Problematika kvalitního vzdělávání studentů v oblasti hotelnictví a jejich uplatnění na trhu práce, stejně jako kvalita již pracujících zaměstnanců v oboru je problémem, který řeší nejeden hoteliér. Pokud se říká, že je v Česku málo kvalitních zaměstnanců, kde se tedy stala chyba?
Management hotelů má obvykle při přijímání nových zaměstnanců požadavky na vysokou úroveň profesních znalostí, kterou například student hotelové školy či učeň v podobném oboru není schopen zaručit. Často jsou tito studenti profesně nespolehliví a není jim vlastní plnění základních povinností začínajícího profesionála oboru. "Příčinu tohoto jevu však hledejme v celospolečenském poklesu základních pravidel chování mezi lidmi, neúctě k právům druhých a především v nedostatku ochoty sloužit hostům. Co má ale podle mého názoru daleko rozsáhlejší negativní celospolečenský dopad, je pohrdání učebním oborem a nepochopení významu kvality vzdělávacího odborného procesu. Pokud má student o daný obor opravdu zájem, je to rozhodně lepší, než když se mu věnuje pouze z důvodu, aby něco dělal," vysvětluje Felix Křížek, jednatel společnosti Střední škola hotelnictví a gastronomie Hotelu International.
Podíváme-li se na kvalitu personálu z pohledu již fungujících zaměstnanců v oboru hotelnictví a gastronomie, nabízí se zde možnost využít systém odborného vzdělávání v rámci Asociace hotelů a restaurací ČR. Kompletní nabídku vzdělávání naleznete na www.ahrcr.cz, mezi ty nejnavštěvovanější patří zejména semináře zaměřené na komunikaci a také na praktický trénink zaměstnanců. "K letošním novinkám patří seminář ,Řešení nestandardních situací v hotelovém zařízení pod vedením lektora Jaroslava Vaculky, který zde uplatňuje své poznatky z dvacetileté praxe v oboru hotelnictví," popisuje Alžběta Cedidlová, manažerka vzdělávacích programů AHR ČR.
Na otázku, proč se účastnit právě semináře "Řešení nestandardních situací v hotelovém zařízení", Jaroslav Vaculka odpovídá: "Každý z nás, poskytovatelů služeb, dennodenně přichází do styku s nejrůznějšími situacemi. Mnoho z nich je standardních, jiné mají s těmi původními pramálo společného a ve většině lidí vyvolávají přirozenou obavu. Součástí poskytování služeb je ale mj. i takové situace zvládat a řešit je, a to nejlépe ke spokojenosti všech zúčastněných stran." Kurz seznámí účastníky s problematikou nestandardních situací, naučí je "se nebát", právě naopak jim vysvětlí, jak se dá z nestandardní, a dokonce často i značně problematické situace profitovat a v pokročilé fázi ji dokonce i mít rád. To se týká všech úrovní pracovníků, od těch řadových až po top manažery.
Jak vyplývá z návštěvnosti seminářů AHR ČR, hoteliéři pociťují potřebu vzdělávat se v oblasti komunikace a propagace a dále také potřebu vzdělávání zaměstnanců, kteří mají přímý kontakt s hostem. Tito zaměstnanci mají jedinečnou možnost přímo ovlivnit spokojenost hosta a získat zpětnou vazbu. Z tohoto důvodu jsou opakovaná školení těchto zaměstnanců velmi důležitá.
Dlouhodobě přetrvávajícím problémem v hotelnictví, obzvláště na nižších pracovních pozicích, je fluktuace zaměstnanců. Jednou z možných cest, jak se tomuto negativnímu jevu bránit, je například snaha o budování loajality zaměstnanců vůči hotelovému zařízení a zaměstnavateli. Je třeba si uvědomit, že například pracovník recepce je jednou z osob, která je s hostem nejčastěji v kontaktu a má velmi výrazný podíl na celkové spokojenosti hosta. Z tohoto pohledu je pak náklad na proškolení pracovníka recepce nezbytnou investicí do kvality hotelu a spokojenosti hosta.
Zdroj: www.ihned.cz
Autor: Klára Chromá
20.09.2010 - 07:19:28
NH Hotels otevřel dva hotely v Praze a Olomouci, další ...
Jak vybrat co nejlepší maso, který kus hovězího se bude ...
Přes určitý pokles v posledním roce stále platí, že Česká republika ...