GastroTrend

GastroTrend - odborný portál pro gastronomii
Dnes je 20.08.2018, svátek má Bernard
GastroTrend

banner

 

RUBRIKY/ČLÁNKY » HOTEL/WELLNESS/SPA

Funguje váš jídelní lístek?

 

 

ilustracni fotoTo, že v cizojazyčné mutaci jídelního lístku nepoužíváte pro oblohu výrazy "himmel" ani "sky", neznamená, že tato tiskovina funguje, jak má. Jídelní lístek je vizitkou restaurace a patří mezi nejdůležitější nástroje komunikace (corporate identity). Dodejte mu tu správnou podobu a využijte jeho široký potenciál.


Prostřednictvím jídelního lístku host obvykle napodruhé přichází do styku s identitou restaurace nebo hotelu - hned po logu na fasádě, případně po webových stránkách. Proto se také na podobu této tiskoviny vztahuje zásada jednotného vizuálního stylu (ustanovená v grafickém manuálu). Tato zásada předpokládá tedy správně použít logo hotelu, respektovat stanovené korporátní barvy (zvolené v souladu s barvami exteriéru a interiéru budovy), písmo, layouty a další prvky. Některé hotely mají dokonce celý jídelní lístek v grafickém manuálu detailně popsaný (příp. i lístek nápojový, snídaňový a další aplikace jako logem potištěné ubrousky atd.).


NEPŘEHLEDNÉ MENU POSTRÁDÁ SMYSL


Pokud je například hotel v secesním stylu (včetně loga v secesním písmu) a architekt rozvěsil po chodbách plakáty Alfonse Muchy, bylo by chybou sázet jídelní lístek moderním bezpatkovým písmem (a naopak v moderně zařízeném hotelu používat zdobené kaligrafické písmo). Jednotný vizuální styl vymezuje i výběr papíru - podobu vizitek i jídelního lístku může ozvláštňovat tónovaný přírodní papír (případně ruční či recyklovaný).


Jakkoli jídelní lístek podporuje budovanou atmosféru hotelu (jeho image), jeho prvotní funkce je informační. K čemu by byl krásný jídelní lístek, kdyby se v něm hosté restaurace nevyznali, nenašli svůj jazyk (je-li vícejazyčný) nebo se každý den několik lidí ptalo obsluhy, kde jsou nápoje či zda nabízí dětské porce? Zjistěte tedy u personálu, jestli se lidé opakovaně neptají na něco, co by mělo jít vyčíst z lístku, a případně lístek upravte. I to je způsob, jak můžete reagovat na potřeby svých hostů. Jídelní lístek musí mít přehlednou strukturu (respektující například zvyklost uvádět nápoje vzadu atd.) a musí být čitelný. Posledně jmenovanou vlastnost snadno zatratíte příliš zdobným malým písmem či nedostatečným kontrastem (světle šedý text na žluté ploše by hosté v méně osvětlené části restaurace luštili jen s obtížemi).


I DROBNÉ CHYBY KAZÍ DOJEM


Dejte pozor i na zdánlivé drobnosti, jakou je podoba denní nabídky. Vložit do krásného jídelního lístku (třeba v kožených deskách s ražbou loga hotelu) podivný papírek vyjetý z Wordu, by byla škoda. I speciální nabídka by se k jídelnímu lístku měla hodit papírem i písmem. Raději si tedy nechte kvalitně předtisknout na stejný papír jen logo a pod něj pak dotiskujte aktuální nabídky laserovou tiskárnou. Přitom využijte vzor (šablonu) od grafika, který navrhoval celý jídelní lístek. Ošemetné jsou fotografie jídla. Když už je v lístku chcete mít, přizvěte fotografa s nezbytnými lampami. Jídelní lístek musí prodávat, ale nepřehánějte to s aranžováním jídla - je-li fotografie zcela jiná než donesené jídlo, hosté budou zbytečně zklamáni.


