GastroTrend

GastroTrend - odborný portál pro gastronomii
Dnes je 25.04.2024, svátek má Marek
GastroTrend

banner

 

RUBRIKY/ČLÁNKY » PODNIKÁNÍ/UŽITEČNÉ

Umělci ždímají české lázně

 

 

ilustracni foto

OSA chce inkasovat za televize v lázeňských pokojích. Troufá si však jen na české podnikatele.


Zahraniční byznysmeni, kteří vlastní lázně v Česku, jsou pro Ochranný svaz autorský (OSA) zřejmě tvrdým oříškem. Své žaloby ohledně neplacení autorských poplatků za televizní přijímač na lázeňském pokoji totiž svaz směřuje výhradně na české podnikatele. U nich lze předpokládat, že se nevyzbrojí takovou armádou právníků, jakou disponují třeba mezinárodní lázeňské řetězce.


V případě, že by ovšem autorský svaz vyhrál, měl by precedent na velké nadnárodní společnosti.


Čím jste menší firma, tím menší máte práva, říká spolumajitel lázeňské firmy Royal Spa Martin Plachý.


Zahraniční vlastníci lázní jsou prozatím v klidu. »Autorské poplatky za televize na pokojích zatím po nás nikdo nechtěl,« potvrzuje například Lev Novobilský, šéf nadnárodní skupiny Danubius Hotels Group, která působí v Maďarsku, Rumunsku, Slovensku, Anglii a v Česku v Mariánských Lázních.


Také Alexandra Rebjonka, generálního ředitele společnosti Imperial Karlovy Vary, autorský svaz zatím neoslovil.


Naštěstí nás to nezlikviduje


Plachý přiznává, že téměř 400 tisíc korun, které svaz vymáhá za lázeňské areály v Ostrožské Nové Vsi a Luhačovicích, jejichž je spoluvlastníkem, jej nezlikvidují. »Jde ale o protiprávní krok,« dodává. Stejného názoru je i ministerstvo zdravotnictví.


Podle zákona jsou totiž od autorských poplatků osvobozeny společnosti poskytující zdravotní péči, což se týká i akreditovaných lázní.


Přesto OSA v současné době požaduje sazby na patnácti lázeňských společnostech v celkové výši 6,3 milionu korun.


Jednu z nejvyšších částek, jeden milion korun, chce od státních Vojenských léčebných zařízení. Kdyby se žaloba týkala všech 42 lázeňských společností v Česku, šlo by o mnohem vyšší cifru.


OSA argumentuje tím, že lázeňská zařízení jsou ve stejné pozici jako hotely, které poplatky hradí.


Hotely i lázně poskytují své klientele stejnou službu v podobě ubytovacího pokoje. Léčebné procedury jsou jakousi přidanou hodnotou, kterou si velké množství zákazníků hradí samo, míní Roman Strejček, předseda představenstva OSA.


Celkové roční tržby za lázeňství představují v tuzemsku téměř devět miliard korun. Pravda je, že dvě třetiny jdou od samoplátců. Od zdravotních pojišťoven pocházejí jen tři miliardy. Ale i v lázních stejně jako v nemocnicích poskytuje služby zdravotní personál přímo na pokojích.


Hrozí, že autorský svaz bude posléze vymáhat poplatky i na nemocnicích, tvrdí Eduard Bláha, prezident Svazu léčebných lázní.


Vynalézavost lobbistů pokračuje


Není moc daleko od pravdy. Šéf OSA Strejček uvádí, že v zahraničí je běžný výběr autorských odměn jak od lázeňských zařízení, tak i nemocnic.


Což ovšem z praxe představitelé lázní odmítají. Například Novobilský tvrdí, že v žádné ze zemí, kde jeho skupina působí, se »výpalné« autorským svazům neplatí.


Socialistické přerozdělování pokračuje, dokud nezbankrotujeme všichni kvůli hlouposti byrokracie a vynalézavosti lobbistů, míní Novobilský.


Majitelé lázní přitom vůbec nerozporují autorské poplatky za rozhlasové a televizní přijímače umístěné ve společenských prostorách.


Například firma Imperial Karlovy Vary zaplatila loni za tyto televize autorskému svazu a Intergramu, jenž zastupuje výkonné umělce a výrobce zvukových a zvukově-obrazových záznamů, přes sto tisíc korun. Popotahování o poplatky z přijímačů na pokojích je pravděpodobně teprve čeká. Pokud by soud rozhodl ve prospěch autorských svazů, byly by lázně nuceny promítnout zvýšené náklady do koncové ceny.


Neumím si představit, že bychom televize z pokojů odstranili. Museli bychom zřejmě zpoplatnit jejich používání, míní šéf karlovarské společnosti a syn jednoho ze spolumajitelů Alexandr Rebjonok.

 

Zdroj: www.ihned.cz

 

 

 

 
zpětzpět  tisktisk  poslat e-mailem

Autor: Marcela Honsová
03.12.2010 - 09:45:34

PODNIKÁNÍ/UŽITEČNÉ
REKLAMA

banner

Nejčtenější články

22.01.2009 - Hotels.com: Pokles cen v hotelech o 3 procenta

Po celém světě během tohoto léta klesly průměrné ceny za ...

12.03.2009 - Dynybyl Hot Cup 2009

V honosném hotelu Art Deco Imperiál, z jehož zdí dýchá ...

05.03.2010 - Se šéfkuchařem u řezníka

Jak vybrat co nejlepší maso, který kus hovězího se bude ...

28.01.2009 - Život je krásný

Rialto není jen slavný most v Benátkách, ale i prvotřídní ...

26.12.2009 - Víno - otázky a odpovědi

Při jaké teplotě skladovat víno?   Co je to fortifikované víno?   ...

všechny nejčtenější články

REKLAMA

GastroTrend na e-mail

Přejete si zdarma zasílat novinky, články či zpravodajství GastroTrendu na Váš e-mail? Vyplňte, prosím, následující údaje.

(zasílání lze kdykoliv odhlásit)


Jméno:
Příjmení:
E-mail:
 
Copyright © 2008 - 2024 LEONN promotion s.r.o. | Publikování obsahu bez písemného souhlasu vydavatele je zakázáno.