Skupina Kofola, přední středoevropský výrobce nealkoholických nápojů sídlící v Polsku, pod kterou patří i česká Kofola, v první polovině roku zvýšila zisk o 15 procent na 62 milionů korun. Výnosy jí však meziročně klesly po přepočtu z polského zlotého o 24 procent na 3,5 miliardy korun. Na prodeji nápojů se totiž projevilo špatné počasí. ČTK to dnes sdělil mluvčí Kofoly Martin Klofanda.
Na snížení výnosů se také odrazil pokles výnosů skupiny Megapack a Hoop, které patří do skupiny Kofoly. Negativně se také projevilo posílení polského zlotého proti euru a české koruně. "První polovina letošního roku nebyla pro skupinu Kofola snadná, zejména kvůli nepřízni počasí. V lednu a únoru jsme měli silnou sněhovou bouři, která odradila zákazníky od toho, aby opouštěli své domy. Kromě toho silné mrazy v Rusku zabránily přepravě nápojů," uvedl Klofanda. V dubnu a květnu byly v Polsku, Česku a na Slovensku silné deště.
Kofola kvůli překonání problémů na začátku roku investovala do posílení počtu obchodních zástupců. "Tím, že se soustředíme na ziskovější produkty a kanály a lepší řízení nákladů, jsme byli schopni zvýšit úroveň hrubé marže z prodeje z 36,4 procenta na 42 procent, a to i přes snížení výnosů," uvedl prezident a hlavní akcionář skupiny Kofola Jannis Samaras.
Přes snížení EBITDA (zisk před odečtením úroků, daní, odpisů a amortizace) podle něho firma lépe zvládla měnové riziko a snížila úrokové náklady. "V důsledku systematického splácení úvěrů a půjček byl dluh snížen o 34,4 milionu polských zlotých (213 milionů Kč), což nám umožnilo dosáhnout čistý zisk srovnatelný s první polovinou předchozího roku," dodal Samaras.
Důležitou věcí pro skupinu Kofola bylo v první polovině roku také podepsání úvěrové smlouvy společností Hoop Polska s konsorciem bank, vedeném BZ WBK. Společnost tak má zajištěné financování na další rok.
Kofola loni zpětinásobila čistý zisk na 443 milionů korun. Akcionářům se rozhodla vyplatit rekordní dividendu na akcii přibližně šest korun, dohromady zhruba 160 milionů korun. Podle zprávy pro polskou burzu tvořily loni jednu třetinu tržeb celé skupiny příjmy z prodeje v Polsku. Česko a Rusko se podílely na tržbách stejným, čtvrtinovým podílem, a Slovensko zbylým, 15procentním podílem. Mezi nejdůležitější značky skupiny patří Kofola, Rajec, Vinea, Hoop Cola, Jupí, Jupík a Paola.
Hospodářské výsledky skupiny Kofola v první polovině roku 2009 a 2010
1. pololetí 2009 | 1. pololetí 2010 | |
Výnosy (mld. Kč) | 4,6 | 3,5 |
Čistý zisk (mil. Kč) | 54 | 62 |
zdroj: Kofola
Autor: ČTK
03.09.2010 - 10:11:38
Po celém světě během tohoto léta klesly průměrné ceny za ...
Jak vybrat co nejlepší maso, který kus hovězího se bude ...
Při jaké teplotě skladovat víno? Co je to fortifikované víno? ...