BÁSNIT MŮŽE JEN SOMMELIÉR


Lístek by ani neměl být příliš obsáhlý. Na škodu jsou dlouhé texty popisující svíčkovou, stejně jako fantasmagorické názvy jídel typu "mls Markýze de Sade", vyžadující další vysvětlování. Na titul pak stačí umístit logo restaurace (v luxusních restauracích třeba jen decentně vyvedené plastickou ražbou) a název lístku. Ten je důležitý hlavně tam, kde existuje ve více jazykových mutacích, nebo pokud jsou jídelní a nápojový zvlášť. Sommeliér se naopak může rozepsat (co to je za víno, odkud, ročník, k jakému jídlu se hodí) a dobře působí i naskenované viněty. Aby se host nemusel ptát obsluhy na (zdánlivé) samozřejmosti a cítit se kvůli tomu nepříjemně před partnerkou, měl by mít možnost vyčíst z vinného lístku i barvu nabízených druhů vín. Nepodceňujte tedy ani maličkosti, obracejte se na profesionály, nešetřete na papíru a tisku a stále sledujte, zda vaše lístky dobře fungují. A pokud vytváříte novou identitu hotelu, pamatujte, že vizuální styl není jen logo.

 

NÁZOR Z HOTELU


Jakub Pažout, food & beverage manager, Hotel Adria

 


Jaký formát jídelního lístku se vám v restauraci osvědčil?


V restauraci využíváme ty, do kterých se vejde A4 zatavený ve fólii (JL je z důvodu pěti jazykových mutací Čj, Aj, Ru, Fr, Nj vícestranný). Barový lístek máme ve formátu A5 na výšku.


Počítáte couvert, anebo tyto náklady rozpouštíte v ceně?


Couvert počítáme k hlavnímu chodu (zahrnuje pečivo, máslo, dochucovací prostředky - k jídlům volně k dispozici-, ale poskytneme také vodu z kohoutku, kterou zvlášť neúčtujeme).


Jak propagujete speciální nabídky?


Na vlastních internetových stránkách, direct mailem individuálním klientům a obch. partnerům naší databáze, vytváříme roční Gastrokalendář, vyvěšujeme plakáty se sezonními menu, vyzkoušeli jsme také slevový server z důvodu propagace restaurace, ale i roznos letáků v lokalitě přes služby České pošty, případně je předáváme našim obchodním partnerům při jednáních.


Stavíte na stůl reklamy (stojánky propagující dezerty, nápoje apod.)?


Ne v restauraci - nebo jen výjimečně (Beaujolais Noveau apod.), jinak jen v hotelovém Lobby baru s letní zahrádkou.

 

 

Zdroj: www.ihned.cz

 

 

 

 
zpětzpět  tisktisk  poslat e-mailem

Autor: Ondřej Kafka
17.10.2011 - 08:46:22

REKLAMA

banner

Nejčtenější články

14.06.2010 - Léto svádí k mámení

I když to venku na léto moc nevypadá, podle kalendáře ...

20.08.2010 - Jak se loni dařilo pražským hotelům

Společnost Labartt Hospitality ve spolupráci s ...

21.01.2010 - Speciální a neobvyklá piva české provenience

Přes určitý pokles v posledním roce stále platí, že Česká republika ...

05.03.2010 - Se šéfkuchařem u řezníka

Jak vybrat co nejlepší maso, který kus hovězího se bude ...

14.04.2014 - Barman Milan Červenka ovládl Bohemia Sekt Cocktail Competition

Prestižní soutěž v barmanském a baristickém umění Grand Prix ...

všechny nejčtenější články

REKLAMA

GastroTrend na e-mail

Přejete si zdarma zasílat novinky, články či zpravodajství GastroTrendu na Váš e-mail? Vyplňte, prosím, následující údaje.

(zasílání lze kdykoliv odhlásit)


Jméno:
Příjmení:
E-mail:
 
Copyright © 2008 - 2018 LEONN promotion s.r.o. | Publikování obsahu bez písemného souhlasu vydavatele je zakázáno.