GastroTrend

GastroTrend - odborný portál pro gastronomii
Dnes je 21.06.2018, svátek má Alois
GastroTrend

banner

 

RUBRIKY/ČLÁNKY » VÍNO

Milovaný i odmítaný Ryzlink rýnský

 

 

ilustracni fotoRiesling, v našich vinicích Ryzlink rýnský, označí jako jednu ze svých nejoblíbenějších odrůd obrovská část nadšenců do vína. Zároveň se, především v teplých jarních dnech a v létě, budou marně pokoušet znovu a znovu o ryzlinkovou osvětu. Jak je tato odrůda úžasná, tak se jí mezi běžnými zákazníky daří dosáhnout jen zlomku obliby Chardonnay či Sauvignonu. A přitom nabízí tolik různých a lákavých podob!


Ryzlink rýnský je zásadní odrůdou Německa, kde také pravděpodobně, křížením odrůd Heunisch a Tramín vznikl. K obci na Rýnu a místu, kde se nejvíce proslavil, odkazuje i jeho další pojmenování - Johannisberg. Jiné zase, Lipovina, se váže k typické vůni po lipovém květu.


Ryzlink rýnský v míře nebývalé reflektuje místo původu a právě schopnost jej ve vůni a chuti odrážet, ať už jde o příkré břidlicové svahy na řece Mosele, žulové a sprašové terasy ve Wachau či vinice v Columbia Valley amerického státu Washington, je jedním z jeho zásadních znaků.


Tím dalším je výrazná aromatika a také schopnost kvalitních ryzlinků vyzrávat i mnoho let a v čase získávat na zajímavosti. Potkat se tak můžete s ryzlinky plnými vůní ovocných (broskev, nezralé jablko, citronová kůra, meruňka...), květinových a minerálních přes kořenité a zemité až po tóny kouřové, medové či - především pro starší vína specifickou - vůni petroleje.


Na schopnosti dlouhé roky zrát v lahvi se podílí pro ryzlink typická výraznější kyselina a schopnost hroznů si tuto kyselinu udržet i do pozdní sklizně. To umožňuje připravovat nejen lehká svěží vína, ale i vyvážená hutnější sladká vína a také výborné sekty.


Díky široké škále variant jde s ryzlinkem v gastronomii pracovat od předkrmu po dezerty. Kyselina ale není ryzlinku jen ku prospěchu, kyselost je zároveň asi nejčastěji uváděným důvodem, proč mnoho zákazníků tuto odrůdu odmítá.


Další potíží může být relativní složitost vinět z jeho domoviny. Weingut Johannishof Rüdesheimer Berg Rottland Riesling Spätlese běžného konzumenta uvádí do rozpaků a termín jako Trockenbeerenauslese, tedy výběr ze seschlých bobulí, může značně zamíchat v očekávání i pokročilého konzumenta, který si zapamatoval "trocken" jako výraz pro víno suché, což ale v tomto případě znamená něco velmi odlišného.


Častým důvodem, proč se zákazníci k ryzlinku nevrací, a platí to především pro zástupce z Německa a Alsaska, je právě neschopnost z lahve v regále obchodu odhadnout, zda půjde o víno suché, sladké či něco mezi tím. Některé trhy (například americký) ve snaze ryzlink více prosadit mezi běžnými zákazníky tento problém začínají řešit speciálním chuťovým profilem obsahujícím i stupnici sladkosti, který je u ryzlinků uváděn na zadní vinětě.


Z Ryzlinku rýnského vzniká asi méně dnes slavných vín než z Chardonnay nebo Cabernetu Sauvignon, ale to nám, zákazníkům, velmi pomáhá. I opravdu skvělý ryzlink z tradičních míst původu lze zakoupit za částky pohybující se okolo 10-15 eur, o čemž si mohou například milovníci vín z Burgundska nechat pouze zdát.


Dokonce i opravdu velká vína nejen v rámci této odrůdy a etalonu kvality, například Clos Sainte Hune z vinařství Trimbach, Comtes dEguisheim Léona Beyera či výběry z legendárních vinic Bernkasteler Doctor či Urziger Würzgarten, se pohybují spíše v kategorii desítek eur oproti stovkám u populárnějších odrůd a oblastí.

 

Jan Čeřovský


Názor

Snoubení vína a housky se salámem


Pokud občas nestačíte kulit oči, jaká gastronomická doporučení se nacházejí na zadních vinětách lahví, nejste v tom sami. Humři, ústřice a složité úpravy bažanta působí u obyčejných vín v ceně okolo stokoruny přinejmenším zvláštně. A svým způsobem přispívají k vytváření dojmu, že víno je "něco víc" než součást běžného stravování. To samozřejmě může být pravda, na druhou stranu ve většině případů jde o běžný spotřební produkt, a předstírat opak se zdá být poněkud pokrytecké. A pro prodeje kontraproduktivní.


Milovníci vypiplaných vín z malých specifických vinic mohou leda tak ronit slzy, ale vývoj vína jde (bohužel) podobným směrem, jako tomu bylo u piva - k velkým a jasně rozpoznatelným značkám. Zákazník oceňuje možnost snadno si zapamatovat "chutnal mi klokan s modrým pruhem" a sáhnout po něm v regále znovu. Právě u australské značky Yellow Tail mohla k úspěchu pomoct i kampaň se slogany ve stylu "nejen pro odborníky, ale bez starostí pro každého" či "hrajte podle vlastních pravidel" a doporučování kombinací vína se sendvičem, hamburgery, pizzou a dalšími (alespoň v USA) každodenními jídly.


Lidé nechtějí, aby je víno uvádělo do rozpaků, ale chtějí si ho užít bez starostí. Typický žargon popisu vůně a chuti a vyvolávání dojmu, že člověk musí roky studovat, aby porozuměl tomu, co pije, mohou spoustu zákazníků odrazovat. Velká vína jistě vyžadují čas, zkušenosti a znalosti. A vyplatí se je kombinovat se sofistikovanými pokrmy nebo užít samostatně. Pro ta ostatní... proč se stresovat a nedat si sklenku k housce se salámem, máte-li na takovou kombinaci chuť, ať už na vinětě píší cokoliv?

 

 

 

Zdroj: www.ihned.cz

 

 

 
zpětzpět  tisktisk  poslat e-mailem

Autor: Jan Čeřovský
14.09.2011 - 09:26:53

VÍNO
REKLAMA

banner

Nejčtenější články

04.06.2009 - DAŇOVÉ ŘÍZENÍ - Obrana proti daňové kontrole

Při sporech s finančním úřadem vám potřebné argumenty dodají judikáty.

21.01.2010 - Speciální a neobvyklá piva české provenience

Přes určitý pokles v posledním roce stále platí, že Česká republika ...

05.03.2010 - Se šéfkuchařem u řezníka

Jak vybrat co nejlepší maso, který kus hovězího se bude ...

21.06.2010 - Brambory známé i neznámé

Mezi oblíbené přílohy nejenom v našem kraji určitě patří brambory. ...

20.02.2009 - VIVA TEQUILA! Střet mýtů a reality

To co je pro Moraváka slivovice, Řeka ouzo či Itala ...

všechny nejčtenější články

REKLAMA

GastroTrend na e-mail

Přejete si zdarma zasílat novinky, články či zpravodajství GastroTrendu na Váš e-mail? Vyplňte, prosím, následující údaje.

(zasílání lze kdykoliv odhlásit)


Jméno:
Příjmení:
E-mail:
 
Copyright © 2008 - 2018 LEONN promotion s.r.o. | Publikování obsahu bez písemného souhlasu vydavatele je zakázáno.