GastroTrend

GastroTrend - odborný portál pro gastronomii
Dnes je 24.10.2019, svátek má Nina
GastroTrend

banner

 

RUBRIKY/ČLÁNKY » HOTEL/WELLNESS/SPA

Jak na wellness v české verzi

 



ilustrační fotoVšude tam, kde se plánují wellness provozy (a to zejména ve zkušenějších zemích z tohoto pohledu), se už téměř nesetkáme s tím, že by centra vznikala bezhlavě - bez předchozích analýz a řádných příprav.


Wellness provozy mají své vlastní stavební kameny, na kterých se musí stavět. Jedním z názorů je, že k nim patří i základy z českého tradičního lázeňství a sportovního vyžití včetně fitness. Jenže - ty fungovaly na jiných principech a pro jiné klienty. Spíše potřebují totální přestavbu a změnu přístupu, aby provozy fungovaly rentabilně na trhu, a ani tak bychom je asi nenazvali wellness centry. Lázně prioritně léčí nebo řeší nějaký problém, ale aby přilákaly novou platící klientelu, mohou samozřejmě nabízet různé wellness pobyty.



KDE HLEDAT ODBORNÍKY?



Pevné základy wellness centra by měli pomoci postavit odborníci znalí tohoto prostředí. Pokud k nám přichází z ciziny v podobě konzultantů a odborníků na wellness a spa odvětví, často jim chybí především to, co sami uznávají za podstatné: dokonalá znalost současného českého prostředí a klientů, jejichž přání a potřeby jsou tím hlavním, co ovlivní životaschopnost provozu. Mají sice cenné zkušenosti, ale také jinou kulturu, zvyky, tradice, preference. V USA či v Kanadě existují slušná data o rentabilitě provozu na základě poptávky tamních klientů, jenže - daly by se preference amerických klientů brát jako výchozí pro česká wellness, třeba na Moravě?



Kolik toho vlastně ví uznávaný a renomovaný architekt, který plánuje průmyslové budovy či cokoli jiného, o potřebách wellness provozů, když se tu zatím vlastně moc nestavěly? Ty, které tu máme, bohužel často řeší hned po uvedení do provozu řadu nedostatků, nefunkčností, se kterými projekt nepočítal, či otázku, proč jejich provoz není rentabilní.



ZNÁME SVÉ KLIENTY?ilustrační foto



Prvním klíčovým krokem k úspěchu je jednoznačně analýza trhu. Definice klienta, který bude provoz živit (tedy ten spokojený), znalost polohy provozu, potenciál okolí. Získaná data pomohou lépe porozumět klientům, jejich přáním, zájmům. Podle toho se dá plánovat provoz a nabídka služeb. Je opravdu důležité zjistit "co se prodá" a komu. Klienti sami nám umožňují vytvořit nabídku služeb, to je důležitý fakt při plánování a architektonickém rozvržení.



KDO PŮSOBÍ NA ÚROVEŇ ZVENKU A KDO UVNITŘ



Pro wellness provoz potřebujeme odborníky, kteří by se dali rozdělit do dvou základních skupin. První pomáhá provoz naplánovat, postavit a uvést do chodu, patří do ní tedy externí dodavatelé. Jejich úkolem je naplánovat a vymyslet wellness provoz tak, aby byl funkční a životaschopný.



Druhá skupina odborníků potom funguje uvnitř provozu a poskytuje služby zákazníkům. Obě skupiny a jejich odbornosti umožňují provozu vzniknout a žít, přičemž druhá skupina má lehce navrch. Již tu existuje - v profesích kosmetiček, pedikérek a manikérek, masérů a dalších nezbytných pozic pro samotný provoz. Co těmto odborníkům ovšem schází pro to, aby se ve wellness dobře uplatnili, je jejich "dobré vychování", snaha pochopit, co se od nich očekává. A rovněž chybí definice a všeobecně závazné standardy a popisy toho, co by jednotlivé profese ve wellness provozu měly znát, umět a ovládat.



NEPOSTRADATELNÝ KONZULTANT



První otázka každého, kdo má zájem postavit a provozovat wellness, je, jak na to. Chuť a odvaha je veliká, dotace na dosah, představy velkolepé - od naplnění provozu atraktivními vymoženostmi až po strhující design. Často o svém nápadu hovoří jako o splnění svého snu. Nicméně málokdy si dotyčný plně uvědomuje, že až tak nezáleží na tom, co by se líbilo jemu, ale co ocení zákazník. Bohužel ale také netuší, kdo by mu s plány pomohl. Budeme-li hledat inspiraci v lokalitách, jako jsou Amerika, Kanada, Británie či Francie nebo Asie, kde je wellness sektor plně rozvinutý, pak by měl řešení nabídnout konzultant, který ten správný koncept připraví a posoudí, za jakých podmínek je v dané oblasti životaschopný. Konzultant je pravou rukou investora, pomáhá mu vytvořit filozofii a identitu provozu a také jeho strategii. Od začátku až po roční zkušební provoz. V prvním roce "zaběhnutí" pomáhá při vychytání nedostatků. Zná dobře trh, dodavatele vybavení a jejich nabídku, trendy, osvědčené provozy, kosmetické produkty, procedury a postupy, umí sestavit nabídku služeb.


reklama:



OTÁZKY FINANČNÍ A PRÁVNÍ



Ekonom by měl spočítat, zda bude projekt rentabilní, probrat s investorem vše tak, aby prostor byl skutečně dobře využitý, hovořit o finančních prognózách, (hodnotí se výnosy na m2, na zaměstnance aj.). Konzultuje náklady nutné na fázi před otevřením provozu, do čeho se vyplatí investovat ihned, které investice rozložit na delší dobu. Zda je možné získat na projekt dotace a za jakých podmínek.



