GastroTrend

GastroTrend - odborný portál pro gastronomii
Dnes je 27.05.2019, svátek má Valdemar
GastroTrend

banner

 

RUBRIKY/ČLÁNKY » PODNIKÁNÍ/UŽITEČNÉ

Franšízy, osvědčený byznys

 

Mc DonaldsPro ty, kteří chtějí podnikat, mají zkušenosti s vedením lidí, ale chybí jim ten správný nápad, je nákup franšízové licence ideálním řešením. Nelibozvučné cizí slovo franšízing se volně překládá jako podnikání pod cizí značkou.

"Umožňuje schopným podnikatelům řídit vlastní podnik. Pro centrálu sítě jsou partnery, nikoliv zaměstnanci," říká Jiří Lošťák, konzultant v oblasti franšízingového podnikání a člen představenstva Asociace českého franchisingu.



Jednodušší začátek



Provozovat franšízu může každý, kdo chce být partnerem společnosti, od níž si licenci kupuje. Jako takzvaný franšízant využívá již vymyšlené a fungující know-how firmy se známým jménem a logem. Nemusí tak překonávat přirozenou nedůvěru zákazníků k úplně nové a neznámé značce nebo k firmě, s níž by sám vstupoval na trh.

Svou činnost provozuje v souladu s koncepcí a firemní kulturou franšízora, tedy poskytovatele licence. Koupí licence získá právo využívat technické podpory a školení ohledně nových produktů nebo služeb. "Ve franšízorovi má také oporu při řešení problémů. Protože se s nimi zpravidla již v minulosti setkal, zná to nejlepší řešení," doplňuje Jiří Lošťák.



Počet franšíz roste



Jestliže v roce 2003 bylo v Česku přibližně 90 franšízových systémů, pak v letošním roce jich už je více než 200. A zájem o ně stále roste. Speciálně na realitním trhu v posledním roce hodně malých kanceláří končí a jejich majitelé přirozeně hledají záchranu u již zavedených firem (viz příběh na stránce vpravo dole). Není to jen kvůli krizi, ale také proto, že západní trhy jsou franšízovými sítěmi již nasycené, a tak expandují na východ.



Kterou licenci koupit



Některé systémy, jako například řetězec restaurací Potrefená husa, udělují své licence zdarma. Ale třeba fastfoodová restaurace Subway stojí 100 tisíc a taková licence hobby marketu OBI vyjde na 300 milionů korun.

Každý franšízant však musí počítat s tím, že se bude podřizovat pokynům a kontrole centrály. Bude muset respektovat zájmy i ostatních členů systému a omezit řadu svých vedlejších obchodních aktivit a prodávat pouze určený sortiment od určených dodavatelů. Také musí být dodržen koncept prodejny, její technické a vizuální parametry.

Vše o franšízingu lze nalézt na www.czech-franchise.cz. nebo ww.ifranchising.cz.


Co se očekává od držitele licence



Ochota pro značku oddaně pracovat

Finance na nákup licence, rozjezd a rezervu do začátku na několik měsíců

Předchozí zkušenost v byznyse a s vedením lidí

Trestní bezúhonnost



Výhody a nevýhody



+ nižší riziko podnikání
+ získání osvědčené koncepce
+ zázemí centrály, školení
+ image velké firmy
+ plynulé zásobování

- kontrola činnosti franšízorem
- platba ročních poplatků z obratu
- odběr zboží jen od franšízora
- dělení zisku s franšízorem



Kolik stojí licence



Název franšízy Obor cena v tisíci Kč Délka smlouvy v letech
Helen Donor angličtina 0 4
Mc Donalds rychlé stravování 850 20
NATUR HOUSE výživa a dieta 8 5
RE/MAX reality 600 5
Stavoodbyt stavebniny 360 5
Yves Rocher kosmetika 100 5 - 10

ZDROJ: ČESKÁ ASOCIACE FRANCHISINGU

 
zpětzpět  tisktisk  poslat e-mailem

18.03.2010 - 14:48:06



Diskuze k článku
Jméno*
Text*
Kontrola*: 9 plus 10 je
 

PODNIKÁNÍ/UŽITEČNÉ
REKLAMA

banner

Nejčtenější články

04.08.2010 - Nejlepší bary v Česku

Bugsys Bar zařadil časopis Newsweek mezi dvacet nejlepších barů světa. ...

02.07.2009 - Karlovy Vary - Thriller na kolonádě

Krize tvrdě dopadla na západočeské lázně. Jezdí do nich o ...

04.06.2009 - DAŇOVÉ ŘÍZENÍ - Obrana proti daňové kontrole

Při sporech s finančním úřadem vám potřebné argumenty dodají judikáty.

14.06.2010 - Léto svádí k mámení

I když to venku na léto moc nevypadá, podle kalendáře ...

08.04.2010 - Stát zakázal prodej lihovin ve více než šestilitrovém balení

Vlastní kolek musejí mít nyní také malé "placatice", které dosud ...

všechny nejčtenější články

REKLAMA

GastroTrend na e-mail

Přejete si zdarma zasílat novinky, články či zpravodajství GastroTrendu na Váš e-mail? Vyplňte, prosím, následující údaje.

(zasílání lze kdykoliv odhlásit)


Jméno:
Příjmení:
E-mail:
 
Copyright © 2008 - 2019 LEONN promotion s.r.o. | Publikování obsahu bez písemného souhlasu vydavatele je zakázáno.