GastroTrend

GastroTrend - odborný portál pro gastronomii
Dnes je 15.11.2018, svátek má Leopold
GastroTrend

banner

 

RUBRIKY/ČLÁNKY » PODNIKÁNÍ/UŽITEČNÉ

Vize restauratérů pro tento rok

 

 

Výzkumná agentura Data Servis - informace realizovala koncem loňského roku výzkum mapující budoucí vývoje na českém a slovenském trhu on-trade, tedy mezi gastro provozovnami.

 

  

 

ilustracni foto

 

 

Jak gastronomické podniky hodnotí své podnikatelské prostředí v uplynulém roce, to se pokoušel zjistit výzkum Vize on-trade 2011. Formou telefonního šetření bylo dotazováno 300 majitelů nebo provozních z českých podniků a 200 ze slovenských podniků.


Návštěvnost


Návštěvnost se v České republice v roce 2010 proti roku 2009 snížila ve 48 % provozoven, kterým podle majitelů a provozních ubylo průměrně 24 % zákazníků. Velká část podniků (44 %) na tento pokles nereagovala, ale pokud ano, tak pořádaly různé promoakce a snižovaly ceny. Každý sedmý respondent (14 %) však tvrdil, že se návštěvnost jejich provozovny zvedla.


Na Slovensku, byla tato situace obdobná. Návštěvnost se snížila ve 49 % provozoven, tyto provozovny navštívilo průměrně o 26 % návštěvníků méně. Zde však provozovny na pokles návštěvníků většinou reagovaly, a to pořádáním akcí, propouštěním personálu a snižováním cen. Podobně jako v Česku i na Slovensku 15 % respondentů potvrzovalo vyšší návštěvnost.


Chování zákazníků


Nejvýznamnější změnou v chování návštěvníků je skutečnost, že si návštěvníci méně objednávají jak jídlo, tak i nápoje. Na této skutečnosti se shodla třetina tuzemských podniků. Největší propady v konzumaci bylo možné zaznamenat u lihovin (propad zaznamenalo 45 % podniků).


Stejně je tomu i na Slovensku, kde menší objednávky zaznamenává v průměru 38 % podniků. Největší pokles je u objednávek lihovin, stejně jako v České republice (47 %). V obou zemích je však zhruba desetina podniků, které zaznamenaly rostoucí objednávky jak v jídle, tak prodeji alkoholu, zhruba polovina podniků zhodnotila situaci mezi lety 2009 a 2010 jako identickou.


Štamgasti


Štamgasti tvoří v České republice 54 % návštěvníků. Nejčastěji se vracejí za příjemným prostředím, dobrou obsluhou, dobrou kuchyní a dobrým pivem. U návštěvníků roste preference levnějších značek nápojů, což potvrzuje 47 % podniků.


Na Slovensku tvoří štamgasti 55 % návštěvníků a nejčastěji se vracejí opět za dobrým prostředím, dobrou obsluhou, pak také za dobrým pivem a kuchyní. I na Slovensku preferenci levnějších značek nápojů u svých hostů potvrzuje 46 % podniků.


Tržby


Celkem 54 % českých provozoven hlásí za rok 2010 nižší tržby, ve srovnání s předchozím rokem. Pro celých 8 % provozoven je tento pokles tržeb existenčním problémem a uvažují o uzavření provozovny, na druhou stranu 17 % podniků ohlásilo vyšší tržby než v roce 2009.


I na Slovensku je tomu stejně: celých 54 % provozoven hlásí pokles tržeb. Celkem 13 % provozoven uvažuje o uzavření provozovny a 17 % naopak tvrdí, že si s tržbami polepšilo.


Náklady


Čtvrtině českých provozoven (24 %) se podařilo v roce 2010 snížit náklady, a to hlavně u dodavatele na vstupních cenách zboží a dále na personálu. Slovensko se v tomto případě opět téměř neliší. Až 28 % provozoven snížilo v roce 2010 náklady, a to stejnými způsoby jako v Česku. V době krize projevili českým i slovenským provozovnám největší vstřícnost dodavatelé piva a dodavatelé nealko nápojů.


Větší rozdíl mezi oběma zeměmi je ve vnímání spokojenosti a kvality personálu. V Česku je v tomto ohledu nespokojeno 21 % provozních či majitelů gastronomických provozoven.


Oproti Česku je ve Slovenské republice s kvalitou personálu nespokojeno jen 10 % provozních nebo majitelů. Obě země ale většinou uváděly, že kvalita personálu v době krize zůstala stejná.


Změny


Stejné jsou i plány pro rok 2011. Celkem 34 % českých provozoven chystá nějaké změny - rekonstrukce, uzavírání provozoven a změnu jídelníčku. Provozovny v ČR přemýšlejí o rozšíření nabídky (44 %) o míchané nápoje, vína, piva, nealko speciality. Naopak snížit nabídku chce 37 % podniků, omezily by džusy a dražší lihoviny.


Slovenské provozovny mezi změnami uvádějí nejčastěji úpravu interiéru, zvětšení kapacity nebo celkovou rekonstrukci. Svou nabídku plánují provozovatelé rozšířit hlavně o piva, novinky podle zájmu klientů a míchané nápoje a naopak 23 % podniků plánuje omezit nabídku drahých lihovin a "kolových" nápojů.


Výhledy


Jednoduše řečeno, lepší rok pro celou provozovnu letos téměř nikdo nečeká. Přesněji řečeno v Česku je 5 % optimistů, na Slovensku 8 %. Jako jednoznačně horší vidí letošní rok v obou zemích shodně pětina dotázaných.


Optimismus se nicméně pojí s návštěvností, 4 z 10 dotázaných v obou zemích očekávají vyšší návštěvnost a vyšší tržby. Zhoršení v tomto směru očekává 16 % českých a 19 % slovenských podniků.

 

Zdroj: www.ihned.cz

 

 

 

 
zpětzpět  tisktisk  poslat e-mailem

Autor: Marcela Šimková
30.03.2011 - 09:33:42

PODNIKÁNÍ/UŽITEČNÉ
REKLAMA

banner

Nejčtenější články

14.06.2010 - Léto svádí k mámení

I když to venku na léto moc nevypadá, podle kalendáře ...

08.04.2010 - Stát zakázal prodej lihovin ve více než šestilitrovém balení

Vlastní kolek musejí mít nyní také malé "placatice", které dosud ...

04.06.2010 - Jak začít se sushi

Přinášíme osm rad pro všechny kdo se chtějí naučit dělat ...

21.06.2010 - Brambory známé i neznámé

Mezi oblíbené přílohy nejenom v našem kraji určitě patří brambory. ...

05.03.2010 - Se šéfkuchařem u řezníka

Jak vybrat co nejlepší maso, který kus hovězího se bude ...

všechny nejčtenější články

REKLAMA

GastroTrend na e-mail

Přejete si zdarma zasílat novinky, články či zpravodajství GastroTrendu na Váš e-mail? Vyplňte, prosím, následující údaje.

(zasílání lze kdykoliv odhlásit)


Jméno:
Příjmení:
E-mail:
 
Copyright © 2008 - 2018 LEONN promotion s.r.o. | Publikování obsahu bez písemného souhlasu vydavatele je zakázáno.