a samozřejmě na rozdíl od Evropy nestačí angličtina, ale je potřeba španělština. Alespoň z počátku byznysu se vyplatí i spojení s místním podnikatelem. "Jinak je v Chile nastoleno právní prostředí, které bychom mohli závidět, a panuje tam dlouhodobá úcta k soukromému majetku," uzavírá Dvořáček, majoritní vlastník společnosti Rudolf Jelínek.

 

 

Zdroj: www.ihned.cz

 

 

 
zpětzpět  tisktisk  poslat e-mailem

Autor: Marcela Honsová
11.11.2011 - 06:57:27

PODNIKÁNÍ/UŽITEČNÉ
REKLAMA

banner

Nejčtenější články

22.01.2009 - Hotels.com: Pokles cen v hotelech o 3 procenta

Po celém světě během tohoto léta klesly průměrné ceny za ...

12.03.2009 - Dynybyl Hot Cup 2009

V honosném hotelu Art Deco Imperiál, z jehož zdí dýchá ...

05.03.2010 - Se šéfkuchařem u řezníka

Jak vybrat co nejlepší maso, který kus hovězího se bude ...

28.01.2009 - Život je krásný

Rialto není jen slavný most v Benátkách, ale i prvotřídní ...

26.12.2009 - Víno - otázky a odpovědi

Při jaké teplotě skladovat víno?   Co je to fortifikované víno?   ...

všechny nejčtenější články

REKLAMA

GastroTrend na e-mail

Přejete si zdarma zasílat novinky, články či zpravodajství GastroTrendu na Váš e-mail? Vyplňte, prosím, následující údaje.

(zasílání lze kdykoliv odhlásit)


Jméno:
Příjmení:
E-mail:
 
Copyright © 2008 - 2024 LEONN promotion s.r.o. | Publikování obsahu bez písemného souhlasu vydavatele je zakázáno.