GastroTrend

GastroTrend - odborný portál pro gastronomii
Dnes je 17.11.2018, svátek má Mahulena
GastroTrend

banner

 

RUBRIKY/ČLÁNKY » ALKOHOLICKÉ NÁPOJE

Rudolf Jelínek je největším výrobcem destilátů v Evropě

 

RUDOLF JELÍNEKEvropskému prodeji slivovice a dalších ovocných destilátů už nepanují velcí hráči, jako je německá palírna Bimmerle a italský Pircher Brennerei. Výrobci destilátů se mezi sebou porovnávají objemem zpracovaného ovoce. Podle tohoto měřítka patří první příčka vizovické společnosti Rudolf Jelínek, která zpracuje ročně 22 milionů kilogramů ovoce. Před své dva největší konkurenty (každý zpracuje do 20 milionů kilogramů) se dostala postupnými akvizicemi a naposled pak vstupem do rumunské palírny Valco loni na podzim.

Společnost dnes ovládá producenty pálenky v Srbsku, Chile, Bulharsku a Rumunsku. Dceřiné obchodní společnosti vydělávají Vizovickým i v Polsku, na Slovensku, zastoupení má Rudolf Jelínek i v Rusku a USA. Celkové tržby holdingu, včetně dceřiných firem, dosahují zhruba 750 milionů korun. "Dnes v každém větším centru pěstování ovoce máme firmu a jsme schopni to zpracovatelsky pokrýt. Centrem zpracování ale zůstávají dál Vizovice," říká Pavel Dvořáček, šéf a majoritní akcionář Rudolfa Jelínka.

Prodeje na evropském trhu zvyšuje i chilský destilatérský závod. Do Evropy totiž putují všechny pálenky, které Rudolf Jelínek v Chile vyrobí. Těžištěm produkce jsou ale země s tradicí domácího pálení. "Námi ovládaný Vinprom Trojan je v Bulharsku jasná jednička a rumunské Valco, kam jsme vstoupili loni, má také zhruba šedesátiprocentní podíl na trhu ovocných destilátů. To byly pro nás jednoznačné příležitosti," popisuje strategii vizovického holdingu místopředseda představenstva Zdeněk Chromý.

Samotný obor ovocných destilátů, ve kterém Jelínek nyní vládne Evropě, představuje jen menší část - zhruba kolem sedmi procent - celkové produkce likérek. V Česku je zdejší vizovický výrobce slivovice, hruškovice a víc než desítky dalších ovocných destilátů také lídrem oboru, ale v pořadí producentů všech druhů lihovin patří R. Jelínkovi šestá příčka s podílem pěti procent.

Odbyt lihovin s logem Jelínka klesl v Česku loni o osm procent, Vizovičtí utržili zhruba 345 milionů Kč a vydělali podle neauditovaných údajů 32 milionů hrubého oproti 42 milionům v předchozím roce.

 

Rozhovor s Pavlem Dvořáčkem, šéfem společnosti RUDOLF JELÍNEK

 

V Chile budeme pěstovat hrušky

 

Pavel Dvořáček, foto old.1000leaders.czVizovický producent ovocných destilátů Rudolf Jelínek má nové plány za mořem. Nejedná se v tomto případě o další akvizici zahraniční firmy, kterých mimo území Česka ovládá už sedm, ale o vytvoření vlastních zdrojů surovin. V Chile, kde Rudolfu Jelínkovi patří zatím 35 hektarů pozemků a destilatérský závod se 12 zaměstnanci, začíná budovat hruškový sad. Jde o první významnější zemědělskou investici české firmy v Chile. "Připravujeme nákup dalších pozemků, celkem bychom jich měli mít do 50 hektarů. I když ne na všech lze hrušky pěstovat," říká v rozhovoru pro HN Pavel Dvořáček, generální ředitel a většinový akcionář společnosti Rudolf Jelínek.

 

HN: Budete i nadále z větší části odkázaní na místní dodavatele hrušek. Jaký podíl potřebné suroviny vám vaše vlastní sady zajistí?



