GastroTrend

GastroTrend - odborný portál pro gastronomii
Dnes je 23.10.2018, svátek má Teodor
GastroTrend

banner

 

RUBRIKY/ČLÁNKY » PODNIKÁNÍ/UŽITEČNÉ

Rudolf Jelínek má žízeň. Hledáme vhodnou investici v zahraničí, říká šéf firmy

 

 

ilustracni fotoVizovický výrobce ovocných destilátů Rudolf Jelínek čeká, že letos i přes pokles celého trhu zvýší prodej zhruba o deset procent. "Neomezili jsme investice do marketingu a vrací se nám naše dlouhodobá rozhodnutí," říká v rozhovoru Pavel Dvořáček, šéf Rudolf Jelínek a.s.


Téměř o deset procent klesá v Česku spotřeba lihovin. Češi pijí víc vína, nebo se spoléhají na vlastní alkohol. Přesto vizovický výrobce destilátů Rudolf Jelínek dosáhl v pololetí rekordních tržeb.


Firma sází na export a chce například posílit své prodeje v Latinské Americe.


Od začátku roku sídlí v Nizozemsku a slibuje si od toho krom jiného i lepší postavení při hledání invstičních příležitostí. "Zájem máme o koupi firem z německy mluvících zemí," říká v rozhovoru Pavel Dvořáček, předseda představenstva a generální ředitel společnosti Rudolf Jelínek.


IHNED.cz: Letos klesá v Česku spotřeba lihovin téměř o desetinu. Znamená to, že Češi přestávají pít?

Celkový pokles spotřeby domácností je citelný nejen v Česku, ale v celé Evropě. Lidé zatáhli za ruční brzdu. Spotřeba je také nižší kvůli struktuře lidí, kteří sem přijíždějí na dovolenou. Určitě se i proměňují návyky lidí. Zároveň roste i tlak ze strany skupin, které vyrábějí alkohol nelegálně. Další věc je, že v loňském roce byla nadstandardní úroda ovoce, tak se vypálilo v pálenicích podstatně víc a lidé mají zásoby. I to přispívá do spotřeby a není vidět ve statistikách.

IHNED.cz: Přibývá na trhu alkoholu, o kterém celní úřady nevědí a který vyrovnává ten silný propad ve spotřebě lihovin?

Určitě to možné je, ale není to hlavní příčina. Ale je pravda, že čím je větší spotřební daň, tím je větší ambice některých skupin vyhnout se jejímu placení a udělat si z toho v uvozovkách zisk. Ale nevnímám to, že by to byl hlavní problém. Z výzkumů je i patrné, že zásoby domácností jsou velké a pozdržují další nákupy.

IHNED.cz: Kolik u nás drží v průměru domácnost lihovin?

Je to něco okolo deseti litrů, přepočteno na alkohol z hlediska vína, piva a lihovin. Určitě je to věc, se kterou je potřeba počítat, kolik „nedopitého" alkoholu mají domácnosti doma.

IHNED.cz: Přestože spotřeba lihovin klesá, tak vaše tržby v letošním prvním pololetí byly rekordní. Stojí za tím nárůst export?


Daří se nám růst už druhým rokem při poklesu trhu. A má to několik příčin. Přičítám to našim dlouhodobým rozhodnutím a investicím do marketingu, které jsme proti loňsku ještě zvýšili a podpoře obchodní sítě. Druhý aspekt je, že se nám podařilo pro Českou a Slovenskou republiku získat distribuci výrobků společností Berentzen a Stroh. Přitom nám stoupá skoro stejně prodej v tuzemsku i export. V loňském roce jsme rostli jak v ČR tak i v zahraničí o 11 procent. Takového výsledku bychom mohli dosáhnout i letos.

IHNED.cz: Vyvážíte například do Číny, Nigérie, Ghany a dalších neobvyklých zemí. Chystáte se i na nějaké nové zahraniční trhy?


Nyní se spíše soustředíme na rozvíjení našeho prodeje v těch zemích, kde už jsme, než že bychom otevírali nějaké nové trhy.

 

Koupit pozemky v Česku je složité


IHNED.cz: V Chile jste koupili pozemky a jste tam již delší dobu aktivní. Chcete právě i tam posílit váš prodej?


