GastroTrend

GastroTrend - odborný portál pro gastronomii
Dnes je 27.04.2024, svátek má Jaroslav
GastroTrend

banner

 

RUBRIKY/ČLÁNKY » HOTEL/WELLNESS/SPA

Hotely hladoví po kvalitě

 


ilustracni fotoVývoj českého hotelnictví v posledních 20 letech zaznamenal stejně jako jiná odvětví bouřlivý rozvoj. Nárůst počtu ubytovaných osob ostatně pokračoval v absolutních číslech prakticky po celou dobu 90. let, a to i přes dramatický propad domácího cestovního ruchu.


Na začátku byla šeď socialistické éry, a tak zatímco v 70. a 80. letech 20. století světové hotelové řetězce zaváděly nové revoluční standardy v řízení kvality, chování personálu a systémově řešily komplexní úroveň služeb, v našich zeměpisných šířkách panovaly naprosto jiné poměry, poplatné tehdejší zoufalé společenské situaci. Z hlediska hotelové personalistiky začínají být zajímavé údaje až od roku 1991, kdy na jedné straně v cestovním ruchu neustále narůstá nová incomingová vlna zvídavých zahraničních turistů generující výstavbu nových ubytovacích kapacit, na straně druhé je ve stávajících hotelových zařízeních již překonán stav hrůzostrašné socialistické přezaměstnanosti.


JAK ŠEL ČAS


Privatizace, výstavba nových hotelů, příchod řetězců a nedostatek kvalifikovaných pracovních sil na českém pracovním trhu, i tak by se dala éra 90. let definovat. A právě příchod řetězců na český trh znamenal výrazný obrat v českém hotelnictví, neboť přinesl plošnou aplikaci vyšších evropských a světových standardů, které musely postupně akceptovat i ostatní subjekty působící na trhu. Vyšší standardy, vyšší kvalita a rozsah služeb, nástup moderních technologií včetně globálních rezervačních systémů a řada návazných změn zcela změnily požadavky na zaměstnance působící v oboru hotelnictví.


Zatímco u běžného provozního personálu se celková situace zaběhla do požadovaných mantinelů poměrně rychle a bezbolestně, u středního a vyššího managementu bylo bezpodmínečně nutné importovat oborové profesionály ze zahraničí. Až v desetiletí následujícím se postupně daří uspokojovat personální nároky hotelových řetězců z řad tuzemských kandidátů, kteří právě v letech devadesátých nasbírali potřebné zkušenosti v zahraničí, nebo se pod zahraničním top managementem vypracovali.


Ovšem i v dnešní době evidujeme "úzkoprofilové" pozice - typickým představitelem současného nedostatkového zboží na českém pracovním trhu je pozice revenue managera. Přitom z hlediska průměrné délky vzdělávání v oboru, která činí zhruba deset a půl roku, nevybočuje Česká republika v hotelovém odvětví z průměrů ostatních středoevropských postkomunistických států, což v celoevropském kontextu dokresluje určitou místní těžkopádnost.


VYŠŠÍ STANDARD SI ŽÁDÁ VYŠŠÍ NÁROKY


Bouřlivý vývoj uplynulých 20 let poměrně dobře dokumentuje i celkový počet hotelů, kterých v roce sametové revoluce bylo na území dnešní České republiky necelých 1500. O 20 let později evidujeme podobných hotelových zařízení již okolo 4500. Hotelové provozy generují zhruba 60 tisíc pracovních míst, a to včetně pracovních pozic outsourcovaných (zejména housekeeping, bezpečnostní služby, F&B atd.), přičemž komplexní segment ubytovacích služeb a gastronomie generuje pracovních míst bezmála 120 tisíc.


Současné požadavky na zaměstnance v hotelnictví odrážejí neustále se zvyšující nároky kladené na celé odvětví, které se ještě nedávno výrazným způsobem potýkalo s ekonomickou recesí. Jen pro představu - zatímco v letech devadesátých postačovala u top managementu v otázce jazykové vybavenosti znalost angličtiny, dnes je nutností znalost dalšího světového jazyka. Podobné je to i s délkou předchozí praxe, zkušenosti čerpané v zahraničí na adekvátních pracovních pozicích jsou dnes samozřejmostí. Ale i v daleko nižších patrech hotelové hierarchie jsou změny patrné. Obsadit v současnosti junior sales pozici zaměstnancem bez praxe, jak tomu bývalo běžné před 15 lety, je dnes nemyslitelné. Normou je alespoň 24 měsíců praxe.


Hotelnictví jako obor citlivý na výkyvy v ekonomické situaci po době krize výrazně ožívá, největší nárůst navíc zaznamenávají hotely nejvyšší kvality, a tak i na poli recruitmentu zaznamenáváme řadu nových, velice zajímavých pracovních pozic. Po kvalitních, odpovědných a cílevědomých kandidátech je zkrátka pořádný hlad.

 

Zdroj: www.ihned.cz

 

 

 
zpětzpět  tisktisk  poslat e-mailem

Autor: Pavla Berková
26.10.2010 - 09:00:38

REKLAMA

banner

Nejčtenější články

22.01.2009 - Hotels.com: Pokles cen v hotelech o 3 procenta

Po celém světě během tohoto léta klesly průměrné ceny za ...

12.03.2009 - Dynybyl Hot Cup 2009

V honosném hotelu Art Deco Imperiál, z jehož zdí dýchá ...

05.03.2010 - Se šéfkuchařem u řezníka

Jak vybrat co nejlepší maso, který kus hovězího se bude ...

28.01.2009 - Život je krásný

Rialto není jen slavný most v Benátkách, ale i prvotřídní ...

26.12.2009 - Víno - otázky a odpovědi

Při jaké teplotě skladovat víno?   Co je to fortifikované víno?   ...

všechny nejčtenější články

REKLAMA

GastroTrend na e-mail

Přejete si zdarma zasílat novinky, články či zpravodajství GastroTrendu na Váš e-mail? Vyplňte, prosím, následující údaje.

(zasílání lze kdykoliv odhlásit)


Jméno:
Příjmení:
E-mail:
 
Copyright © 2008 - 2024 LEONN promotion s.r.o. | Publikování obsahu bez písemného souhlasu vydavatele je zakázáno.