Jde řádově o jednotky procent z celkem sedmi milionů kilogramů, které v Chile ročně vykupujeme. Jediný sad, a to švestkový, máme ve Vizovicích. Ten zajišťuje zhruba kolem tří procent naší potřeby. Pro nás je ale důležité hlavně to, že díky vlastním sadům vidíme, kam až můžeme naše dodavatele tlačit, dáváme zkrátka najevo, že rozumíme nejen zpracování, ale i pěstování ovoce.

 

HN: V Chile jste získali firmu v roce 2007. Proč jste šli za destilací hrušek Williams až tam?


V Evropě je největší producent této odrůdy hrušek Itálie, ale my jsme pochopili, že nemáme šanci se dostat do těch padesátiletých vazeb mezi producenty v Pádské nížině. Proto jsme šli za moře. Ale ani tam jsme nebyli první. V Argentině, na druhé straně And, podniká v tomto oboru jedna německá firma.



HN: Už jste odhadli výši škod, jaké vám při zemětřesení v Chile vznikly?



Nejprve musím říci, že jsem hrozně moc rád, že se nikomu z našich ani chilských zaměstnanců nic nestalo, protože šlo skutečně o tragickou událost. Ve firmě nejsou sice úplně zásadní škody ve srovnání s tím, co jsme viděli jinde v televizi, ale hlavní hala je zčásti poničena. Kompletně byla přerušena dodávka vody, elektřiny a plynu. Za týden nečinnosti se nám zkazilo 400 tun, které jsme měli v době zemětřesení v závodě připravené ke zpracování. Celkové škody jsme ještě nevyčíslili, ale čistě hodnota hrušek představuje částku několika milionů korun a samozřejmě je musíme nahradit jinými, abychom měli dostatek destilátu pro sebe i další zákazníky.



HN: Ovládáte výrobní závody nejen v Chile, ale i v Bulharsku, Srbsku a Rumunsku, dceřiné obchodní firmy v Polsku, na Slovensku, zčásti v USA a Rusku. Je zahraniční expanze váš dlouhodobý záměr?



Když se podíváte na země, kde vyrábíme - šli jsme čistě za surovinou. Ročně vykupujeme jako skupina 20 až 22 milionů kilogramů ovoce, a to nejsme schopni u nás sehnat. Navíc v kvalitě - třeba u těch hrušek - jakou u nás hlavně kvůli přírodním podmínkám neseženeme. V podstatě jde o oblast bývalého Rakousko-Uherska. A jdeme taky do zemí, kde je nejen surovina, ale i spotřeba těchto ovocných destilátů. Když to zjednoduším - v Rusku musíte lidem vysvětlovat, jaký je rozdíl mezi vodkou a slivovicí. Tady v zemích bývalého Rakousko-Uherska lidé dobře vědí, co je ovocný destilát.



HN: Jakou další akvizici chystáte?


Líbí se nám některé konkrétní firmy, které bychom rádi zařadili do svého portfolia. Ale jak bych to řekl - v současné době se poptávka nesetkává s nabídkou. Je to opět v rámci bývalého Rakousko-Uherska. Ale víc nemohu říci.



HN: Podle čeho vybíráte firmu, kterou chcete získat?



Vybíráme si nejlépe firmy, které mají výrazné podíly na místním trhu, jsou prostě místní šampioni. Každé údolí na Valašsku mělo svého šampiona, chalupu, kde to z ovoce uměli nejlépe vypálit. My se sice díváme víc za kopec, ale to místní hledisko má pořád svou logiku. Ta známost a dobrá pověst vlastní národní značky. Tohle je u destilátů právě odlišné od jiných druhů lihovin. Destiláty zkrátka nejsou globální jako třeba whisky, vodky nebo jiné druhy.



HN: Dá se říci, že firmy v zahraničí vám pomáhají sanovat pokles spotřeby na českém trhu?



To ne. Je to spíš o tom, že vždycky se někde neurodí ovoce. A my potřebujeme mít dostatečně velké zásoby. Když není dostatečná úroda v jednom místě, můžeme to nahradit jinde. Dnes v každém větším centru pěstování ovoce máme firmu a jsme schopni to zpracovatelsky pokrýt.



HN: Loňský rok byl pro likérky z pohledu prodejů relativně dobrý jen díky předzásobení obchodníků před lednovým zvýšením spotřební daně. Jaký bude letošek?