Nedíváme se na Chile jen jako na nějakou naši surovinovou základnu. Od roku 2007, kdy jsme do Chile přišli, se tam snažíme i rozvíjet obchod s lihovinami. Z hlediska distribuce a marketingu to není snadné. V Latinské Americe, kde je většinou tepleji než u nás, jsou lidé zvyklí na nápoje s nižším obsahem alkoholu nebo koktejly. Je ale dobré, že je tam spousta lidí s evropskými kořeny, kteří ví, co to je ovocný destilát. Začali jsme do Chile vozit i absint a naše výrobky máme listovány v největší obchodní síti.


IHNED.cz: Má tahle země fungovat i jako základna pro vývoz do dalších jihoamerických zemí?


Určitě ano. Věřím, že po delší době nyní opět vyvezeme naše výrobky do Argentiny. Takže je to taková základna. Ale je potřeba si uvědomit, že vzdálenosti i rozdílnosti jednotlivých kultur jsou tam velké. Budovat tam obchod není v řádu jednotek měsíců, ale let a nese to s sebou další investice. Loni jsme tam koupili skoro 140 hektarů pozemků, právě abychom tam posílili náš byznys i z hlediska pěstování ovoce.


IHNED.cz: Chcete tam dokupovat ještě další pozemky?


V této fázi ne. Usilovali jsme o to, abychom získali v blízkosti naší stávající firmy alespoň 100hektarový pozemek a to se nám podařilo. Myslím, že na další tři až čtyři roky je to pro nás práce na hlavu. Přeci jenom udělat ze zemědělské půdy produkční sady, to není snadná ani rychlá záležitost.


IHNED.cz: A jaké plány s novými pozemky máte v Evropě?


V Bulharsku dokončujeme jeden projekt, máme tam oblast, kterou postupně vykupujeme. Je to ale komplikovanější, protože vlastnictví je tam nesmírně rozdrobené, jsou to stovky pozemků. Je těžké dát dohromady pozemek o rozloze 36 hektarů, ale věřím, že do konce letošního roku dotáhneme tuhle část do konce. V Rumunsku jsme letos také po dlouhém jednání koupili zhruba 12hektarový pozemek. Jinak se nyní nechystáme kupovat další pozemky v zahraničí.


Ale zájem o ně máme tady v ČR, abychom zvětšili výsadby švestkových sadů, snažíme se také na jižní Moravě koupit pozemek vhodný pro výsadbu meruňkového sadu. Ale to se nám zatím nedaří. Vlastnictví je bud hodně rozdrobené, lidé mají silný vztah k půdě, byť mnozí z nich ji neobhospodařují, nebo mají příliš vysoké představy o ceně.


IHNED.cz: Jak velký podíl má vaše vlastní ovoce na celkové spotřebě?


Bohužel je to pořád hrozně málo. Záleží to rok od roku, postupně se to zvyšuje, ale dneska se jedná zhruba jen o tři procenta. Ale právě díky těm krokům, které děláme, by to tak za pět let už mohlo být třeba deset procent. Optimální by bylo dostat se na nějakých 50 procent. Dál už to také nemá smysl.


IHNED.cz: V letošním roce je velmi špatná úroda. To se vás ale tedy nedotýká?


Určitě se nás to dotýká, spousta švestek, které zmrzly, je i v našich sadech. Ale i kvůli tomu se snažíme pracovat s dodavateli z různých zemí. Protože situace je vždycky někde lepší nebo horší. Počasí nemůžeme ovlivnit. Na druhou stranu se snažíme budovat takové zásoby destilátů, které nám umožní jednu nebo dvě sezony pokrýt. Díky tomu jsme schopní udržet jistou cenovou hladinu. Ale určitě to pro nás není příjemná zpráva, že musíme vykupovat za vyšší ceny.


IHNED.cz: O kolik šly ceny nahoru?


Neexistuje nějaká jedna cena jako u ropy, ale dá se říci, že došlo k navýšení ceny do deseti procent. Ale velmi těžko se to takto generalizuje. Závisí to i na kvalitě ovoce, to je to, co nás zajímá.


IHNED.cz: Promítne se to zdražení do koncových cen na obchodech?


Z měsíce na měsíc určitě ne. Nechci šířit žádnou poplašnou zprávu. Z našich vlastních sadů budeme rádi, když budeme mít deset procent z úrody. Takže nebudeme moci vyrobit tak velké množství Vizovické slivovice. Nebude dražší, ale bude holt méně lahví.

 

Daně platíme pořád tady


IHNED.cz: Přemístili jste sídlo vaší společnosti do Nizozemska. Bylo to kvůli daním?


