GastroTrend

GastroTrend - odborný portál pro gastronomii
Dnes je 21.10.2018, svátek má Brigita
GastroTrend

banner

 

RUBRIKY/ČLÁNKY » PODNIKÁNÍ/UŽITEČNÉ

Proč je důležité mít spokojené zaměstnance

 



Z průzkumů vyplývá, že se zvýšení spokojenosti zaměstnanců projeví zlepšením finanční výkonnosti hotelu o více než jednu třetinu. Spokojení zaměstnanci totiž bývají produktivnější, mívají nižší absenci a zůstávají ve společnosti déle.

 

ilustracni foto

 

Je všeobecně známo, že na finanční výsledky firmy má vliv zejména kvalita poskytovaných služeb, produktu a dobré vztahy se zákazníkem. A právě naši zaměstnanci, kteří jsou se zákazníkem v každodenním kontaktu, svým jednáním rozhodují o tom, zda bude zákazník spokojený a zda se příště vrátí. Přístup a chování zaměstnanců přímo ovlivňují spokojenost zákazníků a finanční výsledky společnosti.


Tato skutečnost je důležitá zejména v sektoru služeb. Na rozdíl od jiných sektorů, kde zaměstnanec nemusí být vždy v přímém kontaktu se zákazníkem, v sektoru služeb je tomu právě naopak. Například ve výrobě se výrobní dělníci ke koncovému zákazníkovi téměř nikdy nedostanou. Ovlivňují sice do určité míry kvalitu produktu, ale kontrola kvality je zabudována ve výrobním procesu. Riziko, že se nekvalitní výrobek dostane ke koncovému zákazníkovi, je obvykle malé. Naopak ve službách jsou zaměstnanci téměř výlučně v přímém kontaktu se zákazníkem a přímo ovlivňují kvalitu poskytovaných služeb.


KOUZLO MOTIVACE


Mít spokojené zaměstnance však samo o sobě nestačí. Aby společnost dospěla ke kýženým výsledkům, musí jít spokojenost ruku v ruce s angažovaností a motivací. Naši zaměstnanci sice mohou být dostatečně kompetentní pro výkon práce, nemusí být ale vždy dostatečně motivováni svoje znalosti a schopnosti využít.


Míra angažovanosti zaměstnanců se projevuje tím, kolik času jsou zaměstnanci ochotni věnovat splnění zadaných úkolů, jaká je kvalita výstupů jejich práce, jaká je ochota zaměstnanců učit se novým věcem a jaký je jejich přístup ke změnám. Vysoce angažovaný zaměstnanec je ochotný pracovat i přesčas, vymýšlí inovativní řešení a identifikuje se s cíli společnosti. Naopak nedostatek angažovanosti se projevuje sledováním hodinek v průběhu pracovní doby, vyjednáváním o splnění zadaného úkolu, neochotou učit se novým věcem, kritickými poznámkami k zaváděným změnám apod. Neangažovaní zaměstnanci sice splní požadované úkoly, ale nikdy neudělají více, než je třeba.


ZAMĚSTNANEC BY MĚL BÝT ANGAŽOVANÝ


Společnost však pro svůj růst nutně potřebuje zaměstnance nejen spokojené a motivované, ale především angažované, kteří tvrdě pracují na zlepšení svých dovedností, věří v hodnoty společnosti a vymýšlejí inovativní řešení. Na základě našich studií však víme, že pouze méně než jedna třetina zaměstnanců bývá angažovaných. A navíc, většina společností ani pravidelně nesleduje spokojenost a motivaci svých zaměstnanců.


Co s tím, kde tedy začít? Nejprve musíme zjistit, kde jsme, tedy provést analýzu současného stavu. Jednou z možností je nechat si zpracovat nezávislý průzkum, který vyhodnotí nejen spokojenost, ale také angažovanost zaměstnanců. V každé firmě se objeví specifické závislosti a na základě tohoto průzkumu je možné identifikovat klíčové faktory, které mají vliv na motivaci a spokojenost zaměstnanců, a také provést kontrolu, zda neexistují mezery mezi tím, co zaměstnanci cítí a co společnost skutečně dělá. Může se totiž stát, že společnost vynakládá nemalé prostředky do oblasti, ve které zaměstnanci přesto nejsou spokojeni, nebo na jejich spokojenost nemá zásadní vliv. Na základě takto zpracované analýzy pak můžeme navrhnout opatření, která povedou ke zvýšení spokojenosti a angažovanosti zaměstnanců.

 

S JAKÝMI PROBLÉMY SE POTÝKÁTE V SOUVISLOSTI S KVALITOU SVÝCH ZAMĚSTNANCŮ A JAKÉ KROKY PODNIKÁTE K TOMU, ABYSTE JE NAPRAVILI?


Roman Taťák,

ředitel, Hotel Augustiniánský dům, Luhačovice


Problémem většiny zaměstnanců pracujících v gastronomii je chybějící přirozená vlastnost efektivně pracovat a šetřit náklady ve prospěch majitele. Tím, že jsem prožil čtyři roky svého života v Jižním Tyrolsku, mohu srovnat mentalitu tamějších lidí s našimi. V zahraničí je tato vlastnost naprosto běžná a každý si ji uvědomuje, protože ví, že na každém zaměstnanci je závislý úspěch každého hotelu, a tím pádem i jejich osobní ohodnocení a vidina stálého místa. Všem zaměstnancům již při přijímacích pohovorech a pravidelných schůzkách je nutné tuto schopnost pomocí manuálů a osobních nařízení neustále připomínat a poté vyhodnocovat.