Zřejmě vůbec příznivý. Navíc - zákony v rámci Janotova balíčku, a tedy i zvýšení spotřební daně, byly sice přijaty jen pro rok 2010, ale nevěřím téhle dočasnosti. Se zvýšenou spotřební daní bychom asi měli počítat i dále. Proto by se stát měl podívat, z čeho tu spotřební daň vybírá a zda v meziročním srovnání vůbec víc vybere.


reklama:



HN: U jiných alkoholických nápojů zvýšení daně schvalujete?



Zvýšit spotřební daň u piva je v pořádku. Ale pořád stát dělá chybu, že nevybírá daň z tichého vína. Kdyby stát řekl, že z litru vína bude vybírat třeba jen deset korun, tak má minimálně 1,8 miliardy korun. Většina se prodává v krabicovém vínu a je přece tak jednoduché zavést kolky na krabicová vína.



HN: Šéf největšího vinařského uskupení Bohemia Sekt Josef Vozdecký to vidí jinak. Lihoviny jsou podle něj méně kulturní pití než víno. Proto má být víno dál bez spotřební daně.



Nevím, zda lze za kulturní pití považovat krabicové víno. A nemyslím si, že třeba ovocné destiláty jsou nekulturní pití. Stát by v tomhle měl posunout své myšlení. Třeba Polsko také vybírá spotřební daň z vína a nezvýhodňuje jednu kategorii výrobků.


RUDOLF JELÍNEK, Vizovice

dceřiné firmy:
- Slovensko
- Polsko
- Bulharsko (Vinprom a Destila)
- Srbsko (Milenič)
- Chile (RJelinek L.A.S.A.)
- Rumunsko (Valco)


PAVEL DVOŘÁČEK 38
Absolvent pražské Vysoké školy ekonomické. Pracoval jako finanční poradce a makléř. Postupně investoval do akcií Rudolfa Jelínka, dnes drží skoro 60 % akcií. Od roku 2000 je ve funkci generálního ředitele. Více se dozvíte zde.

 

 

Zdroj: www.ihned.cz

 

 

reklama:

 

Hlavní strana   Články od nejnovějšího   Aktuálně   Alkoholické nápoje   Pivo   Víno   Nealkoholické nápoje

 

Káva/Čaj  

Potraviny/Kuchyně  

Technologie/Zařízení   

Hotel/Wellness/Spa  

Restaurace/Inspirace  

Podnikání/Užitečné 

 

 

Akční nabídky

Nové výrobky

Publikace •

Recepty

Kalendář akcí

Inzerce •

Databáze dodavatelů Nápoják

                 

 

 

        

 

 
zpětzpět  tisktisk  poslat e-mailem

Autor: Miroslav Petr, foto old.1000leaders.cz
12.03.2010 - 06:38:10



Diskuze k článku
Jméno*
Text*
Kontrola*: 5 plus 3 je
 

ALKOHOLICKÉ NÁPOJE
REKLAMA

banner

Nejčtenější články

14.06.2010 - Léto svádí k mámení

I když to venku na léto moc nevypadá, podle kalendáře ...

08.04.2010 - Stát zakázal prodej lihovin ve více než šestilitrovém balení

Vlastní kolek musejí mít nyní také malé "placatice", které dosud ...

04.06.2010 - Jak začít se sushi

Přinášíme osm rad pro všechny kdo se chtějí naučit dělat ...

21.06.2010 - Brambory známé i neznámé

Mezi oblíbené přílohy nejenom v našem kraji určitě patří brambory. ...

05.03.2010 - Se šéfkuchařem u řezníka

Jak vybrat co nejlepší maso, který kus hovězího se bude ...

všechny nejčtenější články

REKLAMA

GastroTrend na e-mail

Přejete si zdarma zasílat novinky, články či zpravodajství GastroTrendu na Váš e-mail? Vyplňte, prosím, následující údaje.

(zasílání lze kdykoliv odhlásit)


Jméno:
Příjmení:
E-mail:
 
Copyright © 2008 - 2018 LEONN promotion s.r.o. | Publikování obsahu bez písemného souhlasu vydavatele je zakázáno.