Soumrak českého piva. Pivovary bojují s propadem spotřeby. Přesto zdražují, i když obchody nabízejí stále víc laciného piva z Polska
Soumrak českého piva Pivovary bojují s propadem spotřeby. Přesto zdražují, i když obchody nabízejí stále víc laciného piva z Polska
Bude to hodně špatný rok pro naprostou většinu pivovarů v Česku. V polistopadové historii asi nejhorší. Už teď vyčísluje Český svaz pivovarů a sladoven meziroční propad produkce na 12 procent a celý rok zřejmě skončí ještě hůř. V takové situaci může být zdražování velkým rizikem, může znamenat další přesun zákazníků k lacinějším konkurenčním nebo i dovezeným značkám. Řada pivovarů to přesto zkusí.
Tvrdí, že důvodem jsou výrazně vyšší náklady. Poroste cena elektřiny, sladovnický ječmen podraží o 20 až 30 procent. Rostou náklady na přepravu. K tomu letos stát zvýšil spotřební daň, například pivovary s produkcí nad 200 tisíc hektolitrů, které ovládají naprostou většinu tuzemského trhu, zaplatí nyní ročně 32 korun místo dřívějších 24 korun za jeden uvařený hektolitr a jeden stupeň extraktu mladiny.
Nejde o malé peníze. Například Plzeňský Prazdroj tak zaplatí jen v případě výčepního Gambrinusu podle odhadu HN na dani kolem 96 milionů korun místo dosavadních zhruba 72 milionů.
Velcí, ovládaní nadnárodními giganty, mají ale z čeho brát. Takovému lídru trhu Prazdroji ze světové pivovarnické dvojky SABMiller už loni klesly tržby o 2,5 procenta a o procento hrubý zisk, ale pořád má 15,4 miliardy tržeb, respektive vydělaných 4,7 miliardy korun. Situace menších pivovarů je složitější. Jen málo z nich udrží nebo dokonce ještě výrazně zvýší loňskou produkci. K těm šťastným patří třeba Bernard, Svijany, pivovary ze skupiny K Brewery i několik dalších regionálních značek. Jejich vliv na celkový trh je minimální, ale těží z toho, že čeští pijáci víc než kdy jindy dávají přednost zajímavým regionálním značkám před velkoprodukcí gigantů typu Prazdroje, Staropramene, Heinekenu a zčásti i Budvaru.
Letos vyšší spotřební daň a DPH už ale pivovary postupně do cen pro zákazníky započítaly. Teď sázejí na to, že český pivní konzument je konzervativní a za "své" pivo si dál ochotně připlatí. Nemusí se jim tahle volba vyplatit a vyšší cena může způsobit ještě větší propad spotřeby domácích značek. Těch, kteří si v záplavě 450 pivních titulů vybírají jen největší kvalitu, je hrstka v porovnání s miliony všech konzumentů.
Většinový zákazník - ten, který si vybírá pivo v obchodních řetězcích nejčastěji podle ceny - přejde snadno k lacinější konkurenci. A že má z čeho vybírat. Zatímco vyhlášené prémiové ležáky málokde stojí pod dvacet korun za lahev, různé privátní značky řetězců (typu Lahváče) jsou k mání řádově za ceny i kolem pěti korun. Za tak nízkou cenu jsou české pivovary stále méně ochotné řetězcům dodávat. A hypermarkety stále víc tyhle nejlacinější značky dovážejí. Hlavně z Polska. "To je hodně špatná zpráva pro český pivovarnický trh. Nikdy se k nám nedováželo tolik jako letos," komentuje rostoucí dovoz výkonný ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven Jan Veselý.
O tom, že tlak na konkurenci pivovarů je už obrovský, svědčí i dříve nevídané kauzy, do kterých se pivovary letos zapletly. Doslova poprask způsobil Prazdroj, když v létě využil testu MF Dnes, který odhalil u některých konkurentů Prazdroje použití tetrahopu - látky na zpevnění pěny. Plzeňští toho okamžitě využili ve svůj prospěch kampaní ve stylu "zachraňte kvalitu českého piva, kterou dodržují jen pivovary Prazdroje".
Pivovarnický svaz a všichni konkurenti - včetně těch, kteří tetrahop nikdy nepoužili - to označili za drsný a nefér marketing a po hrozbě vyloučení ze svazu Plzeň kampaň předčasně ukončila. I další reklamy Prazdroje, například že mezi jedenáctkami je excelentní jen jedna - Gambrinus Excelent - konkurence napadla.
Podle lidí z branže je za vyhroceným konkurenčním bojem i nedávná žaloba utajované skupiny lidí na Prazdroj kvůli údajnému klamání spotřebitelů - ležák Pilsner Urquell má totiž nižší stupňovitost než 12. Jenže Prazdroj už tuhle značku za "dvanáctku" neoznačuje, používá podle zákona výraz ležák a ten umožňuje rozmezí od 11 do 12 stupňů. "Je to celé uměle šponované. Menší útočí na velké a naopak. Jestli českému pivu něco škodí, tak je to ta letošní špinavá válka mezi pivovary," říká anonymně jeden z pivovarnických expertů.
12 procent
o tolik se za pololetí v meziročním srovnání propadla produkce pivovarů v Česku. Výrazně klesá i export, který donedávna českým pivovarům pomáhal vylepšit bilanci.
48 průmyslových pivovarů
funguje v současné době v Česku. Na 80 procent celkové produkce ovládají pivovary Plzeňského Prazdroje, Staropramene, Heinekenu a Budvaru.
140 litrů na hlavu
činí v současné době v Česku průměrná spotřeba piva na hlavu. Nedávných 160 litrů už neplatí, ale i tak
je Česko v tomto srovnání stále první na světě.
Zdroj: www.ihned.cz
Autor: Miroslav Petr
29.10.2010 - 09:33:31
Po celém světě během tohoto léta klesly průměrné ceny za ...
Jak vybrat co nejlepší maso, který kus hovězího se bude ...
Při jaké teplotě skladovat víno? Co je to fortifikované víno? ...