S rozmachem wellness center a podobných zařízení začínají také české lázně reagovat na trend zvyšujícího se počtu samoplátců, kteří od lázeňských provozů očekávají kvalitní nabídku samostatně prodejných procedur. Sestavit logické, a především výdělečné portfolio těchto služeb však není nic jednoduchého. Některá procedura může mít marži 400 %, přesto se jí ročně prodá jen několik jednotek, jiná s nižší marží se naopak může stát naprostým trhákem a lázním tak přinese mnohem větší objem financí.
Podle společnosti Hotel & Spa Consulting si v čele, co se prodejnosti procedur týká, stále drží místo tradiční procedury. Budeme-li počítat pouze ty procedury, které si klienti kupují dodatečně přímo na místě nad rámec svého lázeňského pobytu, eliminujeme vlivy zdravotních indikací a místních léčebných specialit a zůstane nám pouze samotná poptávka po "wellness" procedurách.
Ze získaných dat je zřejmé, že klienti navzdory trendům poptávají nejvíce masáže, koupele, vstup do bazénu a solnou jeskyni. I zde však platí určitá pravidla. V oblasti masáží jasně vítězí masáž klasická, případně reflexní či relaxační, paradoxně nižší oblíbenosti se těší například masáž medová, aromatická, shiatsu, či dokonce anticelulitidní. Tyto "moderní" variace vznikají především proto, že je na ně možné nasadit vyšší marži a zákazník má také pocit, že má větší výběr. Málokdy to má však vliv na jeho skutečnou volbu.
Koupele pak vedou minerální, perličkové a slatinné, na druhé straně žebříčku prodejnosti se objevují lahůdky typu květinová koupel a pivní koupel, jejichž umístění lze vysvětlit podobně jako u masáží.
Samostatnou kapitolou je solná jeskyně, která je mimo vysokou prodejnost oblíbená také pro nízké provozní náklady (jednoduché doplnění soli). Podobnému zájmu se těší také kryokomory, které svou vysokou pořizovací cenu vyvažují schopností fungovat bez lidské obsluhy a navíc současně obsloužit hned několik klientů najednou. "Obě tyto procedury jsou stále ještě neokoukané a je tak u nich možné nasadit relativně vyšší cenu," vysvětluje Alexej Kumpošt ze společnosti Hotel & Spa Consulting.
Takzvané hity sezony nebo novinky mají sice jen okrajový dopad na tržby, marketingově však působí dobře. Tento účel může například plnit procedura spojená s aplikací zlatých částic ve formě různých zábalů a ošetření pleti. Je však velmi finančně náročná na pořízení i další provoz, a tak je dobré předem si pomocí průzkumu u zákazníků zjistit, zda se její zavedení do portfolia služeb lázním vyplatí, nebo bude představovat zbytečné finanční zatížení. Podobně je nutné zvážit také pořízení různých finančně náročných přístrojů na odbourávání tuků, zmírnění celulitidy a relaxaci, jež často přicházejí do naší země po negativních zkušenostech ze západní Evropy a Ameriky, kde u klientů příliš neprorazily.
Procedura | Počet prodaných procedur | % podíl |
Minerální koupel | 27 308 | 15,87 |
Solná jeskyně | 21 932 | 12,75 |
Klasická masáž | 19 333 | 11,24 |
Reflexní masáž | 8 508 | 4,94 |
Bazén | 7 513 | 4,37 |
Bahenní, slatinný zábal |
7 423 | 4,31 |
Oxygenoterapie | 6 107 | 3,55 |
Vstup do wellness | 5 974 | 3,47 |
Solárium | 5 105 | 2,97 |
Parafín | 2 982 | 1,73 |
Ostatní | 59 885 | 34,8 |
Celkem | 172 070 | 100 |
Zdroj: Hotel & Spa Consulting
Zdroj: www.ihned.cz
Autor: Klára Chromá
29.09.2010 - 06:31:04
Po celém světě během tohoto léta klesly průměrné ceny za ...
Jak vybrat co nejlepší maso, který kus hovězího se bude ...
Při jaké teplotě skladovat víno? Co je to fortifikované víno? ...