Jedná se pouze o přesun vlastnické firmy. Rudolf Jelínek, a.s. má pořád sídlo ve Vizovicích, to je ta firma, která tu vyrábí, prodává a platí tady daně. S ní se vůbec nic nestalo. Totéž platí pro naše společnosti v Rumunsku, Bulharsku, Chile a na Slovensku. Všechny tyhle firmy platí daně v těch daných zemích. Jediné, co se změnilo, je, že jejich vlastnická firma, dnes už nemá sídlo v České republice, ale v Holandsku. R. Jelínek Group, evropská akciová společnost.


IHNED.cz: Proč k té změně došlo?


Základní věc je, že kontinuita vlastnictví je v Holandsku bezpochyby vyšší než v ČR i v těch dalších zemí, kde máme firmy. Je to tedy kvůli ochraně a kontinuitě vlastnictví. Druhý důvod je, že Holandsko má nejen v rámci EU, ale i na jiné trhy smlouvy o ochraně investic. Také má smlouvy o zamezení dvojího zdanění, to např. ČR s Chile nemá.


A další důvod je ten, že když jsme se snažili koupit jednu německou rodinnou firmu, v okamžiku, kdy jsme ji kupovali jako česká firma, tak se to diplomaticky řečeno nesetkalo s velkým ohlasem. A obchod z obchodu proto i sešlo. Je to podobné, jako jsme se my před deseti lety dívali na to, když tady něco kupovali Rusové, tak se obávám, že oni se na nás dívali stejně. Proti tomu holandská firma je standardní.


IHNED.cz: Chystáte se nyní využít vašeho nového sídla a hledáte investiční možnosti?


Určitě je to náš zájem. Ale nyní není nic tak daleko, abych mohl oznámit, že je to na stole. Máme standardní vztahy s některými konkurenty, někteří jsou zároveň našimi zákazníky, s některými spolupracujeme. Letos jsme převzali distribuci Stroh, což je největší rakouská firma v oboru a Berentzen, který býval v Německu mezi pětkou největších. Udržujeme se spoustou firem obchodní i lidské vztahy. A máme ambici se rozvíjet i tímto směrem.


IHNED.cz: Jednáte nyní s nějakou konkrétní společností?


Já bych to nekomentoval. Nic není v takové fázi, že by to gradovalo, nebo umožňovalo nějaký komentář. Ale určitě je to náš zájem. A ten směřuje na německy mluvící země.


IHNED.cz: Proč?


Vychází to z historické tradice a domova ovocných destilátů. Tam není potřeba lidi přesvědčovat o tom, co je to ovocný destilát. Je to přirozené místo jak spotřeby, tak i výroby.


IHNED.cz: Mají naopak o vás zájem jiné firmy?


Určitě jsou tady nějaké kontinuální, nebo adhoc nabídky na převzetí, nebo spolupráci, ale nemáme o to zájem. Pořád jako akcionáři máme spoustu nápadů, jak firmu rozvíjet a baví nás to. Jdeme vlastní cestou. Nemáme ambici dělat v tomto nějaké změny a nevidíme pro to ani důvod.

 

 

Zdroj: www.ihned.cz

 

 

 
zpětzpět  tisktisk  poslat e-mailem

Autor: Pavla Francová
13.09.2012 - 10:51:41

PODNIKÁNÍ/UŽITEČNÉ
REKLAMA

banner

Nejčtenější články

14.06.2010 - Léto svádí k mámení

I když to venku na léto moc nevypadá, podle kalendáře ...

21.01.2010 - Speciální a neobvyklá piva české provenience

Přes určitý pokles v posledním roce stále platí, že Česká republika ...

21.06.2010 - Brambory známé i neznámé

Mezi oblíbené přílohy nejenom v našem kraji určitě patří brambory. ...

14.09.2011 - Calvados - pálenka s historií

Calvados je typickým francouzským destilátem. Vyrábí se destilací zkvašeného jablečného ...

05.03.2010 - Se šéfkuchařem u řezníka

Jak vybrat co nejlepší maso, který kus hovězího se bude ...

všechny nejčtenější články

REKLAMA

GastroTrend na e-mail

Přejete si zdarma zasílat novinky, články či zpravodajství GastroTrendu na Váš e-mail? Vyplňte, prosím, následující údaje.

(zasílání lze kdykoliv odhlásit)


Jméno:
Příjmení:
E-mail:
 
Copyright © 2008 - 2018 LEONN promotion s.r.o. | Publikování obsahu bez písemného souhlasu vydavatele je zakázáno.