Při provozu také můžeme řešit řadu problémů spojených s užíváním licencí nebo používáním názvosloví, aniž bychom tušili, že jsou to třeba registrované značky (názvy procedur, sportovních aktivit v propagačních materiálech aj.). V tomto případě se určitě vyplatí využít služeb právníka.



ARCHITEKT, PROJEKTANT A DESIGNÉR



ilustrační fotoArchitekt by měl navrhnout rozvržení, logický sled a návaznosti jednotlivých částí provozu. Plynulý, nerušený a harmonický provoz. Prostředí, kde budou hosté čekat na proceduru, kde odpočívat po procedurách, vhodné umístění šaten atd. To vše má dopad na provoz a jeho zisk. Na konečné podobě provozu architekt spolupracuje s projektanty a designéry.



Další odborník, ke kterému bychom se tedy vzápětí vydali, je odborný projektant specializovaný na wellness a spa provozy. Projektanti (projekt) a designéři (finální podoba, styl interiéru, atmosféra) by neměli přebíhat z jiných oblastí, ve kterých působí, ale měli by dokonale provoz a jeho potřeby znát. Je nutné například vyřešit a ošetřit všechny potřeby použitých technologií v provozu (teplo, voda, pára, odvětrání, klimatizace) tak, aby provoz bezproblémově fungoval a neuzavíral se pro poruchy, nedostatky, nefunkčnost.



JE ŘEŠENÍM FRANŠÍZA?



Na otázku, jak postavit české wellness, patrně příliš odborníků zatím neodpoví. Zatím chybí dostatečná nabídka vzdělání, škol a kurzů, která by odborníky připravila. Bude ovšem jistě zajímavé sledovat, jestli se nabídka adekvátního vzdělání odborníků pro tento obor objeví, nebo zda se investoři při stávajícím stavu nepoohlédnou po franšíze. Tedy zakoupí celý koncept, připravený, ověřený a funkční. Tématu, jak franšízy fungují, jejich pro a proti se budeme věnovat v příštím čísle.



CO TAKÉ ŘEŠÍ PROJEKT




Prostředí musí být bezpečné, jak pro klienty, tak pro zaměstnance, je nutné také dodržovat příslušné vyhlášky (bezpečnost, hygiena aj.). Ve zdánlivě jednoduše vypadajícím zařízení beauty provozu, kde se ošetřuje obličej a tělo, se používají různé přístroje, je potřeba zázemí, dostatek elektrických zásuvek, přívodů, kabeláží a rozvodů pro daný účel jednotlivých kabin. Důležitá je i zvukotěsnost kabin, rozvody pro hudbu, vhodné osvětlení, atmosféra musí být i funkční a předem naplánovaná.



Stejně jako provoz, musí být i logistika promyšlená, zejména při nakládání s prádlem, ručníky, což se týká vhodného zásobování.



Kvalitní služby a design



Podstatné je, aby klienti dostávali skutečně kvalitní služby, kdekoliv je podstoupí. Ať už se to týká hygieny, dodržování zásad bezpečnosti nebo zvládnutého prozákaznického servisu. Důležitou roli samozřejmě sehrává i styl interiéru, atmosféra.

 

 

Zdroj: www.ihned.cz

 

 

reklama:

 

Hlavní strana   Články od nejnovějšího   Aktuálně   Alkoholické nápoje   Pivo   Víno   Nealkoholické nápoje

 

Káva/Čaj  

Potraviny/Kuchyně  

Technologie/Zařízení   

Hotel/Wellness/Spa  

Restaurace/Inspirace  

Podnikání/Užitečné 

 

 

Akční nabídky

Nové výrobky

Publikace •

Recepty

Kalendář akcí

Inzerce •

Databáze dodavatelů Nápoják

                 

 

 

        

 

 
zpětzpět  tisktisk  poslat e-mailem

Autor: Jiřina Kopřivová
24.02.2010 - 09:39:21



Diskuze k článku
Jméno*
Text*
Kontrola*: 1 plus 3 je
 

REKLAMA

banner

Nejčtenější články

18.06.2017 - První boutique hotel na Šumavě láká na delikatesy francouzského šéfkuchaře

Restaurace Nebespán v Kašperských Horách je synonymem špičkové zážitkové gastronomie ...

02.07.2009 - Karlovy Vary - Thriller na kolonádě

Krize tvrdě dopadla na západočeské lázně. Jezdí do nich o ...

08.04.2010 - Stát zakázal prodej lihovin ve více než šestilitrovém balení

Vlastní kolek musejí mít nyní také malé "placatice", které dosud ...

04.06.2009 - DAŇOVÉ ŘÍZENÍ - Obrana proti daňové kontrole

Při sporech s finančním úřadem vám potřebné argumenty dodají judikáty.

14.06.2010 - Léto svádí k mámení

I když to venku na léto moc nevypadá, podle kalendáře ...

všechny nejčtenější články

REKLAMA

GastroTrend na e-mail

Přejete si zdarma zasílat novinky, články či zpravodajství GastroTrendu na Váš e-mail? Vyplňte, prosím, následující údaje.

(zasílání lze kdykoliv odhlásit)


Jméno:
Příjmení:
E-mail:
 
Copyright © 2008 - 2019 LEONN promotion s.r.o. | Publikování obsahu bez písemného souhlasu vydavatele je zakázáno.