Velkoobchody Makro se pouštějí i do maloobchodní sítě. Prostřednictvím franšíz začínají spolupracovat s malými obchodníky. Společnost podle svého ředitele Axela Hluchyho plánuje, že do konce roku už bude v tuzemsku fungovat alespoň sto prodejen s logem Můj obchod.
Ano, zahájili jsme franšízový systém Můj obchod. Nejprve jsme spustili pilotní projekt v Průhonicích. Nabízíme tak malým nezávislým obchodníkům marketingovou podporu, aby mohli své obchody, sortiment a marketing utvářet trochu moderněji.
Máme zájem, abychom zlepšili konkurenceschopnost malých obchodníků. Když přijdete do těchto obchodů, tak vidíte, jak je tam nabízeno zboží, jaký je podíl čerstvého zboží, ovoce, pečiva, žádné reklamní materiály. Tím, že diskonty a supermarkety expandují do malých měst a obcí, je život pro malé obchodníky stále složitější. Zákazníci využívají tyto obchody téměř jen jako nouzové řešení, když se něco zapomene.
My je chceme trochu oživit, aby zákazníci věděli, že je tam dobré, moderní a dobře vypadající zboží. Protože nám se povede dobře tehdy, když se povede dobře našim zákazníkům.
Ne, to se nevztahuje jen na vietnamské obchodníky, je to otevřené pro všechny. Je ještě příliš brzy, abych mohl říct, kdo to bude nejvíc využívat. Na konci roku ale plánujeme, že budeme mít okolo sto až dvou set těchto franšízových obchodů. A pak uvidíme, kolik z nich je Vietnamců a kolik Čechů.
To doufám, že několik stovek.
Ten nápad není nový. Před lety jsme už měli v Česku Aro obchody. To, co zavádíme, už funguje v Polsku, Rumunsku a Bulharsku. My jsme s tím čekali, protože životní cyklus obchodu je tady už pokročilejší než v těchto třech zemích. To znamená, že konkurence pro malé prodejny skrze supermarkety, hypermarkety i diskonty je tu podstatně vyšší i na malých městech. Přesto jsme se nyní rozhodli tento koncept zavést i tady.
To je různé. U některých je jakási psychologická překážka. Mluvil jsem s nimi a někteří říkali, to je dobrý nápad. Jiní ale naopak odpovídají, že to nechtějí, že je to pro mě moc práce, příliš složité. Každý si to musí rozhodnout sám. Ale myslím, že možná právě ti Vietnamci jsou v tomhle trochu otevřenější, mají obchodování víc v krvi.
V posledních měsících máme velmi stabilní obrat. Stojí za tím především segment hotelů, restaurací a cateringu (Horeca), kde máme lepší vývoj obratu než vloni. Druhá věc je, že jsme před několika týdny začali víc investovat do našich cen, a to vedlo k tomu, že jsme v obratech zhruba na úrovni minulého roku.
Segment Horeca, obzvlášť díky rozvážkové službě a on-line objednávce, je nejvíce rostoucí segment. Oblast obchodníků je stabilní, přitom obzvlášť velký podíl na tom mají vietnamští obchodníci. V srpnu jsme zaznamenali růst obratu o 15 procent proti minulému roku. Jinak s dalšími menšími obchodníky máme spíše negativní nebo stagnující vývoj obratu. Přesto čekáme, že za celý rok dosáhneme o něco vyššího obratu než loni.
To je zhruba sedm procent na celkovém obratu Makra. Za celý rok čekáme, že celkový obrat s vietnamskými obchodníky stoupne o 15 až 20 procent. Sledujeme zde velmi dobrý vývoj. Ale nechceme se soustředit jen na ně.
Distribuci chceme i dál posilovat. V této oblasti už máme okolo 300 zaměstnanců a na konci roku by měla tato složka představovat sedm procent celkového obratu Makro v ČR. A to se bavíme o meziročním nárůstu okolo 50 procent.
Nyní máme tři. Fungují dobře, ale jestli je budeme dál rozšiřovat, rozhodneme příští týden.
V této situaci to nemá v podstatě žádný smysl. Příští rok ale chceme otevřít v Praze nový distribuční sklad pro klienty z oblasti hotelů a gastronomie. Bude to v Praze, protože největší část nárůstu v tomto segmentu přichází právě odsud. Přitom stále víc těchto zákazníků nemá čas, aby přijeli na nákup k nám. A protože v našich třech pražských obchodech máme omezené prostory pro rozvážkový servis, rozhodli jsme se vytvořit nové místo, přes které budeme obsluhovat distribuci pro celý segment hotelů a gastronomii. To otevřeme na jaře nebo v létě příští rok.
Než nastoupil v roce 1997 do koncernu Metro, kam patří i velkoobchody Makro, pracoval v automobilovém průmyslu v sídle společnosti Daimler-Benz ve Stuttgartu. Od jara 2009 je generálním ředitelem Makro Cash & Carry ČR a Metro Cash & Carry Slovakia. Předtím působil na Ukrajině či v Bulharsku. Pochází z Německa, jeho otec se ale narodil na Moravě.
Franšízový systém Můj obchod považuje část obchodníků za dobrý nápad. Jiní ho nechtějí s tím, že je to pro ně příliš složité. Myslím, že Vietnamci jsou v tomhle otevřenější, mají obchodování více v krvi
Zdroj: www.ihned.cz
Autor: Pavla Francová
20.09.2012 - 14:10:37
Po celém světě během tohoto léta klesly průměrné ceny za ...
Jak vybrat co nejlepší maso, který kus hovězího se bude ...
Při jaké teplotě skladovat víno? Co je to fortifikované víno? ...