GastroTrend

GastroTrend - odborný portál pro gastronomii
Dnes je 19.10.2018, svátek má Michaela
GastroTrend

banner

 

RUBRIKY/ČLÁNKY » ALKOHOLICKÉ NÁPOJE

Koňak pijí i rapeři

 


ilustracni fotoMAURICE-RICHARD HENNESSY


Koňak není lidové pití. Možná právě proto mu jeho konzumenti rozumějí i v těžkých dobách, říká hlava rodiny Hennessyů.


Pro český národ není alkohol tabu. Milujeme pivo, rádi popíjíme víno, pozadu nejsme ani s tvrdým alkoholem. Na rozdíl od slivovice, vodky či rumu zůstává však vznešený koňak pro valnou část Čechů neobjeven. Možná za to může cena tohoto nápoje, možná fakt, že raději dáváme přednost tuzemskému alkoholu.


Přesto na tom podle Maurice-Richarda Hennessyho, zástupce nejslavnější značky koňaku, nejsme zase tak špatně a koňak se nám zamlouvá čím dál víc.


Tento oficiální velvyslanec společnosti Hennessy je přímým potomkem Richarda Hennessyho, irského přistěhovalce, který v roce 1765 světoznámou palírnu v Cognacu založil.


Rodinné »stříbro« zastupuje opravdu svědomitě. Díky svému poslání je neustále na cestách a zřídkakdy během svých cest vidí něco jiného než luxusní hotely. Jako mladý toužil po zcela jiném životě. »Mým snem bylo chovat krávy na venkově. Ty vám ale na rozdíl od vinic utečou, když je necháte o samotě a vydáte se do světa,« říká vystudovaný agronom. Lahve nesoucí jméno jeho rodiny propaguje již přes 20 let.


OTÁZKA: Česko je země s nejvyšší spotřebou piva na obyvatele na světě. Má vůbec smysl v takové »obhroublé« pivní zemi propagovat tak noblesní věc, jako je koňak?


S tou obhroublostí bych přibrzdil. Já mám české pivo rád a kupuji si ho. A hlavně si myslím, že se to nevylučuje. Podívejte se na Spojené státy, tam se pije hodně piva i vína a pro nás je to největší obchodní partner.


Vedle toho právě v Česku je stále dobrá kupní síla. Takže je to spíše naopak - měl bych sem jezdit častěji.


OTÁZKA: Koňak se u nás snoubí spíše s představou pánských klubů. Myslíte, že na dobrý koňak je možné nalákat třeba mladé lidi?


Spojení »mladý spotřebitel« nemám příliš v lásce. To zavání představou, že rozléváme Hennessy někde na univerzitě.


Spíše než věk je pro nás důležitější postoj k pití. A tady už nějaká úměra platí. Člověk, kterému je třeba pětatřicet, už se většinou nechová jako dvacetiletý. Nepije tolik, neprohýří celé noci a nevyhledává levný alkohol.


Obecně se dá říct, že se soustředíme na zákazníky, kteří už mají za sebou nějaké zkušenosti, a to nejen s pitím. Možná jsou i o něco bohatší a úspěšnější.


Nejvíce vypijí Američané, v tržbách vedou Číňané


OTÁZKA: Jak vypadá takový průměrný piják koňaku?


To je těžké říct. Určitě jsou to lidé, kteří chtějí nebo si mohou dovolit dát za láhev alkoholu ekvivalent deseti krabiček cigaret. Nutně to neznamená, že to jsou zároveň lidé, kteří rádi chodí do opery a vozí se drahými auty.


Třeba ve Velké Británii se Hennessy pije i po hospodách. Ve Spojených státech koňak hodně kupují i Afroameričané. Tedy vrstva, která nepatří mezi dobře vydělávající. Ani s tou operou to není tak žhavé, našimi zákazníky jsou třeba rappeři, kteří si zakládají na tom, že pijí Hennessy.


