GastroTrend

GastroTrend - odborný portál pro gastronomii
Dnes je 22.10.2018, svátek má Sabina
GastroTrend

banner

 

RUBRIKY/ČLÁNKY » PODNIKÁNÍ/UŽITEČNÉ

Kuřácké nálepky hospody ignorují

 

Restaurace riskují pokutu. Chybí jim označení, zda jsou kuřácké, či nekuřácké. Úředníci přitom upozorňují, že kontroly začnou již dnes.

 

Kuřácké nálepky hospody ignorujíVětšina restaurací a hospod si nepořídila samolepky, které říkají, jestli se v podniku kouří, nebo ne. Sedm z osmi restaurací a kaváren, které reportéři HN včera navštívili, předepsané označení nemělo a ani si jej v nejbližší době nechystají pořídit. Tím porušují zákon.


Dnešním dnem totiž začíná v Česku platit novela protikuřáckého zákona, podle které mají mít všechny restaurace, kavárny a bary vyznačeno, zda jsou kuřácké, nebo ne. Zákon přitom nařizuje, že samolepku s přeškrtnutou nebo nepřeškrtnutou cigaretou musí majitel podniku nalepit přímo na vchodové dveře tak, aby byla dobře vidět a vcházející zákazník nebyl na pochybách. Jenže: ukazuje se, že legislativa zůstává jen na papíře. A to přesto, že o nové povinnosti majitelé i obsluha většinou už dávno vědí.

 

 

 

"Víme, ale neřešíme to"


Nejčastější důvod, proč podniky vědomě porušují zákon, je jednoduše liknavost. "Četl jsem o tom, ale neřešíme to. Nemáme čas se takovými věcmi zabývat, jsme pořád v práci," lhostejně máchá rukou číšník pizzerie a kavárny Terrace 22 v Jindřišské ulici v centru Prahy.


Ani jeho konkurence ve stejné ulici, nekuřácká pizzerie Green Tomato, předepsanou samolepku na dveře nevylepila. Světélkující tabuli se znakem škrtnuté cigarety vyvěsil majitel nad bar už před rokem. Pokud by ale nyní přišla kontrola, cedule nad barem nebude nic platná. A podnik může dostat až pětitisícovou pokutu. "Je to hloupé. To označení už máme a teď si tady musíme vylepovat další kvůli nějakému zákonu," stěžuje si majitel, který se představil pouze jako Ivan. Připouští ale, že když je to nutné, nálepku si koupí. Ještě ale neví kdy. Zákonnou povinnost příliš neřeší ani Messa Café na pražských Příkopech. Samolepku nemá a ani se k ní nechystá.


"Já to moc neřeším," říká zdejší barmanka, která své jméno nesdělila. "Když jsme nekuřácká restaurace, ale venku na zahrádkách se kouří, tak jsme co?" rozčiluje se.


Předkladatel původního návrhu zákona Boris Šťastný (ODS), který chtěl kouření v restauracích zakázat úplně, její otázku vysvětluje: "Povinnost rozlišovat se vztahuje jen na uzavřené prostory. V případech, kdy má restaurace uvnitř stavebně oddělené části kuřácké a nekuřácké, platí pro ně třetí typ nálepky, který na to upozorňuje."


Kontroly začínají už dnes


Přitom není jedno, jaký design nálepky si restaurace koupí. V zákoně jsou precizně předepsané rozměry i barvy cedulek. Vyrábí je dvě specializované firmy, a dají se sehnat například na internetu v ceně zhruba čtyřiceti korun. Podle Šťastného prý za to, že restaurace nemají potřebné označení, může Asociace hotelů a restaurací, která si novelu zákona vylobbovala. Měla prý na novinku víc upozorňovat. Asociace se ale brání: "Všechny naše členy jsme na to s předstihem upozorňovali," kontruje prezident asociace Pavel Hlinka, který novelu vítá. "Konečně se majitelé rozhodnou, jaký typ podniku jsou a co za klientelu chtějí. Myslím, že přibude nekuřáckých hospod. Hospodští už jsou dnes moderní a berou si příklad ze zahraničí," soudí Hlinka.


Kontrolu nad tím, zda restaurace dodržují nový zákon, provádějí živnostenské odbory obecních a městských úřadů. "Samolepky kontrolovat budeme, začneme hned," varuje mluvčí Městského úřadu Prahy 1 Alexander Koráb.

 


reklama:
reklama

 

Protikuřácký zákon

Kuřácké a nekuřácké nálepky
Jak mají vypadat samolepky

 

Označení nekuřácké restaurace a kuřácké.

 


Označení restaurace, která je stavebně rozdělena na kuřáckou a nekuřáckou.

 



Co se ještě mění pro kuřáky


Novela zpřísňuje sankce za prodej tabáku dětem. Provozovateli hrozí pokuta 50 tisíc až 500 tisíc korun. Znovu povoluje zapálit si na nekryté zastávce hromadné dopravy či nekrytém železničním nástupišti.

 

Zdroj: www.ihned.cz

 

 

 
zpětzpět  tisktisk  poslat e-mailem

Autor: Zuzana Keményová
02.07.2010 - 11:20:31



Diskuze k článku
Jméno*
Text*
Kontrola*: 6 plus 10 je
 

PODNIKÁNÍ/UŽITEČNÉ
REKLAMA

banner

Nejčtenější články

14.06.2010 - Léto svádí k mámení

I když to venku na léto moc nevypadá, podle kalendáře ...

21.01.2010 - Speciální a neobvyklá piva české provenience

Přes určitý pokles v posledním roce stále platí, že Česká republika ...

21.06.2010 - Brambory známé i neznámé

Mezi oblíbené přílohy nejenom v našem kraji určitě patří brambory. ...

14.09.2011 - Calvados - pálenka s historií

Calvados je typickým francouzským destilátem. Vyrábí se destilací zkvašeného jablečného ...

05.03.2010 - Se šéfkuchařem u řezníka

Jak vybrat co nejlepší maso, který kus hovězího se bude ...

všechny nejčtenější články

REKLAMA

GastroTrend na e-mail

Přejete si zdarma zasílat novinky, články či zpravodajství GastroTrendu na Váš e-mail? Vyplňte, prosím, následující údaje.

(zasílání lze kdykoliv odhlásit)


Jméno:
Příjmení:
E-mail:
 
Copyright © 2008 - 2018 LEONN promotion s.r.o. | Publikování obsahu bez písemného souhlasu vydavatele je zakázáno.