Frederick Noe III, hlavní palírník společnosti Jim Beam
Frederick Booker Noe III (53) pracuje v lihovaru 26 let, teprve před třemi lety se ale "probojoval" na etiketu lahví celosvětově proslulého bourbonu Jim Beam.
Prapravnuk Jima Beama, který v USA v roce 1933 po odvolání prohibice obnovil výrobu bourbonu, se v roce 2007 stal hlavním palírníkem společnosti. Od té doby dohlíží podobně jako šest generací rodiny před ním na to, aby slavný bourbon z Kenntucky zůstal tím skutečným bourbonem.
"Pro výrobu bourbonu z Kentucky platí mnoho pravidel. Ty se vztahují na zrání a skladování bourbonu i na obsah alkoholu," vysvětluje Noe, podle něhož není díky složitému procesu možné vyrobit přesnou kopii nápoje. Bourbon Jim Beam, který je zároveň synonymem pro whisky z Kentucky, se vyrábí podle stejné receptury už od roku 1795. Tehdy prodal zakladatel rodinné palírny Jacob Beam z Bardstownu v Kenntucky svůj první sud tohoto produktu. Od té doby se jich v rodinném podniku naplnilo už více než deset milionů a Jim Beam se stal jednou z nejprodávanějších značek prémiového alkoholu na světě.
Po celém světě se ročně prodá přibližně 46,8 milionu litrů destilátu. Jen v Česku se loni vypilo více než 200 tisíc litrů této lihoviny.
Ačkoliv výroba bourbonu se dlouhá léta nezměnila, lihovarníci jsou nuceni se přizpůsobovat novým trendům v konzumaci alkoholu. "Naše receptura zůstává stejná, jen nároky lidí se mění. Mladým nechutná to, co chutnalo jejich otcům," soudí z vlastní zkušenosti Noe.
I z toho důvodu se slavný americký lihovar před více než rokem rozhodl vyjít vstříc dnešním požadavkům konzumentů a vyvinul nový produkt Red Stag. Od loňského roku, kdy byla nová whisky s příchutí višní uvedena na trh v USA a Austrálii, se jí podle prvních odhadů vypily statisíce litrů.
Noe tvrdí, že výsledky předčily očekávání jeho společnosti: "Red Stag jsme představili v době krize, což bylo velmi riskantní. Ale podařilo se nám přitáhnout spoustu zákazníků, včetně mladých lidí a dam, které obecně bourbonu příliš neholdují."
V tuzemsku patří k nejrozšířenějším produktům Jim Beam Black nebo Jim Beam Kentucky Straight Bourbon Whiskey. Nová whisky bude v České republice k dostání teprve v průběhu příštího roku.
Když Fred Noe zmiňuje krizi, nepopírá, že šlo o skutečně těžké období, z něhož nejsou USA ani další trhy zdaleka venku. Reprezentant společnosti, která se vyrovnala s krizí i americkou prohibící třicátých let 20. století, označuje nedávnou globální recesi za skutečně děsivou. A jestli se podepsala na konzumaci alkoholu? Prapravnuk Jima Beama soudí, že velmi výrazně.
"Obchody jdou hůře, lidé pijí levnější značky alkoholu, a to se se odráží i v konzumaci našeho bourbonu. Stagnuje," říká Noe.
Nadějí na oživení jeho konzumace jsou podle potomka slavné rodiny Beamů koktejly míchané z bourbonu.
"Barmani se musí naučit, že bourbon dodává nápojům chuť, a naučit to i lidi," říká Noe.
Výchova barmanů a konzumentů teď připadla právě na samotného palírníka. V nové roli takzvaného "ambasadora značky" jezdí Noe po světě a vedle testování má na starosti také marketing.
"Musím lidem dokázat, že ta podobizna na láhvi není jen karikatura. Chci si potřást ruce s barmany a zajistit si vzájemnou podporu," říká.
S kampaní začal v Evropě, která je díky Německu po Austrálii pro Jim Beam třetím největším trhem.
Zdroj: www.ihned.cz
Autor: Lucie Hrdličková
05.11.2010 - 08:25:23
Po celém světě během tohoto léta klesly průměrné ceny za ...
Jak vybrat co nejlepší maso, který kus hovězího se bude ...
Při jaké teplotě skladovat víno? Co je to fortifikované víno? ...