OTÁZKA: Možná proto, že Američané jsou vašimi největšími zákazníky...


To záleží na úhlu pohledu a statistice, kterou si vezmete k ruce. V počtu dodaných lahví ano, v tržbách ale vedou Číňané. A kdybyste to přepočítali na počet vypitých lahví Hennessy na obyvatele, pak bude jedničkou Irsko. Ale vůbec nejvíc koňaku na hlavu přitom vypijí Finové.


OTÁZKA: Kde naopak nemají koňak rádi?


Takovou zemi si neumím představit. Zato samozřejmě existují země, kde je obecně alkohol nelegální. S Libyí, Saúdskou Arábií nebo Íránem obchodujeme jen velmi omezeně.


OTÁZKA: Kdo jsou vaši největší konkurenti. Další výrobci koňaku?


Kdepak. Mezi konkurenci počítáme třeba i výrobce tequily nebo vodky. Jakékoli kvalitní pití, které se prodává pod zavedenou značkou.


OTÁZKA: Koňak tedy už do světa luxusních produktů nepatří?


To záleží na definici luxusu. Podívejte, pokud vás pozvu na večeři a vy mi donesete láhev alkoholu, dejme tomu za patnáct dolarů, moc mě nepotěšíte. Luxus ale neznamená jen vysokou cenu.


Výroba opravdu výjimečných výrobků vyžaduje dost času i dost peněz. A koňak k nim bezesporu patří.

 


reklama:
reklama

 


Čínský padělek může chutnat, ale ničí zdraví


OTÁZKA: V čem je koňak tak výjimečný? Je to jen díky regionu, kde se vyrábí, nebo se dá vypálit i jinde?


Abyste vytvořili koňak, musíte splnit takovou řadu podmínek, takže bych se divil, kdyby to někdo zvládl jinde. Musíte použít víno vypěstované v oblasti Cognac, nasadit do výroby staré měděné kotle, mít k dispozici ty pravé sudy ke zrání.


A pak je tu ještě jedna potíž. I kdybyste dosáhli skvělé chutě, podle zákona tomu prostě nemůžete říkat koňak.


OTÁZKA: Jenže třeba některým sektům se běžně říká šampaňské, i když se to nesmí. Přitom chuťově to sotva kdo pozná.


O tom vím své. Tuhle se se mnou pohádal jeden Armén, že oni dělají koňak už dvě století. To je fakt, jenže v Evropě se to jmenuje »armenian brandy«, koňak si na lahve píší jen cyrilicí, protože to ostatní nepřečtou.


Označení pevně svázané s regionem má smysl. Také byste asi nechtěli, aby pod značkou Bohemia Crystal vyráběl kvalitní sklo kdekdo.


OTÁZKA: Třeba Číňané?


No jistě, protože ti už beztak okopírovali všechno.


OTÁZKA: Kopírují i Hennessy?


Ano, i náš koňak. A tady už končí nějaká ochranná známka, protože jde o zdraví. Podívejte, nechci nikoho nabádat ke koupi padělků, ale když si koupíte na asijském trhu hodinky Cartier za 25 dolarů, budou vypadat stejně jako originál za sedm tisíc. A možná vám udělají i dobrou službu.

 

Jenže padělají se také léky, kupují se falšované díly do letadla nebo brzdy do aut. A to jsou věci, které zabíjejí. Jako Evropané máme vlastně velké štěstí. Když si zajdete do kterékoli lékárny, máte téměř stoprocentní jistotu, že kupujete originální léky. To třeba v Africe nebo Asii neplatí.


Jako spotřebitel to ale hned nepoznáte. Ostatně podobně jako u pančovaného koňaku. Uznávám, že někdy je nápoj namíchán tak dobře, že je na to třeba specialisty, aby to poznal.


OTÁZKA: Jak se dá pančování zabránit, když laik nepozná falešný koňak ani po chuti?


