Ostrá konkurence, vyšší náklady na provoz a posilující koruna trápí majitele hotelů. Obsazenost a tržby už zdaleka nedosahují hodnot předkrizové doby. "Propad loňských tržeb, který představoval u některých hotelů 25 až 35 procent na pokoj zasáhl do ekonomiky všech provozovatelů hotelů," řekl Václav Stárek, generální sekretář Asociace hotelů a restaurací ČR. Přesto se nabídka lůžek v Praze se neustále rozšiřuje. Včera v Praze otevřel své brány čtyřhvězdičkový hotel Clarion, který má však na duben pouze 45 procentní obsazenost.
Někteří majitelé se proto už dlouhodobě snaží hotely prodat, jiní zase například uvažují o jejich přestavbě na byty. "Loni, když se začala projevovat krize, jsem vážně uvažoval o přestavbě Rezidence Nosticova na byty a jejich následný prodej," říká majitel budovy Giorgio Bonelli. Ale protože zatím není zařízení prodělečné, rozhodl se svůj záměr odložit. Do budoucna však určitě o této variantě chce znovu uvažovat. "Je tu nadbytek ubytovacích zařízení a i kvalitní čtyřhvězdičkové hotely mají potíže, jdou pod cenu," říká Bonelli.
"K přestavbám malých hotelů zpět na byty určitě bude docházet," dodává s tím, že tento osud postihne hlavně zařízení se zhruba 20 pokoji.
"Jako nejvhodnější se jeví ty objekty, které byly pro potřeby ubytovacích služeb přestavovány z již existujících, například rezidenčních objektů," říká Tomáš Kulman z poradenské firmy KPMG. Protože však recese postihuje bez výjimky všechny segmenty trhu, změna nemusí být vždy dobrým řešením, dodává.
Určitou překážkou přestaveb hotelových zařízení na byty je jejich nákladnost, která podle Bonelliho stojí 25 až 30 tisíc za metr čtvereční. "V době, kdy i rezidenční segment nevykazuje zrovna skvělé výsledky v oblasti prodejů, se může jednat o rizikový záměr," říká Kulman.
Menší ubytovací zařízení, kde by byla proměna zpět na byty na místě, se nacházejí zejména v historickém centru Prahy či v rezidenčních čtvrtích jako Vinohrady a Žižkov.
Někteří majitelé se zase snaží nepříznivou situaci na trhu vyřešit prodejem hotelů. Kupci, kteří by však byli ochotni zaplatit cenu požadovanou majiteli, nejsou. Už více než rok je například na prodej Hotel Florenc a Hotel Vítkov v Praze. Jejich zahraniční majitel se podle jednatelky "chce posunout dál," ale není nucen prodávat. Obsazenost hotelů je podle ní dobrá, problémem zůstávají nízké ceny. Za hotel Vítkov, který otevřel v době, kdy turistický ruch vzkvétal, chtějí majitelé 224 milionů korun.
V roce 2007 hotely vynášely díky přílivu turistů. A jejich majitelé, kteří případný prodej zvažovali, jej často kvůli růžovým vyhlídkám nakonec nezrealizovali. Ale ten, kdo neprodal tehdy, teď sotva dostane dobrou cenu. "V porovnání s rekordním rokem 2007 poklesla hodnota hotelů o 30 až 50 procent," říká Frederic Le Fichoux z firmy Cushman & Wakefield. Další hotely, které jsou v nabídce realitek, jsou vesměs zařízení od 30, 50, do 100 lůžek.
Zdroj: www.ihned.cz
Hlavní strana | Články od nejnovějšího | Aktuálně | Alkoholické nápoje | Pivo | Víno | Nealkoholické nápoje |
Potraviny/Kuchyně | Hotel/Wellness/Spa |
Nové výrobky • | Recepty • |
Inzerce • |
Databáze dodavatelů • | Nápoják • |
Autor: Martina Marečková
14.04.2010 - 06:58:10
Po celém světě během tohoto léta klesly průměrné ceny za ...
Jak vybrat co nejlepší maso, který kus hovězího se bude ...
Při jaké teplotě skladovat víno? Co je to fortifikované víno? ...