Majitelé hotelů, restaurací, barů, kaváren a dalších gastronomických zařízení dnes při otázce na sociální média neřeší samotné začlenění do dané sítě, ale spíše to, jak nejefektivněji tento nástroj využít a profitovat z něj.
Sociální média přinesla doposud největší změnu v chování zákazníků od dob vzniku internetu. Naši zákazníci jsou on-line, vědí, jak používat technologie, hledají na internetu a sociálních sítích kontakt se značkami a produkty, vyžadují péči, ale hlavně chtějí komunikovat. Stále více zákazníků se orientuje při výběru hotelu, restaurace, baru nebo kavárny podle referencí na internetu a sociálních sítích.
Musíme v našem hotelu používat Facebook nebo Twitter? Určitě ne. Musíme blogovat o tom, co se právě děje v našem baru? Vůbec. Potřebujeme si založit Foursquare místo a nalákat zákazníky do naší restaurace? Ani zdaleka. Sociální sítě a digitální média pro nás určitě nejsou povinností. Jsou ale obrovskou příležitostí, jak s minimálními náklady, v porovnání s tradičními marketingovými médii (print, TV, rádio atd.), dosáhnout nesrovnatelně lepších výsledků za mnohem kratší čas, a to zejména v oblasti profitu, oslovení a získání nových zákazníků, budování důvěry, dobrých zákaznických vztahů a dlouhodobého zisku společnosti. A to je jen začátek.
Pro koho se tedy sociální sítě a digitální média nehodí? Pro ty společnosti, které mají negativní vztah k internetu a sociálním médiím, nezajímá je, co se o nich na internetu a v médiích píše, nechtějí poslouchat hlasy svých zákazníků, záleží jim výlučně na okamžitém zisku a nejde jim o dlouhodobý profit. Naopak ty společnosti, které už patří k uživatelům nových médií, si začínají uvědomovat změnu chování zákazníků, hledají účelné a efektivní metody on-line marketingu, chtějí dlouhodobě profitovat s nízkými náklady a mají chuť budovat komunitu věrných a loajálních zákazníků, kteří budou všude šířit jejich značku a vytvářet tak přeměnu fanoušků v nové zákazníky.
Pojďme se nyní podívat, jak to vše vypadá v praxi. Poskytnu vám čtyři konkrétní tipy, jakým způsobem využívat sociální média v F&B sektoru. Zároveň trochu načrtnu současnou situaci, jakým způsobem začínají hotely, restaurace, bary, kavárny a další gastronomická zařízení v Česku využívat sociální sítě a digitální média.
Předtím, než uděláte jakýkoliv první krok (např. založíte stránku na Facebooku atd.), přemýšlejte o tom, co má být cílem celého vašeho úsilí, a stanovte si jasný plán vedoucí k tomuto cíli. Vaše prezentace na sociálních sítích a digitálních médiích musí mít stanovený konkrétní plán. V opačném případě nebudete vědět, jak vytvořit svou on-line prezentaci, na co se soustředit při jejím spravování a ani k jakému cíli vás má přivést. Bude to pro vás značně neefektivní a v konečném důsledku ztráta času, případně dalších nákladů. Jestli nevíte, jak na to, vyhledejte odborníka, který vám pomůže.
Po stanovení cíle začněte s budováním komunity. Svou přítomností a hlavně komunikací v on-line prostředí začněte budovat skupinu fanoušků a obhájců vaší značky. Vytvořte si ke své standardní webové stránce blog - neformální místo pro vaše zákazníky a fanoušky -, stránku na Facebooku (nyní má v Česku více než 3 mil. uživatelů), profil na Twitteru, stránku na YouTube, Foursquare značku, případně využijte některé z obrovského množství dalších digitálních médií, sociálních sítí nebo nástrojů a snažte se maximalizovat kontakt s vašimi zákazníky a fanoušky. Jednoduše jim ukažte, že vám na nich záleží i mimo stěny vašeho zařízení, a dejte jim důvod, aby o vás všude mluvili.
