V dobách dávno minulých řádili loupežníci v hlubokých hvozdech lemujících obchodní stezky, v temných úvozových cestách i nepřehledných roklích. Doba i metody se změnily, obavy, strach a motivy činů jsou však stále stejné, cestovní ruch nevyjímaje.
Kriminalita je dlouhodobým celospolečenským problémem, který se bohužel nevyhýbá ani hotelnictví. Z pochopitelných důvodů se nejedná o nijak populární téma, těžko si lze představit hoteliéra, který se v příčetném stavu ostatním kolegům chlubí počtem krádeží ve svém podniku. Nicméně všichni jsme si vědomi, že zvláště majetková trestná činnost je nejpalčivějším problémem také v oblasti bezpečnosti hotelových provozů. Zajistit opravdu stoprocentně bezpečný hotel samozřejmě nelze, nicméně řadu rizik je možné eliminovat i při relativně přijatelných nákladech. Hotel je velmi specifický objekt, navíc bezpečnost v něm musí být zajišťována velice diskrétně.
Z obecného hlediska bychom mohli hotelovou majetkovou trestnou činnost rozdělit do dvou základních skupin. První skupina krádeží a podvodů jde na vrub pachatelům přicházejícím do hotelu z vnějšku. Jedná se o pestrou paletu zločinců působících jak jednotlivě, tak i v organizovaných skupinách. Se stoupající kvalitou hotelu bohužel stoupá i profesionalita a nebezpečnost pachatelů. Zvláště nebezpečné jsou právě organizované skupiny, specializující se především na kongresovou turistiku, kdy se pachatelé pokoušejí nepozorovaně infiltrovat mezi početné účastníky konferencí. Jejich drzost a suverenita je v některých případech neuvěřitelná. Pokud se jim povede proniknout do útrob kongresových sálů, v nestřežených okamžicích přestávek zažívají opravdové zlodějské žně. Zmínit však musíme i běžné kapesní krádeže, krádeže zavazadel, vloupání do hotelových pokojů či zaparkovaných automobilů.
Druhou skupinu pachatelů trestné činnosti v hotelovém prostředí tvoří vlastní zaměstnanci hotelu či zaměstnanci externích firem v hotelu působících. Ne nadarmo se říká, že příležitost dělá zloděje. V kombinaci s dokonalou znalostí provozních procesů, bezpečnostních režimů, evidencí i kontrolní činnosti mohou vznikat i velice nebezpečné organizované skupiny, páchající rozsáhlou trestnou činnost. Ta bývá zaměřena nejčastěji proti vlastnímu provozovateli hotelového provozu, výjimkou však není ani prachobyčejné okrádání hotelových hostů. Zatímco první skupinu pachatelů lze eliminovat stále dokonalejšími technickými prostředky, školením zaměstnanců, výběrem kvalitní bezpečnostní služby a dalšími podobnými opatřeními, obohacování vlastních zaměstnanců na úkor zaměstnavatele či provozovatele hotelu představuje samostatnou problematiku, ne ve všech případech lehce řešitelnou.
Jakýkoliv styk s peněžní hotovostí, jakékoliv mezery v hotelovém softwaru, nedostatky v evidenci skladového hospodářství a v podstatě celá oblast F&B vytváří již ze své vlastní podstaty podhoubí pro potenciální trestnou činnost. Svědky takového přikrádání, lidově řečeného "malá domů", jsme dnes a denně ve všech typech gastroprovozů a hotelů. Sám jsem byl v poslední době svědkem mnoha takových jednání. Od plenění kuchyně vlastními zaměstnanci v malém hotelu v Jeseníkách až po neskutečně drzé jednání recepčního známého pražského hotelu renomovaného řetězce, který, když zjistil, že mluvím česky a budu platit služby jejich wellness centra v hotovosti, udělal pohotovou akční nabídku. Hlasem bodrého zbojníka pravil: "Tak co byste říkal, ne, uděláme to tak nějak bez účtu a za půlku, což?" Když jsem i přesto trval na vystavení řádného daňového dokladu, rozhostil se v jeho tváři nechápavý výraz.
Boj proti takovémuto jednání je během na dlouhou trať, neboť nastavení skutečně efektivních kontrolních mechanismů není jednoduché. Je třeba vybočit ze zajetých kolejí a analyzovat skutečné výkony jednotlivých segmentů hotelového provozu v porovnání s vykazovanými výkony finančními. Bohužel, nejsme ani na Faerských ostrovech ani na Islandu, kde jsem nechával na týden klíčky od plně naloženého automobilu u anonymní obsluhy čerpací stanice, jež na rozloučenou vesele hlaholila: "A auto zamykat nemusíte, nebojte se, nikdo vám tady nic nevezme, to nejde, vždyť je to vaše." A měla pravdu.
Příležitost dělá zloděje.
V hotelu je třeba si dávat pozor nejen na pachatele zločinů přicházející zvenku, ale především na ty, kteří v něm pracují.
Zdroj: www.ihned.cz
Autor: Petr Běhounek
25.03.2011 - 06:56:07
Po celém světě během tohoto léta klesly průměrné ceny za ...
Jak vybrat co nejlepší maso, který kus hovězího se bude ...
Přes určitý pokles v posledním roce stále platí, že Česká republika ...