Těžko. My používáme třeba speciální uzávěry, které se špatně napodobují. Také lahve se těžko kopírují. Pořád si ale můžete sehnat originály a ty pak plnit.


OTÁZKA: Vaše jméno je zároveň značkou. Je to v byznysu výhoda, nebo se na vás dívají spíše jako na člověka, který se do svého postavení nemusel vypracovat, ale narodit?


Jméno Hennessy nepoužívám proto, abych navazoval obchodní kontakty. Na druhou stranu se vždy musíte oprostit od toho, že příjmení nemá nic společného s vaší osobností. Jednou jste hrdým nositelem toho jména a tak to zůstane.


Někdy je to ale docela úsměvné. Třeba když se mě na letišti zeptají, jestli nemám nějaké vzorky, které bych mohl rozdávat místo vizitek.


OTÁZKA: Vy patříte k osmé generaci Hennessyů. Jak se to má s korunními princi? Kdo bude král Hennessy IX.?


Mám synovce Mikea, právě u nás začal pracovat, takže uvidíme. Mé děti jsou ještě mladé a nerozhodly se, čím přesně budou.

Hennessy ale už není rodinná firma, a tak ani není důležité, jestli na špici bude stát někdo z rodinného klanu. Já sám firmu zastupuji, protože mě to baví, ne protože by to byla tradice.


V tom nejsme sami. Třeba jeden z našich největších konkurentů, firma Martell, se už také obejde bez Martellů.

 

Krize? Nikdy jsme na tom nebyli tak dobře


OTÁZKA: Firma Hennessy se v roce 1987 spojila se značkou Louis Vuitton a výrobcem šampaňského Moët et Chandon do jednoho podniku, který vystupuje pod zkratkou LVMH. Jaký smysl má spojovat exkluzivní značky?


Pokud chcete být v 21. století úspěšní, musíte být silní. Jsme rádi, že za námi stojí silný finanční partner.


Samozřejmě že to spoustu věcí změnilo. Hennessy už není rodinná firma. Ale značka se těší velké oblibě, takže není důvod ke stížnostem.


OTÁZKA: Není to svazující? Nakolik si v rámci LVMH můžete ještě dovolit vlastní obchodní politiku?


LVMH tvoří tým, ale hráči jsou individualisté. Skupinově pracujeme tam, kde se to vyplácí. Sdílíme vývoj a technickou podporu, máme společný průzkum trhu. Také ve finančních věcech vystupujeme jako jediná skupina.


Přirovnal bych to k distribuci lístků na nějakou výjimečnou akci. Když těch podniků zastřešíte víc pod jedním distributorem, víc se prodá a zákazníkům nabídnete lepší servis.


OTÁZKA: Osvědčilo se takové sdružování značek pod jednou střechou právě v době finanční krize?


Nemohu mluvit za celou skupinu LVMH. Koneckonců ani nejsem žádný finanční expert. Akcie LVMH se nicméně nyní pohybují kolem 106 eur za kus, zatímco před krizí to bylo asi 60 eur. Tak dobře jako dnes jsme na tom ještě nebyli. A to vaši kolegové v Le Figaro psali, že druhé pololetí bude ještě lepší.


OTÁZKA: V Hennessy jste začínal od píky. Jakou funkci zastáváte teď?


Oficiálně se to jmenuje ambassadeur de la maison.


OTÁZKA: Takže takový ceremoniář?


Ne, to je doufám o něco důležitější funkce. Já nejsem ani tiskový mluvčí, ani zástupce obchodního oddělení. Prostě objíždím svět, ukazuji lidem svou tvář a vyprávím příběhy.


OTÁZKA: Třeba ten, že v koňaku je pravda?


Ano. Třeba právě ten.

 


reklama:
reklama

 

 


Slavní Hennessyové


Richard Hennessy (1724-1800)
- Kapitán irské armády ve službách Ludvíka XV., rodinnou palírnu založil roku 1765 na pozemcích v Cognacu, které získal jako výsluhu v sedmileté válce.


