GastroTrend

GastroTrend - odborný portál pro gastronomii
Dnes je 23.07.2018, svátek má Libor
GastroTrend

banner

 

RUBRIKY/ČLÁNKY » PIVO

Domácí pivní trh prožívá nejhorší rok v polistopadové historii

 

 

ilustracni fotoSoumrak českého piva. Pivovary bojují s propadem spotřeby. Přesto zdražují, i když obchody nabízejí stále víc laciného piva z Polska


 

Soumrak českého piva Pivovary bojují s propadem spotřeby. Přesto zdražují, i když obchody nabízejí stále víc laciného piva z Polska


Bude to hodně špatný rok pro naprostou většinu pivovarů v Česku. V polistopadové historii asi nejhorší. Už teď vyčísluje Český svaz pivovarů a sladoven meziroční propad produkce na 12 procent a celý rok zřejmě skončí ještě hůř. V takové situaci může být zdražování velkým rizikem, může znamenat další přesun zákazníků k lacinějším konkurenčním nebo i dovezeným značkám. Řada pivovarů to přesto zkusí.


Tvrdí, že důvodem jsou výrazně vyšší náklady. Poroste cena elektřiny, sladovnický ječmen podraží o 20 až 30 procent. Rostou náklady na přepravu. K tomu letos stát zvýšil spotřební daň, například pivovary s produkcí nad 200 tisíc hektolitrů, které ovládají naprostou většinu tuzemského trhu, zaplatí nyní ročně 32 korun místo dřívějších 24 korun za jeden uvařený hektolitr a jeden stupeň extraktu mladiny.


Miliony za spotřební daň


Nejde o malé peníze. Například Plzeňský Prazdroj tak zaplatí jen v případě výčepního Gambrinusu podle odhadu HN na dani kolem 96 milionů korun místo dosavadních zhruba 72 milionů.


Velcí, ovládaní nadnárodními giganty, mají ale z čeho brát. Takovému lídru trhu Prazdroji ze světové pivovarnické dvojky SABMiller už loni klesly tržby o 2,5 procenta a o procento hrubý zisk, ale pořád má 15,4 miliardy tržeb, respektive vydělaných 4,7 miliardy korun. Situace menších pivovarů je složitější. Jen málo z nich udrží nebo dokonce ještě výrazně zvýší loňskou produkci. K těm šťastným patří třeba Bernard, Svijany, pivovary ze skupiny K Brewery i několik dalších regionálních značek. Jejich vliv na celkový trh je minimální, ale těží z toho, že čeští pijáci víc než kdy jindy dávají přednost zajímavým regionálním značkám před velkoprodukcí gigantů typu Prazdroje, Staropramene, Heinekenu a zčásti i Budvaru.


Letos vyšší spotřební daň a DPH už ale pivovary postupně do cen pro zákazníky započítaly. Teď sázejí na to, že český pivní konzument je konzervativní a za "své" pivo si dál ochotně připlatí. Nemusí se jim tahle volba vyplatit a vyšší cena může způsobit ještě větší propad spotřeby domácích značek. Těch, kteří si v záplavě 450 pivních titulů vybírají jen největší kvalitu, je hrstka v porovnání s miliony všech konzumentů.


Urquell versus "Lahváč"?


Většinový zákazník - ten, který si vybírá pivo v obchodních řetězcích nejčastěji podle ceny - přejde snadno k lacinější konkurenci. A že má z čeho vybírat. Zatímco vyhlášené prémiové ležáky málokde stojí pod dvacet korun za lahev, různé privátní značky řetězců (typu Lahváče) jsou k mání řádově za ceny i kolem pěti korun. Za tak nízkou cenu jsou české pivovary stále méně ochotné řetězcům dodávat. A hypermarkety stále víc tyhle nejlacinější značky dovážejí. Hlavně z Polska. "To je hodně špatná zpráva pro český pivovarnický trh. Nikdy se k nám nedováželo tolik jako letos," komentuje rostoucí dovoz výkonný ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven Jan Veselý.


O tom, že tlak na konkurenci pivovarů je už obrovský, svědčí i dříve nevídané kauzy, do kterých se pivovary letos zapletly. Doslova poprask způsobil Prazdroj, když v létě využil testu MF Dnes, který odhalil u některých konkurentů Prazdroje použití tetrahopu - látky na zpevnění pěny. Plzeňští toho okamžitě využili ve svůj prospěch kampaní ve stylu "zachraňte kvalitu českého piva, kterou dodržují jen pivovary Prazdroje".


Špinavá válka


Pivovarnický svaz a všichni konkurenti - včetně těch, kteří tetrahop nikdy nepoužili - to označili za drsný a nefér marketing a po hrozbě vyloučení ze svazu Plzeň kampaň předčasně ukončila. I další reklamy Prazdroje, například že mezi jedenáctkami je excelentní jen jedna - Gambrinus Excelent - konkurence napadla.


Podle lidí z branže je za vyhroceným konkurenčním bojem i nedávná žaloba utajované skupiny lidí na Prazdroj kvůli údajnému klamání spotřebitelů - ležák Pilsner Urquell má totiž nižší stupňovitost než 12. Jenže Prazdroj už tuhle značku za "dvanáctku" neoznačuje, používá podle zákona výraz ležák a ten umožňuje rozmezí od 11 do 12 stupňů. "Je to celé uměle šponované. Menší útočí na velké a naopak. Jestli českému pivu něco škodí, tak je to ta letošní špinavá válka mezi pivovary," říká anonymně jeden z pivovarnických expertů.

 

12 procent
o tolik se za pololetí v meziročním srovnání propadla produkce pivovarů v Česku. Výrazně klesá i export, který donedávna českým pivovarům pomáhal vylepšit bilanci.


48 průmyslových pivovarů
funguje v současné době v Česku. Na 80 procent celkové produkce ovládají pivovary Plzeňského Prazdroje, Staropramene, Heinekenu a Budvaru.


140 litrů na hlavu
činí v současné době v Česku průměrná spotřeba piva na hlavu. Nedávných 160 litrů už neplatí, ale i tak
je Česko v tomto srovnání stále první na světě.

 

Zdroj: www.ihned.cz

 

 

 

 
zpětzpět  tisktisk  poslat e-mailem

Autor: Miroslav Petr
29.10.2010 - 09:33:31

PIVO
REKLAMA

banner

Nejčtenější články

14.06.2010 - Léto svádí k mámení

I když to venku na léto moc nevypadá, podle kalendáře ...

21.01.2010 - Speciální a neobvyklá piva české provenience

Přes určitý pokles v posledním roce stále platí, že Česká republika ...

08.04.2010 - Stát zakázal prodej lihovin ve více než šestilitrovém balení

Vlastní kolek musejí mít nyní také malé "placatice", které dosud ...

12.11.2008 - Čaj

V jedné čínské legendě, Shen Nung, legendární čínský císař seděl ...

všechny nejčtenější články

REKLAMA

GastroTrend na e-mail

Přejete si zdarma zasílat novinky, články či zpravodajství GastroTrendu na Váš e-mail? Vyplňte, prosím, následující údaje.

(zasílání lze kdykoliv odhlásit)


Jméno:
Příjmení:
E-mail:
 
Copyright © 2008 - 2018 LEONN promotion s.r.o. | Publikování obsahu bez písemného souhlasu vydavatele je zakázáno.