GastroTrend

GastroTrend - odborný portál pro gastronomii
Dnes je 26.04.2024, svátek má Oto
GastroTrend

banner

 

RUBRIKY/ČLÁNKY » NEALKOHOLICKÉ NÁPOJE

Voda z kohoutku tu balenou zatím neohrožuje

 

 

I přes pokles spotřeby patří Česko stále mezi přední konzumenty balené vody.

 

 

ilustracni foto

 

 

Každý Čech vypije denně v průměru čtvrt litru balené vody. Česko je přes nedávný pokles ve spotřebě na hlavu na 19. místě na světě a trendem je přechod spotřebitelů ani ne tak ke kohoutkové, jako spíše k balené vodě s méně bublinami, doplněné o různé příchuti.


"Na českém trhu pokračuje pomalý přesun spotřebitelů z kategorie perlivých vod k vodám méně perlivým či neperlivým. Trend přechodu od neochucených vod k vodám ochuceným je motivován především aktivitou výrobců," říká Milan Luzum ze společnosti Coca-Cola HBC ČR. Coca-Cola je spolu s firmou Nestlé, Danone a PepsiCo jedním ze čtyř největších výrobců balených vod na světě.


Podobně se vyjadřují i menší čeští výrobci balených a minerálních vod. "Došlo k mírnému posunu z perlivých vod na jemně perlivé a neperlivé. Trendem je i pokles spotřeby neochucených vod," uvádí například obchodní ředitel společnosti Hanácká kyselka Michal Bernát. "Hlavní příčiny poklesu spotřeby balené vody je třeba hledat hlavně v hospodářské krizi. Souběžně s ní to byla i reklamní kampaň na pití vody z vodovodu, se kterou přišla společnost Veolia," dodává Bernát.


Podle Luzuma je ale nahrazování balené vody kohoutkovou jen "velmi dobře usazený mýtus". "Voda z kohoutku a balené minerální, pramenité či kojenecké vody jsou zcela rozdílné kategorie. Voda z vodovodu není potravinou, k dosažení nezávadnosti je proto možné ji chemicky ošetřovat. Balené vody potravinou jsou a legislativa pro ně stanoví přísnější kritéria týkající se složení i způsobů úpravy. Mnohdy přitom bývá nabízena spotřebiteli kohoutková voda s tvrzením, že je stejně kvalitní jako balená. Není tomu tak a spotřebitel je tímto tvrzením klamán," tvrdí Luzum.


"V kampani Veolie se nejedná o podporu vody k pití, to je pro ně marginální," míní o kampani Veolie Zdeněk Huml, tajemník Svazu výrobců nealkoholických nápojů. "Spíše jde o to připravit spotřebitele na zdražení vody jako takové."


Zástupci Veolie to ovšem popírají. "Tvrzení výrobců balených vod je lživé, o tvorbu ceny vody se zřejmě nezajímají," říká Marcela Dvořáková, ředitelka marketingu a komunikace Veolia Voda ČR. Podle ní je třeba zlepšit pohled lidí na vodu z vodovodu, proto spustila svůj projekt propagující pití vody z kohoutku. V rámci kampaně dodává Veolia restauracím karafy na vodovodní vodu, zákazníkům seznam restaurací (momentálně asi 400), kde nabízejí vodu z kohoutku, nebo aplikaci na iPhone, pomocí které lze takovou nejbližší restauraci vyhledat. Fungují i podobné projekty občanských sdružení. Jde například o kampaň Česko pije z vodovodu, jež také shromažďuje údaje o restauracích nabízejících vodu z vodovodu a která byla částečně financována z grantu britské vlády.


Nicméně i Veolia a občanská sdružení přiznávají, že vodovodní voda nemůže soutěžit například s minerálkami. Na druhé straně tvrdí, že pro vodovodní vodu jsou sice jiné normy než pro potraviny, ale i ty jsou přísné a pití vody z vodovodu je zdravé. Ostatně, některé balené vody se od těch z vodovodu liší právě jen tím, že jsou zbaveny chlóru. U některých levnějších značek je totiž do lahví stáčena pouze upravovaná vodovodní voda.


Prodej balené vody výrazně souvisí s reklamou. Velmi úspěšná je v tom například francouzská voda Perrier. Právě s ní původně začal světový prodej balené vody a výrazně ji uvést na trh jako známku luxusu pomohla reklamní agentura Leo Burnett. Je ovšem třeba přiznat, že Perrier byl původně nabízen jako voda minerální a léčivá, nikoliv náhrada vody k běžnému pití. A také to, že majitel značky Perrier se nejprve výrazně prosadil jako dodavatel léčivé vody pro britskou koloniální armádu a teprve později pro civilní zákazníky.
Země podle vývoje spotřeby balené vody na hlavu
(v litrech za rok)


  Země Spotřeba (2004) Spotřeba (2009)
1 Mexiko 168,4 347,9
2 Itálie 183,6 191,9
3 Spojené arabské emiráty 105,6 151,8
4 Belgie 148 139
5 Německo 125 130,5
6 Francie 141,5 128
9 Maďarsko 76 110,9
18 Rakousko 82,1 89
19 Česká republika 87 88,2
20 Hongkong 58, 82,9





Zdroj: Svaz výrobců nealkoholických nápojů
Zdroj: www.ihned.cz

 

 
zpětzpět  tisktisk  poslat e-mailem

Autor: Marek Hudema
03.05.2011 - 08:48:18

REKLAMA

banner

Nejčtenější články

22.01.2009 - Hotels.com: Pokles cen v hotelech o 3 procenta

Po celém světě během tohoto léta klesly průměrné ceny za ...

12.03.2009 - Dynybyl Hot Cup 2009

V honosném hotelu Art Deco Imperiál, z jehož zdí dýchá ...

05.03.2010 - Se šéfkuchařem u řezníka

Jak vybrat co nejlepší maso, který kus hovězího se bude ...

28.01.2009 - Život je krásný

Rialto není jen slavný most v Benátkách, ale i prvotřídní ...

26.12.2009 - Víno - otázky a odpovědi

Při jaké teplotě skladovat víno?   Co je to fortifikované víno?   ...

všechny nejčtenější články

REKLAMA

GastroTrend na e-mail

Přejete si zdarma zasílat novinky, články či zpravodajství GastroTrendu na Váš e-mail? Vyplňte, prosím, následující údaje.

(zasílání lze kdykoliv odhlásit)


Jméno:
Příjmení:
E-mail:
 
Copyright © 2008 - 2024 LEONN promotion s.r.o. | Publikování obsahu bez písemného souhlasu vydavatele je zakázáno.