Jean Patrick Hennessy (1874-1944)
- Poslanec francouzského parlamentu za socialisty, v letech 1928-1930 ministr zemědělství, později velvyslanec ve Švýcarsku.


Kilian Hennessy (1907-2010)
- Patriarcha rodu z páté generace, v roce 1971 spojil rodinnou palírnu se společností Moët, výrobcem šampaňského. Rozšířil kontakty na zahraničních trzích.


Maurice-Richard Hennessy
- Narodil se 11. dubna 1950 v Paříži a dětství strávil ve městě Cognac.
- Je přímým potomkem zakladatele slavné značky Hennessy a zároveň je osmou generací této rodiny.


Vzdělání
- Je vystudovaným inženýrem agronomie.


Kariéra
- Pracoval v Institutu technického a praktického zemědělství.
- Několik let dělal dobrovolníka v oblasti rozvojové pomoci v Africe.
- V roce 1975 nastoupil do rodinného podniku.
- V roce 1979 se usadil na pět let v Londýně, kde měl na starost propagaci značky.
- Postupně se stal živoucím symbolem značky a dnes zastává pozici ambassadeur de la maison.


Rodina
- Je ženatý, má tři dcery.
- Ve volném čase se věnuje svým
vinicím, je milovníkem opery.


LVMH
- Holding vznikl v roce 1987 sloučením značek Louis Vuitton, Moët et Chandon a Hennessy.
- Do impéria LVMH patří například také módní značka Donna Karan nebo hodinky TAG Heuer.
- Největší balík akcií - 42 procent - vlastní firma Christian Dior, kterou ovládá francouzský byznysmen Bernard Arnaut.
- LVMH zaměstnává 77 tisíc lidí, z toho třetinu ve Francii.
- Loni koncern utržil sedmnáct miliard eur a vykázal čistý zisk ve výši 1,9 miliardy.


Hennessy
- Palírnu založil v roce 1765 v Cognacu irský přistěhovalec Richard Hennessy.
- Dnes firma Jas Hennessy & Co. prodává ročně 50 milionů lahví koňaku, což je asi 40 procent produkce této chráněné značky původu.
- Firma, která je součástí holdingu LVMH, zaměstnává 700 lidí a v roce 2009 vykázala obrat 1,1 miliardy eur.

 

Zdroj: www.ihned.cz

 

 

 
zpětzpět  tisktisk  poslat e-mailem

Autor: Zuzana Panczaková, Blahoslav Hruška
21.10.2010 - 10:31:22

ALKOHOLICKÉ NÁPOJE
REKLAMA

banner

Nejčtenější články

14.06.2010 - Léto svádí k mámení

I když to venku na léto moc nevypadá, podle kalendáře ...

21.06.2010 - Brambory známé i neznámé

Mezi oblíbené přílohy nejenom v našem kraji určitě patří brambory. ...

14.09.2011 - Calvados - pálenka s historií

Calvados je typickým francouzským destilátem. Vyrábí se destilací zkvašeného jablečného ...

21.01.2010 - Speciální a neobvyklá piva české provenience

Přes určitý pokles v posledním roce stále platí, že Česká republika ...

05.03.2010 - Se šéfkuchařem u řezníka

Jak vybrat co nejlepší maso, který kus hovězího se bude ...

všechny nejčtenější články

REKLAMA

GastroTrend na e-mail

Přejete si zdarma zasílat novinky, články či zpravodajství GastroTrendu na Váš e-mail? Vyplňte, prosím, následující údaje.

(zasílání lze kdykoliv odhlásit)


Jméno:
Příjmení:
E-mail:
 
Copyright © 2008 - 2018 LEONN promotion s.r.o. | Publikování obsahu bez písemného souhlasu vydavatele je zakázáno.