Hotel, restaurace, bar či kavárna bez propagace svých služeb a pořádání zajímavých akcí nemá v současné době žádnou šanci na úspěch. Využijte proto sociální sítě a digitální média ke sdělení kompletních informací o těchto službách pro vaše zákazníky a dejte jim další důvod vás navštívit. Ideálně v kombinaci s LBS službami (z anglického Location-Based Services - geolokační služby), jako např. Foursquare, Gowalla apod. Jde o služby, kdy má zákazník v ruce nástroj v podobě aplikace v mobilním zařízení, ve vašem provozu provede tzv. check-in (deklaruje svou přítomnost ve vašem provozu) a vy mu za tento úkon poskytnete určitý benefit v rámci vašich služeb (např. další nápoj zdarma apod.). Tyto služby jsou na začátku svých marketingových možností, ale velmi rychle se stávají oblíbenými a využívanými a stále vyvíjejí a inovují své vlastnosti (např. můžete odměnit zákazníka s opakovaným check-inem nebo největším počtem check-inů).
Angažovanost - zaujetí fanouška nebo zákazníka, strhnutí jeho pozornosti obsahem s přidanou hodnotou, kterou nenajde u vaší konkurence, jeho reakce a v ideálním případě šíření a sdílení této informace dál v rámci sociálních sítí - to je třetí a velmi důležitý aspekt vaší komplexní on-line prezentace. Zde velmi dobře funguje v rámci angažování a interakce se zákazníkem transparentnost a poodhalení zákulisí vašeho provozu, např. publikováním krátkého videa z přípravy vašeho nejlepšího pokrmu v menu, storytelling - "digitální vyprávění" příběhu např. o dlouhé cestě a historii konkrétní suroviny od výroby až po její servis zákazníkovi, inovace - jako např. používání sezonních surovin nebo bioproduktů a publikace těchto informací na sociálních sítích. Obsah byl, je a vždy bude nejdůležitější a vždy by měl tvořit jádro komunikace, ale je potřebné jej zvolit v souladu s kontextem a nepřestat při tom sledovat hlavní cíl.
Zákazníci si už o vašem hotelu, restauraci, baru nebo kavárně na sociálních sítích a internetu vyprávějí, ať už se vám to líbí, nebo ne. Děje se tak navzdory tomu, že vy se této konverzace prozatím neúčastníte. Co když to, o čem si povídají a o čem píší, působí negativně na vaši značku a služby? Víte, co se o vás píše a jaké je povědomí zákazníků o vaší značce? Abyste dnes ve svém oboru mohli uspět, potřebujete to vědět, a co je ještě důležitější, zapojit se do této komunikace a stát se jejím lídrem.
Nejjednodušším způsobem, jak toho dosáhnout, je aktivně se jí zúčastňovat. V praxi to znamená vytvořit si svou on-line identitu na nejpoužívanějších a nejrozšířenějších sociálních sítích a digitálních médiích, jako je Facebook, Twitter, Foursquare atd., začít s budováním komunity, angažovat zákazníky při vytváření a budování značky kvalitním obsahem, propagací a akcemi, nastavit monitorování sociálních médií, respektive aktivně se na něm podílet, a hlavně reagovat na všechny podněty on-line ale i off-line. Na začátku zbytečně nevyhazujte desítky tisíc korun za drahé monitorovací nástroje se zatím nejasnou návratností. Pro vaše potřeby monitoringu a analýzy budou plně postačovat standardní nástroje, které jsou zdarma, jako např. Facebook, Google Alerts, Twitter search, vyhledávání na českém a slovenském Twitteru (www.klaboseni.cz), Foursquare, Gowalla, Trip-Advisor, Foodspoting, případně pokročilejší
Úspěšný hotel, restaurace, bar či kavárna se při využívání sociálních sítí a digitálních médií neřídí pouze těmito čtyřmi pravidly. Tato "hra" je širší a komplexnější a patří do ní také transparentnost v podnikání, otevřenost v komunikaci se zákazníkem a samotná péče o něj. Je důležité si uvědomit, že to, co budujete v on-line prostředí, je dlouhodobá investice do vaší společnosti a čím zodpovědněji budete k této úloze přistupovat, tím rychleji poroste počet vašich zákazníků, váš profit a hodnota značky na trhu.
Zdroj: www.ihned.cz
Autor: Mário Mjankov
11.05.2011 - 08:41:18
Po celém světě během tohoto léta klesly průměrné ceny za ...
Jak vybrat co nejlepší maso, který kus hovězího se bude ...
Při jaké teplotě skladovat víno? Co je to fortifikované víno? ...