Pro ty, kteří chtějí podnikat, mají zkušenosti s vedením lidí, ale chybí jim ten správný nápad, je nákup franšízové licence ideálním řešením. Nelibozvučné cizí slovo franšízing se volně překládá jako podnikání pod cizí značkou.
"Umožňuje schopným podnikatelům řídit vlastní podnik. Pro centrálu sítě jsou partnery, nikoliv zaměstnanci," říká Jiří Lošťák, konzultant v oblasti franšízingového podnikání a člen představenstva Asociace českého franchisingu.
Provozovat franšízu může každý, kdo chce být partnerem společnosti, od níž si licenci kupuje. Jako takzvaný franšízant využívá již vymyšlené a fungující know-how firmy se známým jménem a logem. Nemusí tak překonávat přirozenou nedůvěru zákazníků k úplně nové a neznámé značce nebo k firmě, s níž by sám vstupoval na trh.
Svou činnost provozuje v souladu s koncepcí a firemní kulturou franšízora, tedy poskytovatele licence. Koupí licence získá právo využívat technické podpory a školení ohledně nových produktů nebo služeb. "Ve franšízorovi má také oporu při řešení problémů. Protože se s nimi zpravidla již v minulosti setkal, zná to nejlepší řešení," doplňuje Jiří Lošťák.
Jestliže v roce 2003 bylo v Česku přibližně 90 franšízových systémů, pak v letošním roce jich už je více než 200. A zájem o ně stále roste. Speciálně na realitním trhu v posledním roce hodně malých kanceláří končí a jejich majitelé přirozeně hledají záchranu u již zavedených firem (viz příběh na stránce vpravo dole). Není to jen kvůli krizi, ale také proto, že západní trhy jsou franšízovými sítěmi již nasycené, a tak expandují na východ.
Některé systémy, jako například řetězec restaurací Potrefená husa, udělují své licence zdarma. Ale třeba fastfoodová restaurace Subway stojí 100 tisíc a taková licence hobby marketu OBI vyjde na 300 milionů korun.
Každý franšízant však musí počítat s tím, že se bude podřizovat pokynům a kontrole centrály. Bude muset respektovat zájmy i ostatních členů systému a omezit řadu svých vedlejších obchodních aktivit a prodávat pouze určený sortiment od určených dodavatelů. Také musí být dodržen koncept prodejny, její technické a vizuální parametry.
Vše o franšízingu lze nalézt na www.czech-franchise.cz. nebo ww.ifranchising.cz.
Ochota pro značku oddaně pracovat
Finance na nákup licence, rozjezd a rezervu do začátku na několik měsíců
Předchozí zkušenost v byznyse a s vedením lidí
Trestní bezúhonnost
+ nižší riziko podnikání
+ získání osvědčené koncepce
+ zázemí centrály, školení
+ image velké firmy
+ plynulé zásobování
- kontrola činnosti franšízorem
- platba ročních poplatků z obratu
- odběr zboží jen od franšízora
- dělení zisku s franšízorem
Název franšízy | Obor | cena v tisíci Kč | Délka smlouvy v letech |
Helen Donor | angličtina | 0 | 4 |
Mc Donalds | rychlé stravování | 850 | 20 |
NATUR HOUSE | výživa a dieta | 8 | 5 |
RE/MAX | reality | 600 | 5 |
Stavoodbyt | stavebniny | 360 | 5 |
Yves Rocher | kosmetika | 100 | 5 - 10 |
18.03.2010 - 14:48:06
Po celém světě během tohoto léta klesly průměrné ceny za ...
Jak vybrat co nejlepší maso, který kus hovězího se bude ...
Při jaké teplotě skladovat víno? Co je to fortifikované víno? ...