Petra Němcová,

ředitelka, OREA Wellness Hotel Horizont a OREA Hotel Špičák


Nejvíce se potýkám s problémem včasného splnění určitého úkolu. Je zajímavé, kolik odpovědí se dozvíte a kolik argumentů, proč nelze daný úkol splnit, uslyšíte. Nejvhodnějším řešením je zadání termínu a následná kontrola. Dalším velkým problémem dnešního personálu je naprostá absence úslužnosti a určité pokory k hostovi. Při dnešní konkurenci si musíme každého hosta hýčkat, aby byl spokojen a rád se k nám vracel. Usiluji o to, aby se zaměstnanci snažili vcítit do role hosta, chápali jeho přání a poskytovali mu kvalitní služby. Vždyť i oni by chtěli svoji dovolenou strávit v příjemném prostředí s kvalitními službami. Po mnoha letech strávených v zahraničí se snažím získané zkušenosti aplikovat v tuzemsku. Je však hodně obtížné tyto nové věci personál naučit, na všechno musíte mít vysvětlení a hlavně trpělivost.


Tomáš Máčala,

generální ředitel, Crowne Plaza Prague


Základním problémem v hotelnictví je představa pohodlného života v tomto oboru. Rovněž pedagogický sbor v některých případech nemá praktickou průpravu nebo odbornou zkušenost, a tak jen slepě tlumočí teorii, mnohdy velmi starou. Čerství absolventi tak přicházejí s představou rychlého růstu, pracovní doby ve stylu "od - do", případně "pondělí-pátek". Počáteční radost z práce ne vždy u zaměstnanců vytrvá déle než po zkušební dobu. A tak si někteří zahraniční hosté se zvykem na příjemný a vstřícný přístup z domova občas postesknou, že se na ně v tuzemsku obsluha neusmívá, nebo rovnou mračí. V neposlední řadě bohužel stále trvá i mezikulturní blok, který živí představu o cizincích jako o nebezpečí nebo terči neplánovaných přivýdělků.


Pochopitelně se snažíme o neustálé a pravidelné školení zaměstnanců, z nichž ti z první linie procházejí tréninkem častěji. S ohledem na přítomnost učňovského střediska v hotelu dbáme též na vedení těchto budoucích zaměstnanců zkušenými profesionály z praxe. Přístup samotných jednotlivců k práci a radost z ní však žádným školením získat nelze, a tak záleží na vůli a síle jednotlivce, zda hodlá respektovat starý známý fakt, že host má vždy pravdu.


VYJÁDŘENÍ MARKETINGOVÉHO ODDĚLENÍ CZECHTOURISM


Agentura CzechTourism nemá při propagaci cestovního ruchu v ČR žádné pravomoci k tomu, aby mohla kontrolovat kvalitu zaměstnanců. Každý subjekt, který se pohybuje v oblasti cestovního ruchu, si zaměstnance vybírá a obsazuje sám. Plnohodnotná kontrola služeb je v pravomoci České obchodní inspekce. Určitým druhem udržování kvality se však zabývá projekt Czech Specials. V rámci tohoto projektu jsou nastavena kritéria pro vstup restaurací. Tato pravidla pro certifikaci jsou závazná a v případě jejich porušení ze strany restaurací, které již certifikaci získaly, může být restaurace z projektu vyřazena.

 

Zdroj: www.ihned.cz

 

 

 
zpětzpět  tisktisk  poslat e-mailem

Autor: Hana Jelínková
17.09.2010 - 09:03:34



Diskuze k článku
Jméno*
Text*
Kontrola*: 8 plus 3 je
 

PODNIKÁNÍ/UŽITEČNÉ
REKLAMA

banner

Nejčtenější články

14.06.2010 - Léto svádí k mámení

I když to venku na léto moc nevypadá, podle kalendáře ...

21.06.2010 - Brambory známé i neznámé

Mezi oblíbené přílohy nejenom v našem kraji určitě patří brambory. ...

21.01.2010 - Speciální a neobvyklá piva české provenience

Přes určitý pokles v posledním roce stále platí, že Česká republika ...

14.09.2011 - Calvados - pálenka s historií

Calvados je typickým francouzským destilátem. Vyrábí se destilací zkvašeného jablečného ...

05.03.2010 - Se šéfkuchařem u řezníka

Jak vybrat co nejlepší maso, který kus hovězího se bude ...

všechny nejčtenější články

REKLAMA

GastroTrend na e-mail

Přejete si zdarma zasílat novinky, články či zpravodajství GastroTrendu na Váš e-mail? Vyplňte, prosím, následující údaje.

(zasílání lze kdykoliv odhlásit)


Jméno:
Příjmení:
E-mail:
 
Copyright © 2008 - 2018 LEONN promotion s.r.o. | Publikování obsahu bez písemného souhlasu vydavatele je zakázáno.