Manažeři dnešních organizací se musí rozhodnout, jak účelně reagovat na změnu podmínek v soudobé hospodářské krizi. Podstatou odpovědnosti představitelů vrcholového managementu dnešních organizací je prosadit zásadní změnu podnikatelského chování jimi vedených organizací, logicky provázaných a přirozených kroků.
Základním informačním zdrojem pro analýzu situace je dotazníkový průzkum, který jsem provedl ve vybraných hotelech. Analýza odpovědí v zásadě potvrdila očekávanou vyšší úroveň etiky v hotelovém provozu. Je zřejmé, že jde o tradiční součást hotelových standardů. Samotnému sběru dat předcházela volba a formulace vhodných hypotéz, otázek, stanovení systému a kritérií hodnocení odpovědí, sestavení a distribuce dotazníkových formulářů, navázání kontaktů s managementem hotelových řetězců a řada dalších přípravných kroků. Empirické šetření bylo zaměřeno na kulturu hotelových řetězců. Dotazníky byly rozdány mezi zaměstnance dotazovaných hotelových řetězců. V těchto dotaznících jsem se zaměřil na otázky týkající se chování, vztahů, předpisů a nařízení v mezinárodních hotelových řetězcích ve vztahu ke svým zaměstnancům. Pro potřeby sběru a rozboru informací jsou tato empirická výzkumná šetření nepostradatelná, jsou vyplňována spolu se zaměstnanci dotazovaných hotelů, aby se předešlo jednostrannému pohledu na skutečnost. Poněkud jiná je situace v oblasti uplatňování etických norem a zásad. Odpovědi avizují takové nedostatky, které v řadě případů nelze označit jako zanedbatelné.
Cílem bylo, na základě vlastního empirického šetření, poukázat na etiku cestovního ruchu zahraničních, ale i lokálních hotelových řetězců akreditovaných v České republice. Tento ucelený pohled je zaměřen na kulturní zvyky jiných národností v chování zahraničních vedoucích pracovníků vůči českým zaměstnancům z kulturologického hlediska. Jednou z důležitých otázek hotelové etiky je vztah práva a podnikatelské etiky. Vychází se z toho, že jde o úzkou souvislost, ale současně i o podstatné rozdíly. Dodržování zákonů zabezpečuje autorita státu, dodržování pravidel podnikání si vynucuje konkurence, veřejnost atd. Zákon nestanovuje, co je etické. Zákony představují právní rámec, v němž se podnikatelské aktivity uskutečňují. Z tohoto hlediska není správná představa, že se podnik chová morálně, když dodržuje zákony. Ve všech těchto aspektech může docházet ke konfliktu mezi osobní morálkou a hodnotami jednotlivce na jedné straně a hodnotami organizace, kde pracuje. Dále se toto empirické šetření týkalo vztahů mezi jednotlivými vedoucími pracovníky (rozličných národnostních kultur) a českými zaměstnanci v dotazovaných gastronomických zařízeních. Jak se několikrát ukázalo, dotazovaní respondenti se nechtěli vyjadřovat k interním personálním vztahům na jejich pracovištích. Tato obava pramenila z vnitřních předpisů daných hotelových řetězců, které se častokrát ukázaly jako nesmyslné, neboť předkládaný dotazníkový formulář neobsahoval žádné otázky, které by byly v rozporu s politikou mezinárodních hotelových řetězců. Každá kultura má pro komunikaci nastaven systém vlastních pravidel. Tato pravidla se mohou více či méně lišit v závislosti na kultuře či v rámci jedné kultury v závislosti na specifické komunitě. Znalost stejného jazyka, v hotelovém prostředí převážně jazyka anglického, ještě nezaručuje vzájemné porozumění si dvou osob z různých prostředí. Abychom mohli sestavit, vést a úspěšně rozvíjet interkulturní tým, pouhé povědomí o vzájemných odlišnostech však nestačí.
Kulturní odlišnosti mohou do týmové spolupráce vstupovat na úrovni jazyka, neverbálních projevů, hodnot či procesu rozhodování. Toto jsou klíčové oblasti, kdy může docházet k nedorozumění, špatné interpretaci, nepochopení rituálů a chování, na kterých protější strana může trvat. Kvůli tomu je pak týmová spolupráce v hotelovém prostředí často provázena předsudky, stereotypy, nedorozuměním, komunikačními šumy a špatnou interpretací významu chování jednotlivých manažerů. Například emoce, které jsou sice z větší části kulturně univerzální, se napříč kulturami liší v intenzitě jejich projevování a v kontextu. Projev emocí je tak přizpůsobován pod vlivem kulturních norem. V jistých kulturách mohou být emoce vyjadřovány mnohem expresivněji než v jiných. Na příslušníky dvou rozdílných kultur, kteří pracují v jednom hotelovém zařízení, patřícím stejnému majiteli, lze nahlížet jako na členy dvou odlišných kultur. Jejich kulturní identita je v podstatě obdoba sociální identity, pocitu příslušnosti k jisté skupině, jejímž ústředním společným znakem je kultura. Z těchto zákonitostí skupinové dynamiky, můžeme pak soudit, jak se která skupina zachová v kontextu s jinou, na pozadí kulturní odlišnosti v tomto interkulturním kontaktu.
