GastroTrend

GastroTrend - odborný portál pro gastronomii
Dnes je 22.08.2018, svátek má Bohuslav
GastroTrend

banner

 

RUBRIKY/ČLÁNKY » PODNIKÁNÍ/UŽITEČNÉ

Starbucks začíná sázet na pivo

 

 

Americké síti kaváren se navíc otevírá druhá nejlidnatější země světa - Indie.

ilustracni foto


Americký "kávový král" Howard Schultz vstává ve čtyři hodiny ráno a uvaří si šálek indonéské kávy. Cestou do práce se zpravidla ještě zastaví na snídani v jedné z kaváren Starbucks a v 6.30 už sedí v kanceláři šéfa této největší světové kavárenské sítě. Podnikavý rodák z newyorského Brooklynu se totiž řídí zásadou, že ranní ptáče dál doskáče. Ne vždy se mu to daří, letos v lednu však ano.


Starbucks Corporation sídlící v americkém Seattlu totiž uzavřela s indickým konglomerátem Tata dohodu o vybudování kavárenského řetězce v druhé nejlidnatější zemi světa. Rozšíří tak svých dosavadních 17 tisíc provozů v 57 zemích světa, včetně Česka, o další podniky na novém výnosném teritoriu. Na rozdíl od hospodářsky "podvyživených" evropských zemí očekává letos Indie růst hrubého domácího produktu o 6,5 procenta, takže vyhlídky kávového tandemu Starbucks-Tata jsou opravdu nadějné.


Osmapadesátiletý Howard Schultz, který svoji první kavárnu otevřel v roce 1985, varuje, že z nových investic není možné okamžitě očekávat velký zisk. Na základě zkušeností z pronikání do Číny, kde má dnes už přes 400 kaváren, vytýká některým investorům že "mají mentalitu zlatokopů". "Myslí si, že každá západní značka proslulá jinde ve světě tam uspěje. Ale mnoho těchto podniků zkrachuje," zdůrazňuje.


Café mocha jde na odbyt


Vedle této velkorysé expanze mohl Howarda Schultze v lednu uspokojit i pohled na dosavadní výsledky podniku Starbucks. Počet zákazníků této sítě v prvním čtvrtletí nynějšího fiskálního roku (říjen-prosinec) stoupl o 10 procent. Tržby se ve stejném období zvedly o 16 procent na 3,44 miliardy dolarů. A čistý zisk vyskočil na 382 milionů dolarů. Pro srovnání: za celý fiskální rok říjen 2010-září 2011 Starbucks vykázal tržby 11,7 miliardy dolarů a čistý zisk se zvedl meziročně o více než 10 procent na 3,4 miliardy dolarů.


Zmíněné první čtvrtletí fiskálního roku bylo podle analytiků nejlepší v celé historii řetězce. A jak napsala agentura Bloomberg, lvím dílem se o to zasloužil sám šéf Howard Schultz. Právě on svojí pověstnou důkladností připravil síť Starbucks na hlavní prodejní sezonu, a to do nejposlednějšího detailu. Například prý věnoval velkou pozornost marketingu a zavedení prodeje nového nízkokalorického druhu kávy - café mocha s kakaem, který se na trhu uchytil téměř okamžitě.


Nyní začíná síť Starbucks s odvážným a riskantním projektem - zkouší, zda by se v kavárnách kromě kávy, čaje a jiných nápojů a jídel nedalo prodávat i pivo a víno. Díky těmto novým produktům v nabídce by se totiž přilákali zákazníci zejména v odpoledním a večerním čase.


Americký list New York Times nicméně napsal, že se zaváděním nových nabídek je kdysi autoritativní šéf Howard Schultz nyní velmi opatrný. Radí se s podřízenými manažery, což se předtím nestávalo. Jaký byl důvod této změny? Když se podnikatel a manažer v lednu 2008 vrátil k přímému řízení Starbucks, prosadil, že se bude prodávat nový druh kávy, který nazval Sorbetto. A začal ho nabízet hned ve 300 kalifornských provozech firmy. Nešel však na odbyt. "Se Sorbettem jsme příliš pospíchali, a byla to moje chyba," přiznal později listu New York Times, což byl výrok na nadměrně sebevědomého muže velmi překvapivý.


Konec Howardova kultu


Kauza Sorbetto prý byla poslední tečkou za tím, čemu se u Starbucks říkalo "Howardův kult". S čím přišel, to se osvědčilo. Pocit nepřetržitých úspěchů ho v roce 2000 přiměl, aby denní řízení sítě svěřil jiným manažerům, a sám si podržel jen vlivnou kontrolní pozici předsedy správní rady.


Jenže v roce 2007 přišla recese. Kavárny Starbucks se "začaly přímo topit v neprodaném karamelovém macchiatu", charakterizoval výstižně situaci deník New York Times. I když tržby kvůli recesí postiženým zákazníkům, kteří už na vybrané a relativně drahé kávy a čaje neměli dost peněz, klesaly, management pokračoval stále v naplánovaném rekordním tempu otevírání nových kaváren a obchodů.


