RUBRIKY/ČLÁNKY » NEALKOHOLICKÉ NÁPOJE
Voda z kohoutku tu balenou zatím neohrožuje
I přes pokles spotřeby patří Česko stále mezi přední konzumenty balené vody.
Každý Čech vypije denně v průměru čtvrt litru balené vody. Česko je přes nedávný pokles ve spotřebě na hlavu na 19. místě na světě a trendem je přechod spotřebitelů ani ne tak ke kohoutkové, jako spíše k balené vodě s méně bublinami, doplněné o různé příchuti.
"Na českém trhu pokračuje pomalý přesun spotřebitelů z kategorie perlivých vod k vodám méně perlivým či neperlivým. Trend přechodu od neochucených vod k vodám ochuceným je motivován především aktivitou výrobců," říká Milan Luzum ze společnosti Coca-Cola HBC ČR. Coca-Cola je spolu s firmou Nestlé, Danone a PepsiCo jedním ze čtyř největších výrobců balených vod na světě.
Podobně se vyjadřují i menší čeští výrobci balených a minerálních vod. "Došlo k mírnému posunu z perlivých vod na jemně perlivé a neperlivé. Trendem je i pokles spotřeby neochucených vod," uvádí například obchodní ředitel společnosti Hanácká kyselka Michal Bernát. "Hlavní příčiny poklesu spotřeby balené vody je třeba hledat hlavně v hospodářské krizi. Souběžně s ní to byla i reklamní kampaň na pití vody z vodovodu, se kterou přišla společnost Veolia," dodává Bernát.
Podle Luzuma je ale nahrazování balené vody kohoutkovou jen "velmi dobře usazený mýtus". "Voda z kohoutku a balené minerální, pramenité či kojenecké vody jsou zcela rozdílné kategorie. Voda z vodovodu není potravinou, k dosažení nezávadnosti je proto možné ji chemicky ošetřovat. Balené vody potravinou jsou a legislativa pro ně stanoví přísnější kritéria týkající se složení i způsobů úpravy. Mnohdy přitom bývá nabízena spotřebiteli kohoutková voda s tvrzením, že je stejně kvalitní jako balená. Není tomu tak a spotřebitel je tímto tvrzením klamán," tvrdí Luzum.
"V kampani Veolie se nejedná o podporu vody k pití, to je pro ně marginální," míní o kampani Veolie Zdeněk Huml, tajemník Svazu výrobců nealkoholických nápojů. "Spíše jde o to připravit spotřebitele na zdražení vody jako takové."
Zástupci Veolie to ovšem popírají. "Tvrzení výrobců balených vod je lživé, o tvorbu ceny vody se zřejmě nezajímají," říká Marcela Dvořáková, ředitelka marketingu a komunikace Veolia Voda ČR. Podle ní je třeba zlepšit pohled lidí na vodu z vodovodu, proto spustila svůj projekt propagující pití vody z kohoutku. V rámci kampaně dodává Veolia restauracím karafy na vodovodní vodu, zákazníkům seznam restaurací (momentálně asi 400), kde nabízejí vodu z kohoutku, nebo aplikaci na iPhone, pomocí které lze takovou nejbližší restauraci vyhledat. Fungují i podobné projekty občanských sdružení. Jde například o kampaň Česko pije z vodovodu, jež také shromažďuje údaje o restauracích nabízejících vodu z vodovodu a která byla částečně financována z grantu britské vlády.
Nicméně i Veolia a občanská sdružení přiznávají, že vodovodní voda nemůže soutěžit například s minerálkami. Na druhé straně tvrdí, že pro vodovodní vodu jsou sice jiné normy než pro potraviny, ale i ty jsou přísné a pití vody z vodovodu je zdravé. Ostatně, některé balené vody se od těch z vodovodu liší právě jen tím, že jsou zbaveny chlóru. U některých levnějších značek je totiž do lahví stáčena pouze upravovaná vodovodní voda.
Prodej balené vody výrazně souvisí s reklamou. Velmi úspěšná je v tom například francouzská voda Perrier. Právě s ní původně začal světový prodej balené vody a výrazně ji uvést na trh jako známku luxusu pomohla reklamní agentura Leo Burnett. Je ovšem třeba přiznat, že Perrier byl původně nabízen jako voda minerální a léčivá, nikoliv náhrada vody k běžnému pití. A také to, že majitel značky Perrier se nejprve výrazně prosadil jako dodavatel léčivé vody pro britskou koloniální armádu a teprve později pro civilní zákazníky.
Země podle vývoje spotřeby balené vody na hlavu
(v litrech za rok)
|
Země |
Spotřeba (2004) |
Spotřeba (2009) |
1 |
Mexiko |
168,4 |
347,9 |
2 |
Itálie |
183,6 |
191,9 |
3 |
Spojené arabské emiráty |
105,6 |
151,8 |
4 |
Belgie |
148 |
139 |
5 |
Německo |
125 |
130,5 |
6 |
Francie |
141,5 |
128 |
9 |
Maďarsko |
76 |
110,9 |
18 |
Rakousko |
82,1 |
89 |
19 |
Česká republika |
87 |
88,2 |
20 |
Hongkong |
58, |
82,9 |
Zdroj: Svaz výrobců nealkoholických nápojů
Autor: Marek Hudema
03.05.2011 - 08:48:18