Při dotazníkovém šetření respondenti spíše projevili obavy ze ztráty zaměstnání, či kárných postihů ze strany vedení společností. Až po mých častých intervencích u vedoucích pracovníků, samozřejmě po odsouhlasení ředitelem hotelu, jsem mohl dotazované zaměstnance přesvědčit o důležitosti tohoto empirického šetření, které bylo důležitým podkladem pro jednu z kapitol mé dizertační práce. V empirické sondě, probíhající formou hloubkových rozhovorů u 10 respondentů a dotazníkového šetření u 15 respondentů, jsem zaměřil otázky všeobecně na širší kontext hotelového provozu, ale má hlavní myšlenka směřovala na personální vztahy, kterým se v poslední době věnuji při své každodenní práci a nashromážděné poznatky chci využívat pro další empirická šetření. Při sběru dat se potvrdily mé předchozí obavy a to, že stále i po více než dvaceti letech od roku 1989, do doby, kdy jsem prováděl dotazníková empirická šetření, když naši občané, kteří pracovali a pracují v hotelovém provozu a měli již nemálo příležitostí dokázat zahraničním zaměstnavatelům, že i v naší republice vyrůstají schopní a profesionálně zdatní odborníci, kteří se vyrovnají svým zahraničním kolegům a jsou jim zdatnou konkurencí, že se na naše zaměstnance, stále pohlíží jako na druhořadou pracovní sílu. Bohužel, tento jev přetrvává ve vztazích v mezinárodních hotelových řetězcích i dnes, kdy vystřídaly již zahraniční společnosti své ředitele z řad cizinců, a nahradily je řediteli českými. Naši odborníci nejsou zdaleka tak finančně ohodnocováni jako ředitelé a zaměstnanci zahraniční, ale hlavně našim pracovníkům ve vedoucích funkcích není umožněno čerpání stejných benefitů jako pracovníkům zahraničním. Ve svých stanovách se Evropská komise pro lidská práva sice opírá o základní tezi, že by si všichni lidé měli být rovni v pracovním zařazení a měli mít stejné ohodnocení, ale mnou sebrané informace z empirického šetření to nepotvrdily. Naopak se denně utvrzuji v tom, že v pracovněprávních vztazích jsou zaměstnanci zahraniční upřednostňováni a že na některé naše odborníky a specialisty z řad pracovníků cestovního ruchu se stále nahlíží jako na pracovníky z "postkomunistických zemí", což snižuje váhu jejich odbornosti a profesionality.
Zahraniční manažeři se v mnoha případech jen málo věnují svým českým podřízeným osobně, nediskutují s nimi, neřeší konkrétní sporné situace po etické stránce. Právě taková pozornost však může být tím nejlepším klíčem k nastavení funkčních vztahů v týmu lidí, kteří spolu mají každodenně pracovat ku prospěchu firmy.
Největší kus úspěchu každého podnikání však stojí na schopných lidech. Čeští manažeři mají určité nezanedbatelné výhody - znají jazyk, tuzemský trh, potenciální zákazníky a jejich zvyklosti, kupní sílu, zájmy, nákupní cíle a priority. Na druhé straně nemohou většinou porovnat své zkušenosti s řešením operativních problémů či návrhy strategických záměrů s tím, jak by tyto úkoly řešili zahraniční manažeři. Další slabinou českých manažerů je nedostatečná znalost zahraniční konkurence na tuzemském trhu. Většina zahraničních manažerů, pracujících u hotelových řetězců na vedoucích manažerských pracovních postech, je ze zahraničí, to znamená ze zemí s jinými hospodářskými a sociálními poměry. Tito manažeři vycházejí z prostředí jim dobře známého, a na základě těchto zkušeností také nastavují své požadavky. Týká se to především finančních požadavků na pracovní pozice hotelových manažerů. Nedostatečná znalost českých poměrů a tuzemského trhu jsou pak častokrát příčinou nereálných představ. Bohužel tyto představy častokrát nekonsolidují s odváděnou prací, za kterou pobírají zahraniční manažeři daleko vyšší plat než manažeři čeští ve stejných pozicích.
Zdroj: www.ihne.cz
Autor: Marek Merhaut
21.02.2012 - 09:50:39
Po celém světě během tohoto léta klesly průměrné ceny za ...
Jak vybrat co nejlepší maso, který kus hovězího se bude ...
Při jaké teplotě skladovat víno? Co je to fortifikované víno? ...