V prosinci 2007 se Howard Schultz se svojí ženou Sheri a dvěma dospělými dětmi hřál na Havaji, ale z přímořských radovánek ho žádná netěšila. Naopak z výsledků, které na svém notebooku sledoval, dostal šok. Značka Starbucks "rychle ztrácela glanc". Vrátil se rychle do Seattlu, sídla podniku, dal vale generálnímu řediteli Jimu Donaldovi a rázně se pustil do řešení krizové situace. Ve Spojených státech uzavřel 800 kaváren a obchodů a drasticky srazil náklady. Zeptal se deseti nejvyšších manažerů, zda s ním půjdou do bolestivé "transformační agendy". Osm jich z podniku odešlo.


Schultz si ve svém krizovém plánu vytyčil několik zásadních cílů. Byla mezi nimi především snaha upevnit provozy, které se dostaly do potíží. Za druhé mu šlo o to, aby posílil emocionální vztahy se zákazníky - tedy stavěl na jejich loajalitě i v době, kdy jim připadaly nápoje a občerstvení sice "kultovní", ale dražší než u konkurence. Jako svoji zásluhu si Howard Schultz připisuje, že přenesl do Spojených států vyspělou kávovou kulturu z Itálie. Kávu, a to levnější než u Starbucks, ovšem začal například ve Spojených státech nabízet třeba i řetězec McDonalds.


Už v dubnu 2009 se Howardu Schultzovi podařilo znovu postavit svoji světovou kávovou říši na nohy, a to díky zeštíhlení managementu a restrukturalizaci dodavatelského řetězce. Opět uspěl. "Po celý svůj život jsem měl strach z neúspěchu. I když jsem dosáhl toho, co většina lidí označuje za americký sen, já mám ten strach stále. A to je to, co mne žene vpřed," zdůvodňuje Schultz svoji neúnavnou pracovní energii.


Celou "transformační agendu" popisuje v knize "Jak Starbucks bojoval o svůj život, aniž ztratil svoji duši", kterou vydal loni. Tou duší myslí ono "kultovní poslání", které z pití kávy podle svých představ uskutečnil. Jeho zásluhy ocenil časopis Fortune, který ho vyhlásil Podnikatelem roku 2011 za hospodářské výsledky i příspěvek k aktivizaci trhu práce. Síť Starbucks, která zaměstnává na 150 tisíc lidí, totiž mimo jiné poskytuje zdravotní péči a akciové opce i těm loajálním zaměstnancům, kteří pracují jen na částečný úvazek.


Co takhle dát si kávové pivo?


Naučí se zaměstnanci, především hrdí baristé a umělci ve vaření kávy, prodávat i pivo a víno? A nevyberou si i stálí zákazníci k večernímu setkávání a relaxování jiný druh pohostinství než kavárnu, do níž zpravidla chodí na snídani či na lehký oběd? Někteří experti tvrdí, že by se Starbucks měl řídit zásadou: ševče, drž se svého kopyta. Odpůrci alkoholu, třeba hnutí Alcohol Justice, tento projekt ostře kritizují.


Ale jak napsal časopis Fortune, jde o nový podnikatelský model "Kávového krále": kávu ve dne, pivo či víno večer. Několik málo kaváren ve Spojených státech, kde se nyní nabídka vína a piva zkouší, prodává zejména nápoje místní provenience, například pivo z malých pivovarů. V tomto případě by se nápaditý Howard Schultz mohl inspirovat i v Česku. Kávové pivo se čepuje v pražském Pivovarském domě a vaří se pod značkou Slepý krtek v Ujkovicích nebo v pivovaru Kocour v Bludicích. Tyto značky piva využívají jako přísadu i kávu, dokonce i dražší arabiku. Třeba by s tímto produktem mohla síť Starbucks ještě udělat díru do světa. Anebo by naopak mohla splakat nad výdělkem a Howard Schultz by musel znovu prohlásit: "Nemám vždycky pravdu!"


 

 

Zdroj: www.ihned.cz

 

 

 

 
zpětzpět  tisktisk  poslat e-mailem

Autor: Miroslav Prchal, spolupracovník redakce
10.02.2012 - 09:40:36

PODNIKÁNÍ/UŽITEČNÉ
REKLAMA

banner

Nejčtenější články

14.06.2010 - Léto svádí k mámení

I když to venku na léto moc nevypadá, podle kalendáře ...

20.08.2010 - Jak se loni dařilo pražským hotelům

Společnost Labartt Hospitality ve spolupráci s ...

21.01.2010 - Speciální a neobvyklá piva české provenience

Přes určitý pokles v posledním roce stále platí, že Česká republika ...

05.03.2010 - Se šéfkuchařem u řezníka

Jak vybrat co nejlepší maso, který kus hovězího se bude ...

14.04.2014 - Barman Milan Červenka ovládl Bohemia Sekt Cocktail Competition

Prestižní soutěž v barmanském a baristickém umění Grand Prix ...

všechny nejčtenější články

REKLAMA

GastroTrend na e-mail

Přejete si zdarma zasílat novinky, články či zpravodajství GastroTrendu na Váš e-mail? Vyplňte, prosím, následující údaje.

(zasílání lze kdykoliv odhlásit)


Jméno:
Příjmení:
E-mail:
 
Copyright © 2008 - 2018 LEONN promotion s.r.o. | Publikování obsahu bez písemného souhlasu vydavatele je zakázáno.